Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?
Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých příležitostí. Děti by měly mít dostupný výtvarný materiál. Učitelka by si také měla všímat, jestli dítě kreslí se zájmem, jaký je obsah kresby, její provedení, jaké jsou pracovní návyky při kreslení...

Učitelka rozvíjí grafomotoriku cíleně a systematicky. Zařazuje tedy grafomotorická cvičení, např. cviky na uvolnění ramenního, loketního kloubu i zápěstí a prstů, uvolňovací grafomotorické cviky a jednotlivé grafické prvky. Pokud je ruka ještě před nástupem do školy tuhá a neuvolněná, je nutné tuto péči zintenzivnit.

Je důležité mít na paměti, že při rozvíjení grafomotoriky bychom měli postupovat podle určité posloupnosti. Provádění grafomotorických cviků začíná od svislých ploch k vodorovným, od větších formátů k menším. Učitelka nabízí dětem měkký materiál, který zanechává jasnou stopu (dítě nemusí tolik tlačit na psací náčiní, úchop není tak křečovitý), a vhodný druh psacího náčiní (měkké tužky, progreso aj.). Také dbá na správný sed (či alternativu sedu), vhodné osvětlení a špetkový úchop. Pro usnadnění či nápravu úchopu volíme trojhranný program a násadky. Vyvození správného úchopu netrvá tak dlouho, ale důležitá je zpevňovací fáze.

Grafomotorickým cvikům by měly předcházet hry a cvičení zaměřené na uvolnění ruky. Velmi důležité je naučit dítě uvědomovat si a ovlivňovat svalové napětí a uvolnění.

Učitelka počítá s tím, že ke zautomatizování určitého grafického prvku je potřeba poskytnout dostatek času. Dítě by mělo zažít pocit úspěchu, než zařadíme další, náročnější prvek.

K uvolnění ruky je vhodné využít rytmická cvičení. Kresbu jednotlivých prvků doprovází učitelka rytmickými říkankami, písničkami, které zároveň tvoří slovní podporu a instrukci, odkud kam má dítě čáru vést.

Pokud učitelka nabízí a volí náměty pro rozvoj grafomotoriky, měly být být přiměřené, dětem blízké, vycházející z vlastních prožitků dětí. Při uvolněné atmosféře, nosné a dobré motivaci se – ruku v ruce s vhodnou volbou tématu – dětem lépe pracuje. To se podepíše na aktivitě dětí i na jejich vnitřní zaujatosti ve spojení s vnitřní kázní.

Učitelka se při rozvoji grafomotoriky zaměřuje na uvolňování obou rukou, nechává na dítěti volbu ruky, kterou bude používat. V tomto smyslu je potřebné provádět i osvětu mezi rodiči.

Učitelka by také měla podporovat správné návyky při kreslení a psaní. To, jak se dítě v předškolním věku naučí u kreslení sedět, držet tužku, pracovat s uvolněním a napětím, významnou měrou poznamenává jeho výkony ve psaní později ve škole.

 

Doporučení

Je dobré, aby učitelka vytvořila jednotlivým dětem portfolia prací. Díky nim mohou děti reflektovat svůj vlastní posun (učitelka je může vést k sebereflexi např. takto: „Podívej, jak jsi nakreslil postavu, když jsi nastoupil do školky, a jak nyní…“).

 

ČINNOSTI A NÁMĚTY pro rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky - Lesní poklady

 

Při návštěvě lesa si nasbíráme různé přírodniny, které si postupně přinášíme do školky. Tyto lesní poklady nám skýtají neuvěřitelné možnosti pro činnosti rozvíjející jemnou motoriku.

Sbíráme žaludy, kaštany, šišky, větvičky, kůru, kamínky, jeřabiny, listy, jehličí. Ve školce máme určené místo – naše lesní království, kam lesní poklady ukládáme. Využíváme je ke hrám i tvořivým činnostem.

Někdy vymyslí hru učitelka, jindy zase děti…

 

Hra s kouzelným sáčkem

Zpočátku zařadíme jednodušší variantu, která by vyhovovala také mladším dětem.

Sedneme si do kruhu a učitelka (nebo za pomoci dětí) vybere přírodniny, mělo by jich být minimálně tolik, kolik je všech v kruhu (a raději nějaká navíc). Přírodniny si všichni po kruhu osaháme, prohlédneme, můžeme pojmenovat, dávat si hádanky, např.: „Jsem nejdřív zelený a visím na stromě, když spadnu na zem, košilka se mi rozlouskne a vykutálím se kulatý a hnědý, děti ze mne dělají zvířátka.“ „Rostu na stromě, jsem v létě zelený, na podzim zežloutnu a spadnu na zem.“

Když si všechny přírodniny prohlédneme a popíšeme, dáme je do kouzelného sáčku. Sáček pošleme po kruhu. Každý si ohmatá jednu přírodninu, pojmenuje ji apak vytáhne ze sáčku a zkontroluje si správné určení.

Každý si nechá svou přírodninu v rukou a může si ji držet a osahávat ji, masírovat si dlaně. Podmínkou (pravidlem) může být, že přírodnina nesmí spadnout na zem, aby nám to hru nerušilo. Toto pravidlo si můžeme vyvodit až v případě, že by došlo k narušení hry. „Že nám včera přírodniny padaly na zem, to nás rušilo. Myslíte si, že bychom vymysleli, jak to udělat…?“

 

Mlha zakryla lesní poklady

Opět sedíme v kruhu a vybereme si přírodniny. Jejich počet závisí na zkušenostech dětí, postupně je možno přidávat. Můžeme se také poradit s dětmi. Učitelka: „Včera jsme schovávali pět přírodnin. Ukážeme si na prstech, kolik to bylo. Myslíte, žebychomdneskazvládli více? Kolik? Šest… je to více… méně…?“

Až se domluvíme na počtu, posíláme postupně přírodniny po kruhu, všichni si je prohlédnou a osahají. Mohou také přidat popis na základě vizuálního vnímání, vzhledu – jak např. šiška vypadá („Je hnědá, malá…“), ale také popsat pocity z dotyku („Je ostrá, studená, hladká, příjemná…“). Další téma do kruhu může být: „Když se dotknu šišky, vzpomenu si na…“. Pokud jsme si všichni přírodniny prohlédli a osahali, položíme je doprostřed kruhu. Děti zavřou oči. Učitelka: „Pokud nám nejdou oči zavřít, můžeme si pomoci dlaněmi nebo dát hlavu na kolena, abychom se nepřipravili o překvapení.“

Učitelka vezme bílou látku (mlhu), přírodniny přikryje a jednu do látky schová. Děti poznávají, která přírodnina zmizela.

 

Truhlička pokladů

Každý má svou truhličku pokladů. Vyrobíme si ji z papírové krabičky polepením barevných papírů. Papíry stříháme, vystřihujeme, vytrháváme… Do krabičky si každý ukládá své nejvzácnější poklady z přírody. Kdykoli ráno si může svou truhličku vzít a prohlížet si, ukazovat ji vzájemně, vzpomínat…

Až bude podzim přecházet v zimu, naše poklady si nalepíme na paletku, která je rozdělena na roční období. Při lepení nám pomůže lepidlo Herkules nebo průhledná lepicí páska.

Truhlička nám tak zůstane volná pro přírodniny, které nasbíráme v zimě (např. suchá tráva, větvičky, opět jehličí…). Takto si můžeme postupně poklady nalepovat po ukončení ročního období, rekapitulovat, zavzpomínat, kde jsme přírodniny nasbírali, co jsme přitom prožili…


Ukázka pochází z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí, autorkou je Mgr. Martina Lietavcová. Další  publikace ve formátu PDF najdete v sekci E-knihy v e-shopu Dobrá škola.

 

Pracovní listy k rozvoji grafomotoriky si můžete stáhnout  v e-shopu Pracovní sešity u ediční řady 100 úžasných aktivit - růžové pracovní sešity pro děti od 4 do 7 let v sekci Soubory ke stažení. Tuto edici můžete mít také za výhodnější cenu jako e-knihu ve formátu PDF.

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0041

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka