Cesta je cílem

Cesta je cílem
Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu ukázek.

Až příliš často slýchám, že cílem učitele je žáka připravit na státní přijímačky nebo státní maturitu. Někteří učitelé to dokonce, bůhvíproč, považují za důvod, proč učí nekvalitně a zastarale. „Já bych hrozně rád dělal myšlenkové mapy nebo týmovou práci, ale když ona je čeká ta maturita!“ Jakou to má logiku? Když chci někoho připravit na takto těžký úkol, použiji ty nejméně efektivní metody, výklad a prezentaci? Když chci, aby zvládl tuto zkoušku, mám mu před ní dávat celé týdny, roky a měsíce špatné známky a dělat z něj neúspěšného žáka?

Určitě větší smysl dávají tyto pedagogické zásady:

1) Pokud chceme někoho připravit na zkoušku, není to odpovědnost pedagoga, ale žáka samého.

2) Odpovědnost učitele spočívá ve smysluplnosti přípravy. Nepatří do ní pasivní příjem přehršle zbytečných poznatků výkladem. Smysluplnost a účelnost spočívá v tom, že žákovi k této zkoušce předáme nástroje, především myšlenkové: čtení s porozuměním, kritické myšlení, správnou práci se zdroji, dovednost získávat a ověřovat informace, dovednost najít to důležité, řešit problémy, nacházet možnosti a řešení, vybírat z různých voleb, schopnost učit se vzájemně a další.

3) Odpovědnost učitele ho také vede k tomu, aby žákovi ukázal to nejlepší ze svého předmětu nebo oboru, a tím ho k němu přivedl, ukázal mu jeho přínos a zábavnost.

4) Výše zmíněné cíle, tedy dovednosti a postoje nelze předat jinak než zábavnou amotivující prací v tomto předmětu. K tomu je třeba žákům předkládat zajímavé aktivity a činnosti.

5) Pokud se žáci baví objevováním, tvořením a učením, musíme jako učitelé jejich práci podporovat, ne trestat špatnými známkami. Místo nich poskytujme mnohem efektivnější prostředky: zpětnou vazbu a formativní hodnocení.

6) Jako moderní učitelé ve třídě vytváříme a posilujeme bezpečné klima, kde mohou žáci pracovat, sdílet své nápady, myšlenky a produkty své práce a beztrestně chybovat.

K přijímačkám či maturitě pak vysíláme motivovaného, pracujícího žáka s potřebnými nástroji. Zodpovědného a sebevědomého. Ne apatického a vzděláváním už otráveného čtyřkaře s pochroumaným sebepojetím, zdecimovaného špatnými známkami. A proto cílem učitele není příprava na žádnou z těchto nevhodně postavených zkoušek, ale vytvoření takového klimatu, kde je možná smysluplná práce. Tato práce, jediný opravdu učicí proces, je mou cestou i mým cílem. Pokud jako učitelé pracujeme dobře, je to cesta nikdy nekončící.

To se netýká pouze učitelů českého jazyka nebo matematiky, takto pracujeme ve všech předmětech, a navzájem si tak pomáháme. I učitel podceňované občanské výchovy může číst s porozuměním, řešit problémy a v aktivitách podporovat práci se zdroji a matematickou gramotnost.

Když jsme se žáky pracovali na nějaké složitější aktivitě nebo jejich propojené sérii, někdy nešlo vše ideálně. Něco se zaseklo, jindy jsme byli zase příliš kreativní a nacházeli více řešení nebo jsem ztratil představu o čase. Pak koukám na hodinky a říkám žákům: „Musím se omluvit, ale tohle jsem špatně propočítal a celou aktivitu
nestihneme!“

Žáci se usmívají a mávají rukama: „To nevadí, pane učiteli, to je v pohodě.“
Já se tvářím provinile: „Ale nemáme čas na to rozvěsit ty karty po třídě.“
Žáci: „To uděláme příště. Není důležitý cíl, ale cesta k němu!“
Já: „Vy mezuláni, to vždycky já říkám vám!“
Žáci se smějí: „A my s tím souhlasíme!“

Ano, cesta je cílem! Protože na této cestě aktivně pracujeme, tedy se učíme. Zatěžkávací zkoušky na naší cestě nejsou alibistickou záminkou ke špatné výuce, ale naopak: motivací k té kvalitní!

Na konto zkoušek si vzpomínám na kolegyni učitelku biologie na prestižním gymnáziu, kterou trápila jedna důležitá věc. Její gymnázium bylo v okolí proslulé tím, že z něj vycházeli úspěšní studenti lékařských a farmaceutických fakult. „Tuto konkurenční výhodu chci udržet,“ říkala ona učitelka. „Ale také vím, že mám ve třídě mnoho žáků, kteří nepůjdou touto cestou. Budoucí architekti, právníci, novináři, psychologové. S mojí obtížností ,přijímačky na medinu’ ale dostávají špatné známky, protože jim ta správná vnitřní motivace chybí. Co s tím?“ Moje rada je právě: cesta. Především by učitel neměl učit tak, jako by všichni šli na medicínu (nebo na historii, matfyz a podobně). Právě naopak. Učitel učí penzum, tedy základní poznatky, tím nejefektivnějším způsobem – prací žáků. Protože diferencuje obtížnost a individualizuje úkoly, objevuje se v jeho zadáních i volitelná, „doktorská“ nadstavba. Ta je pro žáky, kteří si volí tuto cestu, dráhu přírodovědce. Ale ani oni, ani nikdo jiný by neměl být penalizován a špatně hodnocen za to, že tuto nadstavbu vyzkouší, a třeba neuspěje. I budoucí architekt nebo právník se může kvalitně zaměstnat a mnohé naučit z přírodovědného úkolu, ale na rozumné úrovni! Úkolem učitele je tuto úroveň správně určit.

Při tomto úkolu nesmíme zapomínat na dva hlavní aspekty moderního vzdělávání: srdce a rozum. Srdce znamená přenést na žáky lásku k našemu oboru, rozum zastupují myšlenkové nástroje, které se žáci vlastní prací učí.

 


 

Ukázka pochází z publikace Líný učitel: Kompas moderního učitele, autorem je Mgr. Robert Čapek, Ph.D. (redakčně zkráceno). Všechny publikace z edice Líného učitele najdete v e-shopu Dobrá škola.

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0431

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka