Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky
Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim, kdy se často mění počasí. Můžeme ji uvést písničkou a pohybovou hrou: Dešťové kapičky dostaly nožičky, běhaly v okapu, dělaly neplechu.

Průběh:

Děti volně běhají po třídě a prsty naznačují, jak padá voda z mraků, třením dlaní o sebe vytvoří zvuk deště, pleskají prsty o sebe (palec proti ostatním prstům). Jindy můžeme využít Mráčkovou honičkou – několik dětí je první kapičkou, koho se kapka dotkne, přidá se k ní – lehce se chytí za tričko a honí společně. Postupně se pochytají všechny děti, až je z nich několik velkých mraků.

Děti se pak vydýchají a chvíli sledují, jak vypadají dneska mraky na nebi, jakou mají barvu, jak se mění jejich tvar.

Na vlastní vytrhávání učitelka připraví vhodné papíry (například barevné papíry různých odstínů modré a šedivé barvy – mohou mít i různé rozměry). Pak si zkusí děti mraky vytrhat – učitelka připomene správný úchop papíru a přiměřenou sílu pro jeho trhání. Každé dítě vytrhává vlastní tvar – všechny se tedy povedou, nic není „pokažené“.

Všechny mráčky pak plují společně oblohou – děti pomalu chodí po třídě, mráčky drží před sebou nebo nad hlavou.

 

Varianta aktivity:

Můžeme navázat další aktivitou – děti si pro svoje mráčky vymýšlejí jména podle toho, čemu se mrak podobá (mladší děti většinou použijí jen svého jména – „Já jsem mráček Petříček“), se staršími dětmi se pokoušíme o rýmování („Já jsem mráček – peřinářek – budu přikrývat zvířátka, aby jim nebyla zima, Já jsem mráček – auťáček a všechny děti povozím…“). Je možné tvary mráčků doplnit kresbou a využít je při dramatizaci („Co asi tvůj mráček viděl z nebe, kam asi doletěl…“), sestavit si z nich vlastní oblohu – který obláček chce být u kterého blízko?

 

Pozor na...

  • Je prostor na pohybovou hru dostatečně veliký?
  • Máme připravené dostatečné množství různorodých papírů?
  • Nechali jsme dětem dost času, aby mohly zaznít všechny nápady?
  • Jsou všechny nápady dětí pozitivně přijaty, není některé dítě za svůj nápad zesměšněno?

 

Všímejte si...

 

…z hlediska rozvoje manipulačních dovedností

  • Dokáže dítě správně uchopit papír prsty, nedrží papír jen v dlaních?
  • Vyvine při trhání potřebnou a přiměřenou sílu?
  • Dokáže posouvat prsty po papíře, když chce vytrhat zajímavější tvar (například trhat do obloučku)?

 

…z hlediska dalších konkretizovaných výstupů

  • Dokáže se dítě pohybovat při písničce v rytmu?
  • Napodobí správně pohyb rukou, prstů? (např. pleskání)?
  • Vydrží při honičce běhat po celou dobu hry?
  • Dokáže běhat i ve větší skupině dětí a zároveň se citlivě držet?
  • Komentuje vhodně pozorované tvary mraků?
  • Vymýšlí vhodná přirovnání, děj, příběh?
  • Všímá si změn na obloze, soustředí se na pozorování delší dobu?
  • Pozná a pojmenuje různé barvy papíru, rozliší i některé odstíny (tmavě modrá, světle modrá)?
  • Najde podobnost vytrhaného mráčku, vymyslí si zajímavý název nebo je bezradné?
  • Pozná a pojmenuje roční období, které právě probíhá?
  • Je kontakt s ostatními dětmi při hře ohleduplný?
  • Dokáže dítě zvládnout i případný drobný neúspěch – pokouší se o vytrhávání znovu, pokud se mu práce příliš nedaří?
  • Dokáže se domluvit s druhými dětmi o spolupráci, případně o výměně materiálu?
  • Nabídne některé dítě pomoc, pokud se někomu trhání příliš nedaří, nemůže si vymyslet název atd.?
  • Zapojí se dítě bez problémů do úklidu třídy?

 


 

Ukázka pochází z e-publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí z kapitoly Práce s materiály, jejíž autorkou je Mgr. Hana Nádvorníková.

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Hrajeme si s říkadly

Hrajeme si... Mlsné myšky, Račí procházka, Nešikovná veverka

Jarní aktivity a činnosti pro KuliFerdovy školky

Nakladatelství Raabe společně s KuliFerdou Vám přináší pět jarních aktivit pro děti, které chceme nejen zabavit, ale…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Vynášení Morany a vítání jara - e-book zdarma

E-book s aktivitami pro práci s předškoláky pro vás připravily Veronika Růžičková a Klára Krejcárková

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka