Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy
V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti. Součástí článku jsou i konkretizované očekávané výstupy RVP PV. Aktivity jsou přehledně uváděny v jednotlivých bodech. Pro více tipů a aktivit se podívejte do našich pracovních sešitů Kuliferda.

JÍME, CO JE ZDRAVÉ

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – znát základní zásady zdravého životního stylu, rozlišit zdravé a nezdravé potraviny
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – znát většinu slov a výrazů běžně používaných v prostředí dítěte ve vztahu k potravinám; rozpoznat odlišnosti v detailech, orientovat se v zaplněném obrázku; odhalit podstatné a nepodstatné znaky obou skupin; rozlišovat a používat základní prostorové pojmy; uspořádat a třídit dle daného kritéria, dokázat kritéria flexibilně měnit
  • DÍTĚ A SVĚT – znát, co je zdraví člověka škodlivé a nebezpečné a naopak, co je bezpečné a zdraví člověka prospěšné

 

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

  • Nejprve nechte děti vybrat zdravé a nezdravé potraviny.
  • Pak si popovídejte o tom, co je dobré jíst, co není a proč. Řekněte si, co můžeme jíst pouze v omezené míře a proč a které potraviny bychom měli jíst spíše čerstvé a syrové oproti potravinám rozmraženým, smaženým apod.
  • K rozvoji zrakového vnímání si zahrajte nejprve hru Na hledače – kdo nejdřív najde např. jablko, pak hru obměňte a zahrajte si Na špióna – hledáte konkrétní věc, ale nesmíte ji říct, přibližujete pouze místo, kde je (např. hledáme něco, co je vedle
  • okurky, nad vejcem a zároveň pod krabicí s džusem). Každou instrukcí více a více konkretizujete místo, kde se hledaná věc nachází.
  • Další možná hra je Na kuchaře – děti si tajně vyberou daný počet surovin a poté se samy pokusí vymyslet recept na jídlo, které musí také pojmenovat. Jídlo nemusí reálně existovat a nemusí se dát uvařit. Společně pak můžete sestavit třídní jídelníček.

 

 

JAZYKOLAMY

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – ovládat jemnou motoriku mluvidel; cvičit pohyblivost mluvidel různými způsoby
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – rozlišit zvuky a známé melodie, rozlišit a napodobit rytmus, chápat melodičnost řeči; vnímat a rozumět významu jazykolamů; sluchově rozpoznat odlišnosti v detailech; zapamatovat si krátké říkanky, rozpočítadla, jazykolamy, jednoduché básničky, písničky a reprodukovat je; při neúspěších se nevzdávat

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

Děti by nejprve měly říkat, co na obrázku vidí, a poté popsat všechno, čeho si všimnou. Proč jsou v kroužcích podruhé vyobrazeny stejné věci jako na celkovém obrázku – to je nápověda. Díky ní mohou sestavit jednu větu, ve které bude vše podstatné z obrázku, a tak vytvoří jazykolam. 

 

Pomozte jim, aby vznikly tyto jazykolamy:

  • Kotě v bytě hbitě motá nitě.
  • Ježek běží na žížaly do žita.

Pak zkoušejte další, které znáte. Některé jsou náročné i na pomalé vyslovení, některé jsou náročné jen při opakování. Zkuste, zda vymyslíte vlastní jazykolamy.

 

Pokud mají děti s výslovností hlásek problémy, jazykolamy zatím nepoužíváme, aby nedocházelo k fixaci nesprávné výslovnosti. Se všemi však dělejte gymnastiku mluvidel, pomůže dětem k rozmluvení, uvolnění mluvidel předříkáním jazykolamů:

 

  • Čertík – rychlé vystrkování a zastrkování jazyka.
  • Chameleon – olizování horního patra směrem odzadu dopředu až ven.
  • Koník – klapání jazykem o horní patro.
  • Kapr – špulení rtů, prolamování tváří dovnitř. Pejsek – vypláznutí jazyka, postupné rolování zpět do pusy, jako když pejsek pije vodu.
  • Kočička – vyplazování jazyka jako při olizování pacek.
  • Nafukování balónku – tváří, střídavě, obě naráz.

 

KREJČOVSKÁ A ŠEVCOVSKÁ DÍLNA

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – stříháním a prostřihováním vytvářet prostorové objekty z papíru; modelovat, pracovat s papírovými skládankami; při práci s nůžkami se chovat bezpečně
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – sestavit části v celek, vytvořit jednoduchou stavbu z papíru s použitím nabídnutých předloh; umět si práci dobře naplánovat a zorganizovat; vědět, co musím udělat nejdříve, co až později

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

  • Prostříháním a ohýbáním mají děti možnost postavit si svá vlastní leporela, konkrétně dvě rukodělné dílny.
  • Obě můžete dotvořit přikreslením dalších věcí, které se v těchto dílnách dají nalézt.
  • Můžete také dílny dosadit do prostředí, doplnit jim další stěny, střechu apod.
  • K prostříhání je dobré použít nůžky s ostrou špičkou nebo paspartovací nůž. S těmito nástroji by však děti neměly pracovat samostatně. Buď jim pomozte, nebo si je rozdělte do malých skupin, abyste měli větší kontrolu. Ohýbání již děti zvládnou samy, všechno to jsou vodorovné čáry.
  • Můžete pak vymýšlet, co by se dalo v dílnách vytvořit, můžete například sestavit seznam věcí, které by k tomu byly potřeba.

 

 

Ukázky pochází z metodických karet pro učitelky MŠ,

které jsou nedílnou součástí zásilky při objednání pracovních sešitů Kuliferda

 

Co by vás ještě mohlo zajímat

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

   Dvouletí a předškolní vzdělávání? Rozhovor s Hanou Splavcovou

 Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

 Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

 Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

 Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

 

Na více článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Mohlo by se Vám líbit:

  

100 úžasných aktivit - výhodný balíček2leté a 3leté děti v mateřské škole96 úžasných aktivit - výhodný balíček

 

Související soubory

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6081

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka