Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Dnešním dětem chybí manuální zručnost
Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech se výrazně zhoršuje dovednost mnohých dětí i mládeže „pracovat rukama“ – zvládnout jednoduché postupy s materiály, nářadím či náčiním, ale často i jen zvládnout dobře běžné sebeobslužné činnosti – zavázat si kličku, zapnout zip, srovnat věci do školní aktovky...

Příčin tohoto problematického trendu může být mnoho. Jak udává např. německý vědec Dieter Breithecker, vedoucí Spolkové společnosti pro podporu pohybu, děti tráví příliš málo času volnou hrou a volným pohybem. Málo také zaměstnávají ruce. To všechno je přitom pro jejich optimální vývoj nepostradatelné. „Dnešní děti mají příliš málo příležitostí pro spontánní hraní, pohyb i prožívání. Jejich čas a zábava jsou povětšinou utvářeny dospělou osobou. Venku to mívá podobu organizovaného sportování, doma zase nadměrné staticky pasivní multimediální nabídky informačních technologií. Je to až tragické, když si uvědomíme, že o vývoji, zvláště v předškolním věku, platí, že co má dítě pochopit, to musí nejdřív uchopit. A smysl má pro dítě jenom to, co k němu přichází skrze jeho smysly."

 

Psycholog Marek Franěk z katedry ekonomie a managemetu z Univerzity Hradec Králové dává Breitheckerovi za pravdu: „Dítě pro svůj zdravý vývoj nezbytně potřebuje, aby bylo obklopeno podněty působícími na jeho smysly. Když sedí doma a sleduje realitu na televizní obrazovce nebo na monitoru počítače, působí na něj pouze vizuální a akustické podněty, které navíc přijímá pasivní formou. Chybí potřebná interakce a navíc tyto umělé informace, přestože mohou být bohaté, neodpovídají tomu, jak svět ve skutečnosti vypadá a jak se projevuje. Dítě má k dispozici jen umělecký a technický obraz, který se vyznačuje zjednodušením a stylizací. Dochází k omezování dětské představivosti, kreativity i emocionality. Navíc se pak dítě přirozených situací často bojí, protože realitu prostě nezná." (převzato Dr. Eva Labusová, časopis Děti a my 5/2011)

 

Je tedy zřejmé, že jednou z příčin menší manuální zručnosti dnešních dětí při práci s materiály je pravděpodobně i velmi brzké nahrazování tvoření ze skutečných materiálů různými digitálními aplikacemi (např. počítačové hry na stavění města, kdy stačí na místo kliknout myší nebo prstem – a je hotovo), které začínají používat již i děti předškolního věku. V tomto věku, kdy se obraz světa v dětské mysli teprve vytváří, je ale třeba, aby děti vnímaly svět a materiály, ze kterých je stvořen, ve všech jeho dimenzích, více smysly a prostorově. Proto se začíná do RVP různých typů škol opětně zavádět „polytechnická výchova“ a hledají se cesty, jak zvýšit zájem dětí o manuální činnosti.

 

V čem je možné spatřovat hlavní význam práce s materiály v předškolním věku? Základní cíle je možné najít v RVP PV – je to například:

  • seznámit se s některými vlastnostmi materiálů – tedy poznat, jak je možné tvarovat papír, o co náročnější je stříhání látky, či hnutí drátku
  • naučit se zacházet s některými drobnými nástroji, pomůckami a materiály
  • podněcovat tvořivost a nápaditost dětí
  • vyjadřovat se pomocí vlastní tvorby (sestavovat, konstruovat), mít „nápady“
  • zachycovat skutečnosti ze svého okolí pomocí různých technik (skládáním, lepením...) a různých materiálů
  • být citlivé k předmětům, materiálům i přírodě – tedy šetřit s nimi, využívat i zbytkových částí, sbírat přírodniny s ohledem na ochranu přírody
  • seznámit se s různými profesemi, pracovními činnostmi, zvládat jednoduché práce

 

Co to znamená pro práci učitelky MŠ?

  • náměty na všechny činnosti volíme s ohledem na možnosti dětí a s konkrétním pedagogickým záměrem (např. naučit děti přeložit papír na polovinu), používáme raději jednodušší a zvládnutelné techniky či dovednosti
  • volíme různou náročnost zpracování materiálu podle vyspělosti konkrétních dětí. Zejména ve věkově smíšených třídách můžeme zvolit jeden společný námět (například vytváříme z hromady listí zimní pelíšek pro ježka) a využít přitom různě náročné jeho zpracování. Nejmladší děti třeba natrhají a nalepí barevné papírky jako listí na okopírovaný obrázek ježka, náročnější verze pro starší děti je jednoduchý tvar listů vystříhat a nalepit a nejvyspělejší děti mohou ježka vystřihnout samy, různé listy si předkreslit, následně vystřihnout a nalepit
  • postupujeme systematicky a cíleně od jednoduchých dovedností, které opakovaně procvičujeme na různých materiálech(např. mačkání slabého – průklepového papíru a teprve následně silnějšího – novinového), následně třeba mačkání tenké hliníkové folie atd.
  • nenecháváme se nahodile a mechanicky „inspirovat“ líbivými výtvory z různých brožurek, ale vybíráme náměty podle možností a vyspělosti konkrétních dětí
  • necháme děti využívat získané dovednosti i při jejich volných činnostech a hrách – např. vytvořením doplňků ke hře, při pohybových aktivitách atd.
  • připravíme dětem pracovní koutky s různým materiálem, případně i pomůckami a podněcujeme je k využívání
  • stanovíme si s dětmi jasná pravidla, jak se v těchto koutcích chováme zejména s ohledem na bezpečnost (např. při používání nůžek) – můžeme použít i piktogramy k jejich záznamu
  • vybíráme materiály esteticky vhodné, zdravotně nezávadné, pro děti přiměřeně zpracovatelné, ale používáme i méně známé materiály
  • pokud chceme použít materiál dětem neznámý, nebo s ním děti zatím nepracovaly (alobal, drátky), necháme s ním děti nejprve experimentovat (bez očekávaného výsledku), teprve následně s ním budou pracovat podle pokynů učitelky
  • je velmi potřebné, aby si učitelka nejdříve sama vyzkoušela celý postup (např. včetně použití konkrétního lepidla), pak teprve pracujeme s dětmi. Vyvarujeme se tak mnohých problémů, kdy nějaká činnost vypadá na obrázku úplně jednoduše, ale reálně je dosti složitá.
  • náměty volíme tak, aby práci dělalo dítě, ne učitelka (důležitý je proces, nikoli výsledek –„výrobek“)

 


 

Ukázka pochází z e-publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí z  kapitoly Práce s materiály, jejíž autorkou je Mgr. Hana Nádvorníková.

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Hrajeme si s říkadly

Hrajeme si... Mlsné myšky, Račí procházka, Nešikovná veverka

Jarní aktivity a činnosti pro KuliFerdovy školky

Nakladatelství Raabe společně s KuliFerdou Vám přináší pět jarních aktivit pro děti, které chceme nejen zabavit, ale…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Vynášení Morany a vítání jara - e-book zdarma

E-book s aktivitami pro práci s předškoláky pro vás připravily Veronika Růžičková a Klára Krejcárková

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka