Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?
Kapitoly článku
Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat hlavu! Opět Vás inspirujeme a přinášíme ochutnávku z publikace spadající do ediční řady Komplexní metodiky - Výtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání! Na následujících stránkách Vás seznámíme se zábavnými a rozvíjejícími aktivitami nazvanými Čerte, čerte, čertíku a Co si přeji k Vánocům.

 

Štědrý den se slaví 24. prosince, je to očekávání slavného dne, kdy se narodí Ježíš, který se pravděpodobně narodil 25. 12. na Boží hod vánoční. Se Štědrým dnem je již od 14. století spojena večerní nadílka. K symbolům Vánoc patří: 

Betlém – vyrábí se z papíru, vosku, sádry, dřeva, těsta, kukuřičného šustí, keramické hmoty atd. Těžištěm jsou jesličky s děťátkem, Pana Marie, svatý Josef, osel a vůl. Obklopeni bývají pastýři, ovečkami, třemi králi a dalšími postavami ze života.

Zvon – je používanou ozdobou na vánočním stromku a motivem vánočních přání; symbolizuje naději, radost a lásku.

Jmelí – zavěšené jmelí do domu přináší štěstí a lásku, chrání proti zlým duchům a čarodějnicím. Štěstí souvisí s počtem bobulek – čím jich je více, tím více bude mít obdarovaný v příštím roce štěstí. Zvyk líbat se pod jmelím pochází od Keltů, kteří věřili, že jmelí zajišťuje plodnost.

My Vám nyní přinášíme dvě zajímavé aktivity na dobu adventu, kdy se těšíme na Vánoce!

 

Čerte, čerte, čertíku

Výtvarný záměr: vystihnout znaky čerta, pochopit vztah negativních a pozitivních prvků.

Výtvarná technika (postup): gumotisk.

Pomůcky: čtvrtky formátu A4, klovatina, kelímky na klovatinu, slabé vlasové štětce, černý a červený křídový pastel, ubrus, ilustrované obrázky čertů v knihách.

 

Motivace a hra:

Asociace na téma peklo – uhlí, kotel, čert, teplo, oheň atd.

Znaky čerta (popis) – na stoleček umístíme pohádkové knížky s různorodým ztvárněním čertů. Děti na základě ilustrací vyvozují charakteristické znaky čerta (rohy, ocas, dlouhý vypláznutý jazyk, černé tváře, kožich, kopyto, pytel, vidle, řetěz).

Rohy, kožichy, kopyta, ocas (hudebně pohybová činnost) – pohybově ztvárníme obměnu písně „Hlava, ramena, kolena, palce“. Na známou melodii ukazujeme na jednotlivé části těla: „Rohy, kožichy, kopyta, ocas, kopyta, ocas, kopyta, ocas. Rohy, kožichy, kopyta, ocas, jazyk, brada, uši, nos.“

Řetěz (týmová spolupráce) – postavení co nejdelšího řetězu z vlastních těl, přičemž každý hráč se smí dotýkat země jen jednou nohou a jednou rukou.

Realizace výtvarné činnosti:


Průhlednou klovatinu můžeme smíchat s trochou nadrceného pastelu, aby byla klovatinová kresba lépe viditelná. Štětec namáčíme do klovatiny bez použití vody a kreslíme s ní zvolený motiv. Děti mohou zachytit celou postavu nebo pouze portrét čerta. V průběhu činnosti ještě připomeneme podstatné znaky čerta, které by neměly být opomenuty. Po zaschnutí lepidla si řekneme, jaké barvy čerta charakterizují (černá a červená). Děti si zvolí buď jeden odstín, nebo využijí oba dva. Čtvrtku pokrývají hustou vrstvou pastelu, kterou prsty roztírají a vyplní jí všechna bílá místa, která nebyla klovatinou rezervována. Pokud děti kombinují černý i červený pastel a nechtějí, aby se jim odstíny mísily, rozmazávají nejprve červený pastel, umyjí si prst a pokračují s rozmazáváním černého pastelu.
Po dokončení vezmeme obrázek a pod proudem tekoucí vody vymyjeme klovatinu a s ní i barvu, která na ní ulpěla. Vhodné je gumotisk vymývat u většího umyvadla za dohledu pedagoga.

 

Závěr:


Hledání charakteristických znaků čerta – podle čeho poznáme, že se jedná o čerty? Na každém výtvoru hledáme typické znaky příslušící jen čertům.

 

Zpětná vazba:

• Zaplňují děti celý prostor pastelem?

• Otírají si důsledně prsty o hadřík při změně barvy pastelu?

• Byly překvapené, co se stalo s klovatinou pod proudem vody?

 

 

Na aktivitu Co si přeju k Vánocům se podívejte na další stránce!

Jak poznat specifické poruchy učení

Specifické poruchy učení a chování (SPUCH) jsou dnes v pedagogice velmi častou diagnózou a asi každý učitel…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka