3 hry a aktivity na velikonoční téma

3 hry a aktivity na velikonoční téma
Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen) začátkem dubna.

VEJCE–KUŘE–SLEPICE

S vajíčky si můžeme i zahrát. Proč je vlastně vajíčko tak důležité – co se v něm může skrývat? Kuřátko? A co se pak stane z kuřete? Slepička, nebo kohout?

Tato hra je vhodná pro starší děti. Děti se pohybují po třídě jako vajíčka – koulejí se s nohama přikrčenýma k tělu. Když se dvě vajíčka přikoulejí k sobě, pozdraví se a dvojice si zahraje hru „Kámen–nůžky–papír“. Kdo z dvojice vyhraje, z toho se stává kuřátko – běhá ve dřepu, ruce má na ramenou jako malá křidýlka a pípá píp, píp… Když se potkají dvě kuřátka, zase hrají „Kámen–nůžky–papír“. Kdo vyhraje, z toho je slepička. Kokokodák, slepička běží do kurníku. Hru hrajeme tak dlouho, dokud ze všech dětí nejsou slepičky.

 

SLEPIČKA

Čteme si z knihy Michala Černíka Kykyryký, dobrý den (2009).

Výtvarný záměr:

Vytvářet z předmětů běžné potřeby (papírový sáček), využít k tvoření odpadové materiály (bublinková fólie, novinový papír), být připraven pomoct a umět o pomoc požádat.

Realizace:

Bublinkovou fólii pomalujeme temperovými barvami. Papírový sáček si navlékneme na ruku jako rukavici, položíme na fólii a rukou v sáčku po ní přejíždíme, aby se barevná textura otiskla. Sáček přetočíme a obtisk provedeme i z druhé strany. Necháme uschnout (osvědčilo se výtvor přichytit kolíčkem na prádlo na natažený provázek).

Z červeného papíru si ustřihneme obdélník požadované velikosti, přehneme jej na polovic a v místě přehybu nastříháme. Může se stát, že dojde k úplnému přestřižení hřebínku, což po pravdě nevadí. Hřebínek se nalepí postupně z několika částí. Z červeného papíru vystřihneme též zobák a lalůček.

Z bílého papíru vystřihneme oko, detaily dotvoříme s pomocí lihového fixu.

Barevný papír stříháme na proužky a ty přilepujeme v místě křídel a ocasu. „Ocasní péra“ si zaslouží nakroutit na tužku – zvlnění.

Uschlý sáček vycpeme zmuchlaným papírem a ve spodní části převážeme. Vložíme špejli či klacík.

Postřehy:

  • Obdobným postupem lze vytvořit i sovu, hlavu čerta, kočky…
  • Před samotným použitím bublinkové fólie dopřejte dětem čas, aby si chvíli mohly bublinky praskat. Tato činnost snad nikdy neomrzí.

 

VELIKONOČNÍ BUBNOVÁNÍ

Připravíme si v předstihu ploché vejce vykrojené řezákem z velké lepenkové krabice, je veliké zhruba metr. Pokud na něj nalepíme bílý balicí papír, tak ho můžeme i společně nazdobit, dobře kryjí tempery. Jako textový podklad pro bubnování použijeme velikonoční říkanku, děti drží v jedné ruce paličku s měkčí hlavičkou (korkovou, plstěnou) a bubnují do vajíčka. Nebubnujeme příliš silně, abychom neudělali do kartonu důlky.

Hody, hody, doprovody, dejte vejce malovaný,
nedáte-li malovaný, dejte aspoň bí-lý!
Slepička vám za to snese jiný.
(lidové kolednické říkadlo)

Ke slovům „dejte aspoň bílý“ zkusíme vytvořit obměny. Ptáme se: „Jaké ještě?“ a děti ukazují jinou barvu na vajíčku a doplňují: „Červený, zelený…“ Někoho možná napadnou i jiné vlastnosti vajíček než barvy, což můžeme použít pro rozvoj slovní zásoby. Pak bubnujeme jenom na krátký úsek textu s novým slovem „nedáte-li malovaný, dejte aspoň zelený“. V duchu lidového říkadla je zachovaná nespisovná koncovka, která tvoří rým.

Dunivý zvuk získáme, pokud velké vejce podložíme několika krabičkami na vajíčka. Obaly na vejce pak můžeme použít ještě k další činnosti. Děti vkládají do krabiček určitý počet míčků nebo barevných papírových kuliček, můžeme určit konkrétní barvu, počet prvků, jejich střídání, pozice v krabičce, zadat dětem, aby nechaly jedno místo prázdné, atd.

 

V článku byly použity ukázky z publikace Činnosti ke svátkům a tradicím. Všechny e-knihy najdete v e-shopu Dobrá škola.

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7351

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka