Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy
V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti. Součástí článku jsou i konkretizované očekávané výstupy RVP PV. Aktivity jsou přehledně uváděny v jednotlivých bodech. Pro více tipů a aktivit se podívejte do našich pracovních sešitů Kuliferda.

JÍME, CO JE ZDRAVÉ

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – znát základní zásady zdravého životního stylu, rozlišit zdravé a nezdravé potraviny
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – znát většinu slov a výrazů běžně používaných v prostředí dítěte ve vztahu k potravinám; rozpoznat odlišnosti v detailech, orientovat se v zaplněném obrázku; odhalit podstatné a nepodstatné znaky obou skupin; rozlišovat a používat základní prostorové pojmy; uspořádat a třídit dle daného kritéria, dokázat kritéria flexibilně měnit
  • DÍTĚ A SVĚT – znát, co je zdraví člověka škodlivé a nebezpečné a naopak, co je bezpečné a zdraví člověka prospěšné

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

  • Nejprve nechte děti vybrat zdravé a nezdravé potraviny.
  • Pak si popovídejte o tom, co je dobré jíst, co není a proč. Řekněte si, co můžeme jíst pouze v omezené míře a proč a které potraviny bychom měli jíst spíše čerstvé a syrové oproti potravinám rozmraženým, smaženým apod.
  • K rozvoji zrakového vnímání si zahrajte nejprve hru Na hledače – kdo nejdřív najde např. jablko, pak hru obměňte a zahrajte si Na špióna – hledáte konkrétní věc, ale nesmíte ji říct, přibližujete pouze místo, kde je (např. hledáme něco, co je vedle
  • okurky, nad vejcem a zároveň pod krabicí s džusem). Každou instrukcí více a více konkretizujete místo, kde se hledaná věc nachází.
  • Další možná hra je Na kuchaře – děti si tajně vyberou daný počet surovin a poté se samy pokusí vymyslet recept na jídlo, které musí také pojmenovat. Jídlo nemusí reálně existovat a nemusí se dát uvařit. Společně pak můžete sestavit třídní jídelníček.

 

JAZYKOLAMY

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – ovládat jemnou motoriku mluvidel; cvičit pohyblivost mluvidel různými způsoby
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – rozlišit zvuky a známé melodie, rozlišit a napodobit rytmus, chápat melodičnost řeči; vnímat a rozumětvýznamu jazykolamů; sluchově rozpoznat odlišnosti v detailech; zapamatovat si krátké říkanky, rozpočítadla, jazykolamy, jednoduchébásničky, písničky a reprodukovat je; při neúspěších se nevzdávat

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

Děti by nejprve měly říkat, co na obrázku vidí, a poté popsat všechno, čeho si všimnou. Proč jsou v kroužcích podruhé vyobrazeny stejné věci jako na celkovém obrázku – to je nápověda. Díky ní mohou sestavit jednu větu, ve které bude vše podstatné z obrázku, a tak vytvoří jazykolam. 

 

Pomozte jim, aby vznikly tyto jazykolamy:

  • Kotě v bytě hbitě motá nitě.
  • Ježek běží na žížaly do žita.

Pak zkoušejte další, které znáte. Některé jsou náročné i na pomalé vyslovení, některé jsou náročné jen při opakování. Zkuste, zda vymyslíte vlastní jazykolamy.

 

Pokud mají děti s výslovností hlásek problémy, jazykolamy zatím nepoužíváme, aby nedocházelo k fixaci nesprávné výslovnosti. Se všemi však dělejte gymnastiku mluvidel, pomůže dětem k rozmluvení, uvolnění mluvidel předříkáním jazykolamů:

 

  • Čertík – rychlé vystrkování a zastrkování jazyka.
  • Chameleon – olizování horního patra směrem odzadu dopředu až ven.
  • Koník – klapání jazykem o horní patro.
  • Kapr – špulení rtů, prolamování tváří dovnitř. Pejsek – vypláznutí jazyka, postupné rolování zpět do pusy, jako když pejsek pije vodu.
  • Kočička – vyplazování jazyka jako při olizování pacek.
  • Nafukování balónku – tváří, střídavě, obě naráz.

 

KREJČOVSKÁ A ŠEVCOVSKÁ DÍLNA

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – stříháním a prostřihováním vytvářet prostorové objekty z papíru; modelovat, pracovat s papírovými skládankami;při práci s nůžkami se chovat bezpečně
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – sestavit části v celek, vytvořit jednoduchou stavbu z papíru s použitím nabídnutých předloh; umět si práci dobře naplánovat a zorganizovat; vědět, co musím udělat nejdříve, co až později

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

  • Prostříháním a ohýbáním mají děti možnost postavit si svá vlastní leporela, konkrétně dvě rukodělné dílny.
  • Obě můžete dotvořit přikreslením dalších věcí, které se v těchto dílnách dají nalézt.
  • Můžete také dílny dosadit do prostředí, doplnit jim další stěny, střechu apod.
  • K prostříhání je dobré použít nůžky s ostrou špičkou nebo paspartovací nůž. S těmito nástroji by však děti neměly pracovat samostatně. Buď jim pomozte, nebo si je rozdělte do malých skupin, abyste měli větší kontrolu. Ohýbání již děti zvládnou samy, všechno to jsou vodorovné čáry.
  • Můžete pak vymýšlet, co by se dalo v dílnách vytvořit, můžete například sestavit seznam věcí, které by k tomu byly potřeba.

 

 

Ukázky pochází z metodických karet pro učitelky MŠ,

které jsou nedílnou součástí zásilky při objednání pracovních sešitů Kuliferda

 

Co by vás ještě mohlo zajímat

 

 

Související soubory

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

 V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Jak hovořit ve školce o sociálních rozdílech? Praktické tipy a náměty

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Jak vybrat vhodné písně pro děti?

21. 6. je Světový den hudby. Ideální příležitost si s dětmi zazpívat nějakou písničku, nebo je nějakou naučit. Ale jakou?…

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Den dětí

Mezinárodní den dětí se v ČR slaví každoročně 1. června. U jeho příležitosti jsou připravovány různé společenské…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Jak na ekologická témata - inspirace pro MŠ i ZŠ

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu se svými předškoláky projektem z publikace Činnosti venku a v přírodě…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7181

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 2
Starší článkyPoslední stránka