Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

 

Ať chceme či ne, kulturu našeho bydlení ovlivňuje fenomén sousedských vztahů. Není dobré, je-li jich přespříliš, ještě horší snad je, nejsou-li žádné. Každému vyhovuje něco jiného. Někomu anonymní mraveniště velkého města, jinému malá obec, kde zná rodinnou historii každého z obyvatel. Důležité je, aby si mohl vybrat. Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití. Aktivity jsou převzaty z publikace Mezilidské vztahy, autorkou aktivit je Renáta Dlouhá.


Vzdělávací cíle: Žáci definují pojem soused; charakterizují vztahy se svými sousedy a vyvodí, co tyto vztahy ovlivňuje; analyzují své chování a zhodnotí, zda jsou aktivními, či pasivními sousedy; srovnají své představy o sousedském chování s konkrétním projevem sousedství.

Žáci efektivně pracují ve skupinách, v eseji formulují argumenty, v diskusi vysloví své názory.

 

Výukové strategie: Skupinová práce, práce s pracovními listy, práce s textem


 


Aktivita 1. Kdo je mým sousedem?

 

1. Vyzveme žáky, aby do sešitu během jedné minuty doplnili větu: Mými sousedy jsou….

 

2. Třídu rozdělíme do skupin po čtyřech. Děti v jednotlivých skupinách požádáme, aby se seznámily s odpověďmi ostatních a na tabuli shromáždily odpovědi na otázku: Koho považujeme za svého souseda?

 

3. Na základě zápisů na tabuli společně zobecníme, koho považujeme za souseda, a vyvodíme pojem soused.

 

4. Esej: do příští hodiny se mají žáci zamyslet nad společnou definicí pojmu soused.

 

5. Na stěnu třídy či na tabuli připravíme přímku, na kterou se dají lepit papíry. Přímka představuje grafické znázornění souhlasu či nesouhlasu se společně formulovanou definicí pojmu soused. Děti využijí svůj esej a před jeho odevzdáním přepíší na papír hlavní argument, na kterém svou úvahu postavily. Podle svého uvážení pak tento argument přilepí na přímku do míst, která odpovídají souhlasu či nesouhlasu se společně definovaným pojmem soused.

 

 

 

 

 

Aktivita 2. Co o sobě víme

 

1. Požádáme žáky, aby se vrátili ke svým odpovědím z předešlé hodiny a napsali na papír A4 jména svých sousedů tak, aby bylo možné doplnit ke jménům další informace.

 

2. Žáci pak u každého jména uvedou, co o těchto sousedech vědí a jak se to dozvěděli.

 

3. Do zbylého prostoru A4 pak popíší nejčastější způsob komunikace s jednotlivými sousedy.

 

4. Na závěr jedním slovem charakterizují vztah s jednotlivými sousedy.

  

5. Ve dvojicích se pokusí přijít na to, co všechno ovlivňuje naše vztahy se sousedy. Své odpovědi zapíší na lístek.

 

7. V diskusi se děti vyjádří k otázce: Co všechno ovlivňuje naše vztahy se sousedy?

 

 

Na další 2 aktivity se podívejte na další stránce!

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

 

Já, občanSebeobrana učiteleProblémy se třídou?

Aktivita 3. Já jako soused

 

1. V úvodu hodiny žáky vyzveme, aby zaznamenali do sešitu své konkrétní projevy sousedského chování.

2. Na základě vypracování předešlého úkolu se děti samy zařadí na přímku aktivní – pasivní soused, kterou si rovněž zakreslí do sešitu.

3. Rozdáme text Všímavý soused dopadl muže, který okrádal důchodce. Žáci si text samostatně přečtou.


Všímavý soused dopadl muže,
který okrádal důchodce

Průměrně jednou denně řeší policie případ, kdy jsou důchodci okradeni o své úspory. Z důvěřivých starých lidí dokážou podvodníci lstí vylákat desetitisíce korun. Šance na jejich chycení bývají malé. Na jednoho z nich však spadla klec díky všímavosti a pohotovosti pana Richarda Denka z Bubenečské ulice. Jeho osobní statečnost ocenil
i starosta Tomáš Chalupa.

 

 

Všímavý soused dopadl muže, který okrádal důchodce

Podvodník chtěl peníze


Pan Denk je sousedem jednaosmdesátileté paní profesorky. Jednou dopoledne zaslechl přes zeď podivný hovor. Zpozorněl, když zaslechl starou paní, jak říká: „Běžte pryč, já vás neznám.“ „Stěny v domě jsou velmi tenké, teď mohu říci naštěstí,“ říká pan Denk, který hlasům nejprve nevěnoval pozornost. „Potom sousedka úzkostným hlasem opakovala, ať jdou pryč, že jim žádné peníze nedá. To byl pro mě impulz, že se něco děje,“ vypráví. Když zazvonil u jejích dveří, otevřela mu cizí žena a dítě, za nimi stál muž v obleku a mluvil německy. To, že jde o jednatřicetiletého Slováka Vincenta Makulu, který již předtím okradl čtyři staré lidi o více než půl milionu korun, v tu chvíli Denk nemohl tušit. Stará paní zaprosila o pomoc. „Řekl jsem mu, ať jde ven, že mě zajímá, co tam dělají,“ líčí Denk. Muž se snažil okamžitě ujet výtahem, ale Denk byl po schodech rychlejší a dole si na něj počkal. Začali se strkat, muž se snažil dostat z domu. „Všechno se seběhlo
rychle, ani jsem neuvažoval, jestli dělám něco správného. Až dole jsem měl trochu strach, jestli třeba nemá zbraň,“ přemýšlí urostlý čtyřicetiletý muž. Chtěl ale Makulu za každou cenu zastavit. Křikl na souseda v přízemí, společně podvodníka povalili na zem a prosili kolemjdoucí, aby přivolali policii. Kolem jeli také městští strážníci, takže během dvou minut byl podvodník v poutech.

 

Vydával se za ředitele


Podle vyšetřování policie používal Makula k oklamání lidí a získání peněz jednoduchý trik: „Jsem ředitel rakouské pobočky firmy Siemens. V Česku mi havaroval kamion, šofér je na operačním stole, potřebuji české peníze, ale mám jen americké dolary.“ Tímto způsobem oslovil na ulici i důchodkyni z Bubenečské ulice, které se vnutil až do bytu a pokusil se z ní vymámit peníze. To mu překazila duchapřítomnost pana Denka. Případ, který se odehrál na jaře, už má svůj šťastný konec. Podvodník Makula si odsedí tři roky nepodmíněně ve věznici s ostrahou a z Čech je vyhoštěn na dobu neurčitou. Nyní je ve výkonu trestu. Škodu okradeným uhradil, u jednoho z důchodců to bylo 400 tisíc korun.



Volejte policii


Podle ředitele policie pro Prahu 1 Jiřího Sellnera jsou staří lidé pro podvodníky snadným terčem. „Jsou důvěřiví a snaží se pomoci lidem, kteří předstírají, že jsou v tísni,“ říká Sellner. Někdy se nechají zlákat nabídkou na výhru v různých loteriích, chtějí přilepšit vnoučatům, dětem. „Momentálně se snažíme dopadnout dvě ženy, které chodí po domech a vydávají se za pracovnice čokoládoven Orion,“ varuje Sellner. Podvodníci používají rafinované triky. Vydávají se za pracovníky vodáren, tepláren, charity, za cizince. Obvykle chtějí rozměnit peníze nebo tvrdí, že mají pouze cizí měnu. Důležité je takové lidi nepustit do bytu a okamžitě se obrátit k někomu o pomoc.

 

 

4. Všichni společně srovnají své představy o sousedském chování s jednáním pana Denka.

 

5. Do sešitu pak doplní větu: Mé vztahy se sousedy jsou ......................., chci/nechci je změnit.

 

 6. Dobrovolný úkol. Těm, kteří chtějí pracovat s tématem dál, navrhneme možnost realizace projektu Jak změním vztahy se sousedy.

 

 

 

Aktivita 4. Moji sousedé

 

1. Zadáme úvahu na téma Moji sousedé a já.

 


2. Upozorníme, že by se žáci měli zamyslet nad tím, pro koho jsou oni sousedy, zda jsou spíše aktivním či pasivním sousedem a jaké jsou dle nich příklady vlastního sousedského chování.

 

 


3. V následující hodině žáky vyzveme, aby vymysleli nový název pro svoji úvahu, který bude lépe vystihovat obsah jejich textu. Dobrovolníci tento nový název sdělí ostatním a spolužáci se pokusí určit, jaké je hlavní téma úvahy. Nakonec mohou autoři jednou větou uvést vše na pravou míru.

 

 

 Aktivity pochází z publikace Dnešní společnost, autorkou aktivit je Renáta Dlouhá.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

  Metody práce s textem: čtení s předvídáním

  Jak se stát dobrým koučem?

  Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

  6 tipů, jak jako učitel podporovat žáka s SVP

  Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití 

 

Na další články se podívejte do Aktualit!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Líný učitelVýchova k myšlení v evropských souvislostech II.Dotazník studijně profesní orientace