Zpět na článek

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit je Mgr. Andrea Mouchová z MŠ Černošice a najdete je spolu s mnoha dalšími v publikaci 2leté a 3leté děti v předškolním vzdělávání. Nechte se inspirovat!

Barevné podzimní řetězy

 

 

Barevné podzimní řetězy

 

Doporučený počet dětí: 2

Vzdělávací cíl: osvojení si věku přiměřených praktických dovedností

Čas: 5 minut

 

Pomůcky:

• nasušené plátky jablek

• šípky

• velká kulatá jehla

• nit, bavlnka nebo provázek

 

 

Příprava:

Na stůl připravíme předem nasušené plátky jablek, šípky a kulatou jehlu s navlečenou nití.

 

Motivační úvod:

„Paní kuchařka nám některá jablíčka, která jsme natrhali na zahradě, nakrájela a nasušila, abychom mohli ochutnat sušená jablíčka, říkáme jim křížaly. My si dnes navlékneme sušená jablíčka a šípky do barevného podzimního řetězu, který pověsíme do třídy, aby nám tu pěkně voněl.“

  

 
Popis aktivity:

Děti propichují kulatou jehlou křížaly a šípky a střídavě je navlékají na nit nebo provázek. Poté se jednotlivé řetězy spojí a pověsí se na vybrané vzdušné místo (např. mezi lustry).

 

 

Reflexe:

Při navlékání křížal můžeme i ochutnávat, to určitě není třeba zmiňovat. Propíchnout některé šípky je náročnější, proto je lepší, když do nich předem uděláme dírku silnější jehlou nebo šídlem. Výzdoba třídy a šatny v podobě voňavých jablíčkovo-šípkových řetězů udělala dětem i rodičům velikou radost.

 

Další doporučení:

Pro výrobu řetězů potřebujeme kromě jablek také šípky. Šípky nasbírají rodiče s dětmi ve volném čase a přinesou do mateřské školy. Sběru podzimních plodů můžeme rovněž věnovat krátkou procházku do okolí mateřské školy. Tak nasbíráme šípky s dětmi sami. Pokud chceme mít řetězy delší, můžeme mezi křížaly a šípky navlékat také barevné listy.

 

 

 Na další hry a aktivity se podívejte na další stránce!

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Předmatematické dovednostiEdiční řada: Rok v MŠ v činnostechPozornost

 

Ovoce z mačkaného papíru

 

 

Ovoce z mačkaného papíru

 

Doporučený počet dětí: 6


Vzdělávací cíl: zdokonalování koordinace ruky a oka

 

Čas: 20 minut

 

Pomůcky:


• ovoce nebo modely ovoce

• kousky měkkých papírů (červené a žluté na jablka, modré na švestky)

• obrázky s obrysem jablka a švestky

• lepidlo

• ubrus

• zástěrky

 

 

Příprava:

Na stůl chráněný ubrusem připravíme natrhané nebo nastříhané kousky měkkých papírů (krepového nebo hedvábného), obrázky s obrysy ovoce a lepidla.

 

 

Motivační úvod:

Seznámíme děti s básničkami o ovoci, například: Už krásný podzim podává jablka sladká, voňavá. Vezmi si jedno do dlaní a kousni: „Dobré chutnání.“ Dokud švestka nedozraje, chudinka jen zelená je. Počkejte, až dozraje, potom pěkně modrá je.

„Víte, děti, o čem byly básničky?“ Pokud si děti nevědí s odpovědí rady, můžeme jim pomoci ukázáním opravdového ovoce, modelů nebo obrázků obrysů ovoce. „Dnes si každý, kdo bude chtít, může vyrobit obrázek vybraného ovoce.“

 

 

 Jablka patří mezi oblíbené podzimní ovoce. Pro svou krásnou barvu přímo vybízí k tvůrčímu zpracování.

 

 

 Popis aktivity:

 
Z jednotlivých kousků papíru si děti oblečené v zástěrkách umačkají „kuličky“. Tuto aktivitu mohou provádět všechny děti současně. Poté si vyberou šablonu jablka nebo švestky, do připraveného obrysu nalepí umačkané kousky vedle sebe, aby vyplnily celý obrázek. Tato část probíhá individuálně, abychom mohli jednotlivým dětem pomoci při natírání obrázku lepidlem.

 

Reflexe:

 
Některé děti papírky nedomačkají. Při lepení nedávají kousky těsně k sobě. Plocha tak není zcela zaplněná. Každé dítě má opravdu originální výtvor.

 

Další doporučení:

 
Děti si mohou papíry natrhat i samy. To by dělaly den předem nebo i s delším předstihem v rámci jiné činnosti. Záleží na volbě dětí, zda budou vyrábět ovoce jednobarevné nebo k mačkání a lepení použijí několik různobarevných kousků papíru. Pokud pro děti připravíme vystřiženou šablonu ovoce a potřeme ji lepidlem, mohou i lepení umačkaných papírků provádět společně.

 

 

 

 Na další hry a aktivity se podívejte na další stránce!

Ochutnávání a obtiskování jablíček

 

 

Ochutnávání a obtiskování jablíček

 

 

Doporučený počet dětí: 6


Vzdělávací cíl: rozvoj a užívání všech smyslů


Čas: 20 minut

 

Pomůcky:

 

překrojená jablka

čtvrtky

molitanové podložky napuštěné temperovou barvou

zástěrky

ubrus

vlhký hadřík

 

 

Příprava:

Přineseme dětem košíček s jablky. Na stůl chráněný ubrusem připravíme molitanové podložky napuštěné barvou na obtiskování (můžeme použít i razítkovací polštářky), rozpůlená jablka, čtvrtky.

 

Motivační úvod:

„Podívejte, děti, kolik se nám na zahradě urodilo jablíček a jak jsou krásná a voňavá. Chtěly byste ochutnat?“

 

 

 

 

Popis aktivity:

 
Každému ukrojíme kousek jablíčka a připomeneme, že jsme ho předem umyli. Každé dítě hodnotí, jakou má jablíčko chuť. Říkáme si, komu jablíčko chutná, pro koho je sladké, komu se zdá kyselé, zda máme raději jablíčka červená nebo zelená. Pokračujeme výtvarnou činností.

 

Poté děti vyzveme: „A teď si jablíčky ozdobíme obrázky.“ Děti si obléknou zástěrky. Potom nabídneme jednotlivým dětem půlky jablek – jablíčka mohou být rozkrojená příčně (s hvězdičkou uprostřed) nebo podélně. Děti si pak namočí půlku jablka v molitanové podložce napuštěné temperovou barvou (připravíme několik barev, aby si děti mohly vybrat) a obtisknou na papír.

 

 

 

Reflexe:


Na obtisky vybíráme menší jablka, aby se dětem dobře držela v ruce. Pracujeme vždy jen s jedním dítětem, bude totiž pravděpodobně nutná dopomoc, aby jablíčko po papíru příliš neuklouzlo. Děti obtiskovaly několik půlek, vybíraly různé barvy, některé obtisky byly dokonce dvoubarevné (dítě namočilo rozkrojené jablko do dvou barev a poté obtisklo).

 

 

Další doporučení:


Námětem je dozrávání ovoce, sklizeň a zpracování jablek. Proto je činnost přiřazena k podzimu. Pokud činnost navážeme k jinému tématu, než je sklizeň jablíček (např. ovoce-zdravé stravování), můžeme ji uskutečňovat celý rok.

 

 

 

 Na další aktivitu s jablíčky se podívejte na další stránce!

 

Tvoření jablíček z modelovací hmoty

 

 

Tvoření jablíček z modelovací hmoty

 

 Doporučený počet dětí: 6

Vzdělávací cíl: zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky

Čas: 20 minut

 

Pomůcky:

jablko

menší míček pro každou dvojici

modelovací hmota různých barev

podložka na modelování

ubrus

zástěrky

 

 

Příprava:

Na stůl chráněný pracovním ubrusem připravíme již prohnětenou modelovací hmotu a podložky na modelování.

 

 

Motivační úvod:

JABLÍČKO

Jablíčko se skutálelo,

vůbec ho to nebolelo.

Podívej se, jak se koulí,

nemá ani jednu bouli.

Kutálí se, kutálí,

to jsme se mu nasmáli.

 

 

Popis aktivity:

„Děti, podívejte, mám tady jablíčko. Umím o jablíčku jednu básničku. Chtěla bych vás ji naučit a také si můžeme hrát na trhání jablíček. Jablíčka na stromě většinou rostou dost vysoko. Když je chceme utrhnout, musíme se pořádně natáhnout nebo třeba i vyskočit. Zkusíme si to?“

Děti se rozestaví v prostoru a opakují po učitelce předváděný pohyb. Chodíme po špičkách, ruce ve vzpažení – trháme jablíčka. Poskoky snožmo – vyskočíme i pro to jablíčko úplně nahoře. Můžeme opakovat. Pak si děti sednou ve dvojicích do sedu roznožného proti sobě a při opakování básničky si koulí míčkem. Opakujeme ji dvakrát až třikrát. Potom pokračujeme: „Tady je to jablíčko, co jsem přinesla. Krásně červené. Ale je jen jedno. Chtěly byste, děti, vyrobit nějaká další?“ Děti, které mají zájem, si obléknou zástěrky, sednou si ke stolečku a z modelovací hmoty koulí jablíčka – červená, zelená, žlutá a oranžová. Při modelování si můžeme opět recitovat básničku nebo zazpívat písničku Koulelo se, koulelo,
červené jablíčko.

 

Reflexe:

Společné vyrábění bylo plné radostné nálady. Koulet jablíčka můžeme buď mezi dlaněmi, či dlaní o podložku. Některé děti si vzaly kus modelovací hmoty a zpracovávaly ji prsty.

 

 

Další doporučení:

Je třeba, aby modelovací hmota byla předem zpracovaná a řádně prohnětená, protože jinak je to pro děti příliš namáhavé. Důležitější než dokonalý tvar jablíčka je prožitek kontaktu s příjemnou hmotou. Je lepší, když je na každém stolku jiná barva modelíny. Předejdeme tím smíchání jednotlivých barev. Použití dvou motivů, tedy básničky i písničky, pečlivě zvažujeme. Nejmenším dětem stačí jedna varianta, vícekrát opakovaná.

 

 

Aktivity byly vypůjčeny z publikace 2 a 3leté děti v MŠ. Autorkou všech aktivit je Mgr. Andrea Mouchová z MŠ Černošice a pocházejí z publikace 2leté a 3leté děti v předškolním vzdělávání.

 

 

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

2leté a 3leté děti v mateřské školeVývoj dětské kresby a její diagnostické využitíŠkolní zralost a dítě s SVP: v praxi MŠ