Zpět na článek

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal v zapomnění, nyní se však znovu vrací do povědomí. Ve školce i ve škole představuje tento den ideální příležitost podniknout kromě samotného čištění i další aktivity s vodou související. Inspirujte se v našem článku, který přináší nápady pro předškolní i mladší školní děti.

Přírodovědnou gramotnost je vhodné rozvíjet od raného věku. Děti předškolního věku přírodu potřebují poznávat, zkoumat a prožívat zážitky s různými živými tvory. Potřebují si v přírodě a na přírodu hrát. Potřebují si hravou cestou osvojovat přírodovědný jazyk a učit se přírodovědné abstrakci a vědeckému myšlení. Voda je téma, které nabízí neobyčejně široký záběr, je použitelné i daleko později, při práci s věkovými skupinami žáků základní školy. Otevírání studánek na konci května je skvělá příležitost k aktivitám spojených s vodou.

 

 


1. Pro vodu ke studánce

Cíle: rozvíjení pozitivního vztahu k přírodě, zážitky, uvědomění si hodnoty pitné vody. Místo a čas realizace: okolí MŠ. Délka aktivity: 1–2 hodiny.

Co si připravit: vhodné nádoby na pitnou vodu, na doplňující aktivity utěrky a kapesníky, konvičky na kropení, kolíčky, šňůry na věšení.

Realizace: Učitelka vyhledá nejbližší přírodní zdroj pitné vody (studánku, pramen) a s dětmi se k němu vydá na vycházku. Děti naberou trochu vody do lahví, které odnesou do školky. Vodu ze studánky využijeme např. při čištění akvária nebo ji mohou děti darovat maminkám, které ji použijí podle vlastní úvahy.

Navazující vyprávění: vyprávění o Atamanovi Matalufovi (skaut ing. Eduard Ureš–Ulbricht), skautovi, který zasvětil svůj život ochraně českých a moravských studánek.

Navazující hudební činnosti: poslech skladby „Otevírání studánek“: „Králko, milá králko, studánko rubínko“ (hudba Bohuslav Martinů, text Miloslav Bureš, 1955) - k poslechu je možné využít obrázkové video přizpůsobené dětem - odkaz zde.


Navazující herní činnosti: nápodoba – praní prádla, věšení prádla, kropení prádla, sušení prádla.

 

 

 

 Čištění studánek a péče o vodu se stává stále známější a oblíbenější aktivitou, s níž je vhodné děti seznamovat již v předškolním věku.

 

 

2. Otevírání/zavírání studánek, čištění studánek…, bělení prádla kropením.


Informace pro učitelku: Studánky v okolí školy je možné vyhledat v národním registru pramenů a studánek. Předtím než začnete s dětmi o nějakou studánku pečovat, je třeba se domluvit s majitelem pozemku, na kterém se studánka nachází. Doporučuje se zdokumentovat původní stav. Při čištění studánky je třeba vybrat bahno a nánosy listí ze dna, uklidit okolí. Studánka by měla mít funkční odtok, nejlépe trubkou z kameniny. U studánky z kamenů vydlážděte přístup. O studánku je třeba pečovat dlouhodobě. V České republice o studánky příkladně pečoval již zmíněný skaut ing. Eduard Ureš – Ulbrich (1904–1992). Není příliš známý, protože jeho knihy nebyly za jeho života z politických důvodů vydány (skautské hnutí bylo za komunismu zakázáno).

 

Aktivovaná slovní zásoba: studánka, pramen, pitná voda, skaut.

 

 

3. Čištění vody v lahvi


Se staršími dětmi předškolního věku nebo s dětmi školními lze venku zrealizovat jednoduchý, ale velmi poučný experiment s čištěním vody. Dostanou lahev s vodou a do lahve podle vlastní vůle přidají bláto, hlínu nebo písek. Pak ve skupinách vyzkoušejí svou lahev vody vyčistit. Dostanou k tomu trychtýř, druhou lahev a k dispozici nabídku různých materiálů – trávu, písek, papír, rašelinu. Samy si vyzkoušejí jednoduchou filtraci. Je to pro ně hra, ale zároveň samy zjistí, jak těžké je vodu vyčistit a jak důležité je o věcech spojených se znečišťováním vody přemýšlet.

 


A co plánujete na Otevírání studánek Vy?

 

 


Text pochází z publikace Rozvíjíme environmentální cítění dětí a Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání.

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Činnosti k přírodovědné gramotnosti v předškolním vzděláváníRozvíjíme environmentální cítění dětíEnvironmentální činnosti v předškolním vzdělávání