Já a moje pocity

Já a moje pocity
Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním věku.

„Nejlepší a nejkrásnější věci na světě nejsou vidět a nikdo si na ně nemůže ani sáhnout. Tyto věci může člověk poznat pouze srdcem.“

Helen Keller

 

Naše pocity jsou poutem, které všichni sdílíme. Pocity nás spojují dohromady jako lidskou rodinu.

 

Lidé se rodí s celou škálou emocí, které do značné míry formují naše chování. V rodinách se učí děti různým způsobům vyjadřování svých emocí. V našich kulturních podmínkách jsme byli v minulosti vedeni k nevyjadřování a často i potlačování svých emocí, což rozhodně nevede ke zdravému duševnímu rozvoji jedince. Dnes se to děje také, i když již mnoho pedagogů a rodičů si uvědomuje negativní dopad takového jednání. Děti dostávají málo příležitostí , jak by se mohly vyrovnat se svými negativními emocemi. Často pak u nich nastupuje pocit viny, zmatení, frustrace nebo zahanbení. Některé děti se stanou plachými, stáhnou se do sebe, jiné se začnou projevovat jako agresivní a bezohlední jedinci. Mnoho dětí – a také dospělých – si myslí, že tyto špatné, hluboké pocity mají jenom oni, a bojí se, že jsou jiní než ostatní. Když děti prožívají a dávají najevo negativní emoce, často slyší: „Nebreč, kluci přece nebrečí. Přestaň se vztekat. Buď hodný. Chováš se jako hlupák.“… To vede k pozdějším problémům se sebepřijetím a sebeúctou. Jestliže chceme učit děti empatii, nejdříve je musíme naučit sebepřijetí.

 

Nedůvěřující pedagog či rodič se snaží udržet kontrolu nad dítětem a nad situací. Postoj záchranáře mu přináší vědomí hodnoty, chce získat přízeň, ocenění, vztah – je na tom závislý. Nechává se vydírat, přebírá přílišnou odpovědnost, nemá odvahu odmítnout, protože je závislý, hraje roli oběti … Zachraňováním drží v rukou moc a kontrolu a podmaňuje si dítě. Podmaněné dítě je v pozici oběti, pochybuje o svých schopnostech a nedůvěřuje si, stává se nesvobodnou osobou, která je závislá na uznání. Cílem rodičů i pedagogů je budovat zralý, zdravý vztah, který je postaven na důvěře, svobodě a odpovědnosti. Důvěra je klíčová vlastnost v procesu dozrávání osobnosti, roste vnitřně z nehodnotícího a stimulujícího prostředí a vedení: schopnost podpořit sám sebe, akceptovat svou osobnost a vzhled, důvěřovat si, být si vědom reality vlastních schopností s přesvědčením, že zítra mohu být lepší, být si vědom vlastní hodnoty, kterou si mohu dát sám. Nesnižovat se. To je cesta ke zralé osobnosti, kterou by si přál každý rodič pro své dítě.

 

Doporučení pro pedagogy a rodiče

  • Umožňujme dětem, aby se každý den mohly podělit o své emoce s ostatními dětmi – slovně, někdy stačí smajlíkem nebo barometrem nálady zjistit, jak se děti cítí (Barometr nálady může být nakreslený na velkém balicím papíru; stupnice barometru – od nuly do šesti směrem nahoru červenou barvou a od nuly do šesti směrem dolů modrou barvou. Děti vyberou smajlíka a umístí ho na stupnici barometru podle toho, jak se cítí.). Můžeme pomoci tak, že pojmenujeme emoci za dítě: „Vidím, že jsi smutný… Mohu ti nějak pomoci?“ Děti (a mnohdy i dospělí) neumí často pojmenovat to, jak se cítí, co prožívají.
  • Učme děti své pocity pojmenovat (mám vztek, zlost, smutek, …) a ukažme jim, že se svými pocity nejsou samy.
  • Přijímejme to, co děti říkají, bez hodnocení.
  • Připojujme se k dětem s vyjádřením svých emocí. (Já mám také někdy vztek a pomůže mi, když o tom někomu řeknu nebo si zaběhám… To je v pořádku, že máš vztek.)
  • Všímáme si neverbální komunikace dětí – některé děti mají potíže vyjádřit se slovně.
  • Nabízíme dětem možnost, jak se odreagovat v případě negativních emocí – boxovací pytel, kopací pytel, plyšáci na pomazlení, relaxační hudba, čtení, kresba nebo malba, … Meditační židlička, na kterou si dítě může sednout, vydýchat se, vykřičet, vyplakat a rozjímat, jak jinak řešit situaci. 
  • Ukazujme dětem projevy empatických reakcí – pohlazení, povzbuzení kamaráda, …
  • Učíme děti zvládat konfliktní situace bez fyzické agrese – vždy se ptáme děti, jak by to udělaly jinak, kdyby se potřebovaly domluvit na půjčení hračky apod.
  • Nabízíme možnosti různých způsobů ventilování a vyjadřování negativních emocí.

 

Ukázka pochází z publikace Rozumím sobě, pomáhám ostatním  autorek Mgr. J. Gardošové a Mgr.  J. Budíkové

Související soubory

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

 V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Jak hovořit ve školce o sociálních rozdílech? Praktické tipy a náměty

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Jak vybrat vhodné písně pro děti?

21. 6. je Světový den hudby. Ideální příležitost si s dětmi zazpívat nějakou písničku, nebo je nějakou naučit. Ale jakou?…

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Den dětí

Mezinárodní den dětí se v ČR slaví každoročně 1. června. U jeho příležitosti jsou připravovány různé společenské…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Jak na ekologická témata - inspirace pro MŠ i ZŠ

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu se svými předškoláky projektem z publikace Činnosti venku a v přírodě…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0381

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 2
Starší článkyPoslední stránka