Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována Pedagogickou fakultou PedFUK jako publikace s nejhodnotnějším pedagogickým výstupem za rok 2017. Recenzi na publikaci napsala Lenka Kolářová, DiS. Pracujete s publikací? Líbí se Vám? Přečtěte si recenzi!


Kniha je určena zejména pro učitelky (e) MŠ, pedagogy volného času. Zabývá se jejich teoretickou (metodickou) přípravou, seznamuje s novými pojmy, moderními přístupy ve vzdělávání vzhledem k nutnosti rozvíjet atraktivním způsobem přírodovědnou gramotnost již u dětí v časném raném věku. Specifikuje možné formy rozvoje u dětí předškolního věku.

Vychází ze čtyř základních složek potřebných pro rozvoj přírodovědné gramotnosti u předškolních dětí publikovaných již v roce 2015 NÚV v minimetodice "S dětmi za přírodou" (autorka se na ní aktivně spolupodílela). Představuje nám teoretické i praktické možnosti, jak dosáhnout toho, aby si děti se zájmem osvojovaly přírodovědný jazyk, vytvářely pozitivní vztah k přírodě, měly zájem zkoumat okolní svět. To vše zejména prostřednictvím hry a prožitku.

Kniha obsahuje podrobné rozpracování didaktických zásad pro přírodovědné aktivity upravené pro tuto konkrétní věkovou kategorii. Pojmenované jsou odborným, v závorce však i konkretizujícím způsobem. Učitel se v bodech dozví, co vše je potřeba udělat a dodržet, aby si dítě ze vzdělávacího procesu odneslo právě ty poznatky, které si naplánoval. Často jsou pod jednotlivými zásadami citovány názory významných vzdělanců a autorů publikací, kteří se k přírodovědné (a obecné) vzdělanosti vyjadřovali. Nechybí také podrobné vysvětlení nových pojmů, upozornění na důležité informace k tématu. Autorka uvádí mnohé příklady z praxe. Vše je znázorněno jasnými grafickými symboly a přehlednou strukturou dílčích kapitol a podkapitol, což umožňuje čtenáři rychlou orientaci v textu.

"Využívám k získání přírodovědné gramotnosti u dětí, k přirozenému poznání a objevům adekvátní didaktické prostředky?" Odpověď naleznete v kapitole o podrobném členění didaktických prostředků (upravené podle Maňáka 2003 a autorky z roku 2015). Věnuje se důležitosti práce s přírodními materiály, zpřesňování smyslového vnímání, skutečným setkáním dětí s živými organismy, významu hry a vhodně zvolené hračky. Kladně vnímám i pokus o základní seznam knižních publikací využívaných učitelkami MŠ pro čtení o přírodě popř. k vytváření tematických projektů.

Přírodovědné vzdělání pedagoga není zárukou pro kvalitní vzdělávání předškolních dětí v dané oblasti. Mnohem důležitější je jeho schopnost komunikovat o přírodě a tak dát dobrý základ celému procesu osvojování přírodovědnému jazyka ( v závislosti na rozvíjení a používání mateřského jazyka). O důležitosti a způsobech rozšiřování verbální a neverbální slovní zásoby k tématu, o strukturách a specifikaci přírodovědného jazyka se učitel dozví v kapitole "Přírodovědný jazyk - profesní mluva přírodovědců". Autorka klade hlavně důraz na praktickou schopnost dětí zařazovat konkrétní organismus do systému nad striktní znalostí rodového (druhového) názvu (př.1. listnatý strom - 2.dub - 3.dub zimní). Zmiňuje se o zmatku, který mohou dospělí u dětí napáchat z důvodu neznalosti pojmů. Pedagog by měl také dětem umět přiznat skutečnost, že něco neví a ukázat dětem některou z cest, jak potřebnou informaci zjistit. Z této kapitoly bych chtěla vyzdvihnout hlavně podkapitolu specifikace kladení "Dobrých otázek", tj. takových, které děti nutí k přemýšlení, k aktivitě, kreativitě a objevování. Schopnost komunikovat s dětmi prostřednictvím těchto otázek by měl umět pedagog. Zde nalezne návod, jak na to. Předejde tak dětské honbě za první odpovědí, která negativně ovlivňuje proces poznání i vzdělávání (dítě často odpověď odhaduje).

Dítě si již v předškolním věku utváří vlastní představy a různé teorie o fungování chápání světa, jež jsou často velmi naivní. Fascinuje ho příroda, pestrost živé i neživé přírody. Je na nás, dospělých, podpořit jeho zájem, rozšířit jeho oblast poznání. Autorka specifikuje využití smyslového vnímání, upozorňuje na možná rizika. Objasňuje čtenářům pojmy induktivní a deduktivní přístup učitele k přírodovědnému (i jinému) vzdělávání. Zdůrazňuje důležitost poskytovat žákovi podporu při řešení problémů (různé druhy metod práce), vyzdvihuje heuristické metody, které účinně rozvíjí předpoklady k pozdějšímu vědeckému myšlení.

Jak rozvíjet pozitivní vztah k přírodě a k určitému místu? Častým pobytem venku, účelným využíváním školní zahrady či zařazováním přírodovědných vycházek pro rozvíjení enviromentální senzitivity dětí do programu dne.

Jednou z organizačních forem řízených činností je exkurze. Autorka ji podrobně rozpracovala. Řeší konkrétní otázky , jež si má učitel klást v přípravné fázi, uvádí specifika exkurze pro předškolní věk. Zajímá se i o formu výstupů - portfolio, zakládání sbírek a další následné aktivity (spolupráce s rodiči, činnosti ve třídě v rámci řízených i volných aktivit). Vysvětluje důležitost hry, prožitku a zážitku.

Nedílnou součástí knihy je i část praktická. Činnosti a hry pro rozvíjení přírodovědné gramotnosti jsou rozděleny na krátkodobé (max. do 2 hodin) a dlouhodobé (celoroční, vícetýdenní). Aktivity a náměty jsou nové, nápadité, podněcující učitele k dalšímu vlastnímu obohacování, vycházejí z praxe. Z pohledu učitelky oceňuji strukturovanou formu zápisu.Vždy je uveden konkrétní vzdělávací cíl, místo a potřebná doba na realizaci, pomůcky, popis vlastního průběhu i další nabídka rozličných navazujících činností. Důležitou součástí jsou postřehy z praxe učitelek a přehled slov, o která obohatíme aktivní slovní zásobu dětí.


Proč si jako pomocníka pro rozvoj přírodovědné gramotnosti předškoláků vybrat právě tuto knihu? Autorka se o tuto problematiku zajímá dlouhodobě a specializuje se na ni. Vydala již několik odborných i popularizačních článků a publikací - "Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků" (2015),"Enviromentální činnosti v předškolním vzdělávání "(2010), "Činnosti venku a v přírodě pro předškolním vzdělávání" (Jančaříková, Kapuciánová, 2013),"Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání" (Jančaříková, Havlová, 2014).

Knihu bych jako metodiku doporučila všem učitelům MŠ a to zejména pro její moderní pojetí. Jasně, stručně a s přehledným členěním uvádí čtenáře do základní problematiky tématu. Spojuje odborný výklad s ověřenou praxí. Nabízí metodickou podporu. Činnosti zde uváděné přirozeně obohacují dítě v jeho elementární orientaci v okolním světě na nichž bude stavět celý život.

 

Kolářová Lenka, DiS

 

Kdo je Lenka Kolářová?

Lenka Kolářová vystudovala SPgŠ Karlovy Vary, obor učitelka MŠ a dále pokračovala na VOŠ pedagogické a sociální v Praze (obor předškolní a mimoškolní pedagogika). Od roku 1995 pracuje jako učitelka v mateřské škole. Má zkušenosti jako vedoucí letních táborů a jako lektorka hudebně - dramatického kroužku. Patří mezi aktivní pedagogy, pravidelně se účastní dalšího vzdělávání (hudební činnosti, čtenářská pregramotnost, zařazování dětí s odlišným mateřským jazykem, problémy dětí s ADHD a autismem).
.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, stačí, když nepřiberete!"

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

 Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnostiEnvironmentální činnosti v předškolním vzděláváníVývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Vyšel manuál dietního stravování ve školních jídelnách

Nakladatelství Raabe vydalo v roce 2017 publikaci s názvem Diety ve školních jídelnách. Jedním z impulzů pro…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7043

Volejte00421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 5 z 6
Starší článkyPoslední stránka