Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?
Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický logoped se proto nezajímá jen o aktuální řečový projev, ale sleduje i vývojovou úroveň dítěte v oblasti hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky a dovednosti s těmito oblastmi související. Co všechno s řečí souvisí a co je třeba u předškoláka sledovat? To zjistíte v článku!


Pokud shledáme, že dítě má nedostatky v oblasti hrubé motoriky, jemné motoriky a grafomotoriky, je důležité začít aktivně vyhledávat činnosti a hry, které dítěti umožní rozvoj v těchto oblastech.


Rozvoj v těchto oblastech současně ovlivní řečovou úroveň našeho dítěte. Budeme-li pracovat na deficitech v hrubé motorice, mohou nastat velké spontánní pokroky v jemné motorice. Stejně příjemné překvapení můžeme zpozorovat díky zlepšení v jemné motorice a jeho odrazu v grafomotorice. A nakonec i srozumitelnost řeči nebo spontánně se vyvíjející hlásky mohou být odměnou za věnovaný čas a energii rozvoji předešlých oblastí.

 


Hrubá motorika

Motorikou rozumíme celkovou pohybovou schopnost člověka, souhrn pohybových aktivit lidského těla. Její úroveň úzce souvisí s rozvojem řeči, myšlení a lateralitou (Přinosilová, 1997).

Hrubá motorika představuje pohyby celého těla a pohyby velkých svalových skupin (Přinosilová, 1997). Jde o ovládání a držení těla, koordinaci horních a dolních končetin a rytmizaci pohybů (Vítková, 2003). Je to například lezení, chůze, běh, házení míčem, podlézání, přelézání, šplh apod. Pohyb je jedním z hlavních projevů správné funkce nervového systému (Burianová, 2011).

 


Vhodné pohybové aktivity pro děti od 3 do 4 let

V předškolním věku je velmi důležité stimulovat rozvoj hrubé motoriky a podněcovat tělesné aktivity. Kromě chůze, chůze po schodech a běhu je vhodné skákání, seskakování, lezení a přelézání. S míčem postupujeme od nejjednoduššího kutálení, po chytání a házení. S míčem si dítě hraje rádo, ale zatím jen krátce, protože mu to často nejde, nechytí míč, netrefí se. Je třeba trénovat udržování rovnováhy při chůzi po méně rovném terénu a třeba přes širší lavičku.
Po třetím roce věku by dítě mělo mít při běhu zřetelnou odrazovou fázi (Bednářová, Šmardová, 2007).


Děti méně obratné jsou si v pohybu nejisté, někdy se mu až vyhýbají. Je nezbytné umožnit jim dostatek spontánního pohybu venku, překonávání překážek a her s ostatními dětmi. Je potřeba je povzbuzovat, dodávat jim odvahu a podpořit je třeba i společnou pohybovou aktivitou. Buď organizovanou (cvičení rodičů s dětmi, rytmická cvičení), nebo společnou rodinnou pohybovou aktivitou. Pokud vidíme, že naše dítě výrazně zaostává za ostatními vrstevníky, měli bychom stav dítěte konzultovat s dětským fyzioterapeutem. Vývoj hrubé motoriky a její případný deficit má totiž vliv i na vývoj jemné motoriky, grafomotoriky a řeči.

 


Co by mělo umět dítě mezi 3.–4. Rokem věku?


• Při chůzi po schodech dolů střídá nohy.
• Dokáže skok sounož.
• Překročí nízkou překážku.
• Dokáže stát se zavřenýma očima.
• Přeskočí čáru.
• Dokáže chodit po špičkách.
• Zvládne stoj na jedné noze.
• Používá různá dětská odrážedla, jezdí na tříkolce.
• Pokud zvládá jízdu na odrážedle a na tříkolce, pokouší se o jízdu na dětském kole (s pomocnými kolečky, za dohledu dospělých).

 


Jemná motorika

Jemnou motorikou se rozumí pohyby ruky, uchopování a manipulace s drobnými předměty (Vítková, 2003). Je řízena aktivitou drobných svalů rukou, úst a očí a nejrychleji se rozvíjí v raném dětství, ale zdokonaluje se až do dospělosti (Volemanová, 2016).

 


Jemná motorika zahrnuje (Vítková, 2003):

• grafomotoriku – pohybová aktivita při grafických činnostech;

• logomotoriku – pohybová aktivita mluvních orgánů při artikulované řeči;

• mimiku – pohybová aktivita obličeje;

• oromotoriku – pohyby dutiny ústní;

• vizuomotoriku – pohybové aktivity se zpětnou zrakovou vazbou.

 

 

Kvalita jemné motoriky neovlivňuje pouze kreslení, psaní, skládání stavebnic, mozaik a jiné rukodělné činnosti, které vyžadují jistou dávku přesnosti a obratnosti. Jemná motorika zahrnuje i množství každodenních činností. Jedná se i o samostatnost dítěte v základních každodenních činnostech, musí např. umět při oblékání zapínat knoflíčky, zavázat si tkaničky u bot, při jídle musí umět otevírat nádoby, používat příbor atd.

 

Jemná motorika ovlivňuje i řeč. Má-li dítě mluvit zřetelně a koordinovaně, musí přesně používat malé svaly, které ovládají čelisti, rty a jazyk. Děti, které mají nižší svalový tonus, se potýkají s obtížemi při rozvoji síly a stability proximálních (bližších k centru) svalů. Tyto svaly jsou ale také základnou, na níž se rozvíjejí jemné pohybové dovednosti (Volemanová, 2016).

 

Co by mělo umět dítě mezi 3.–4. Rokem věku?

• Rozlišuje různé tvary a velikosti, vkládá předměty do otvorů.

• Manipuluje s drobnými předměty (zasouvání kolíčků do otvorů, navlékání korálků apod.).

• Skládá jednoduché puzzle.

• Hraje si s modelínou.

• Stříhá.

• Otevírá dlaně postupně po jednom prstu.

 


Sebeobsluha

• Zvládá pít z hrnečku.

• Umyje a usuší si ruce i obličej.

• Vyčistí si zuby.

 


Grafomotorika

Grafomotorika je soubor psychomotorických činností, které jsou vykonávány při psaní a kreslení. Jde o vykonávání účelných pohybů, které jsou založeny na koordinaci oka a ruky. Při vývoji grafomotoriky se tato koordinace zdokonaluje a umožní dítěti spontánní grafický projev a později i psaní (Veselá, Simonidesová, 2012).

 

Sledujeme a podporujeme správné návyky při kreslení

• držení těla – stabilní polohu potřebujeme zejména při vybarvování a stříhání nebo při manipulaci s malými předměty (Volemanová, 2016);

• držení psacího náčiní;

• postavení ruky při kreslení;

• uvolnění ruky, tlaku na podložku (Bednářová, Šmardová, 2007).

 


Motorika jazyka

Vývoj motoriky mluvních orgánů (jazyka, rtů, čelisti) probíhá již od narození a souvisí zpočátku s příjmem potravy (pohyby se rozvíjejí při sání, kousání, žvýkání). Pokud tyto funkce nejsou na odpovídající vývojové úrovni, měly by být stimulovány a rozvíjeny.


Na pozdější úr
oveň motoriky mluvních orgánů (jak bude dítě vyslovovat) má vliv tedy i to, zda je dítě kojeno, zda používá dudlík, jaký a jak dlouho, jaké používá lahvičky na pití, kdy se začíná s příkrmem, jakou konzistenci stravy dítě dostává.

K cvičení motoriky jazyka obvykle využíváme zrak (cvičení u zrcadla, kde dítě vidí Vás i sebe), hmat (daného místa se dotkneme prstem nebo dřevěnou špachtlí), můžeme využít i chuť (příslušné místo potřít medem, Nutellou či jinou rozmixovanou stravou). Pohyb je poté spjat s větším množstvím informací a dítě si ho lépe zapamatuje (Lechta, 2005).

 

Text pochází z publikace Rozpovídej se, autorkou je Lucie Krejčová. Redakčně upraveno a zkráceno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Rozpovídej seVývoj dětské kresby a její diagnostické využitíAktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les

Související soubory

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4384

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka