Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!
Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto diagnózou. Jak jim výuku co nejvíce přizpůsobit a jak je motivovat v práci? Přečtěte si článek inspirovaný publikací ADHD krok za krokem.

 

Složitá situace žáků s ADHD

Žáci s ADHD mívají ve škole různé problémy. Hyperaktivitu těchto žáků vcelku často doprovázejí také poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie apod.) a rovněž se u nich mohou projevovat i výchovné problémy a poruchy chování. Většina českých škol se navíc zaměřuje na učení znalostem a dovednostem, s čímž souvisí i trend jednotného testování v podobě přijímacích a maturitních zkoušek. Vzdělávání ve školách se pak v některých případech orientuje na to, aby jejich žáci uspěli v rámci uvedených jednotných zkoušek, což může být právě z výše uvedených důvodů pro děti s ADHD dost problematické. Takové systémy výuky mnohým z nich nevyhovují a tito jedinci pak zaostávají či selhávají. Pro žáky s ADHD je vhodnější hledat jiné přístupy, které kromě jiného vedou také k lepšímu sebepoznání, dobrému pochopení sociálního prostředí a sociálních vazeb, tedy v podstatě ke komplexnímu rozvoji osobnosti.

 

 

Jak se na žáka s ADHD připravit?

Pokud pedagogové, učitelé, ale i jejich asistenti, mají nebo budou mít ve třídě žáka s ADHD, měli by se na jeho přítomnost řádně připravit. Měli by tak učinit zejména po teoretické stránce. V současné době je na trhu dostatek publikací, které se ADHD podrobně věnují. Pedagogové by se ale na vzdělávání žáků s ADHD měli připravit také psychicky. Práce s těmito jedinci je nesporně velmi náročná. Může být i stresující, protože přes veškerou přípravu a snahu nemusí docházet k zlepšení. Pedagogové by tedy měli vždy myslet na svůj osobní rozvoj, regeneraci a odpočinek. Jde nejen o to, aby uměli vzdělávat uvedenou skupinu žáků, ale také o prevenci syndromu vyhoření.


Vedle spolupráce s odborníky ze školského poradenského zařízení, kteří stanovují diagnózu a dávají škole doporučení, je důležitá i spolupráce s ostatními učiteli ve škole, sdílení zkušeností, ale i naslouchání radám. Stejně tak je důležité spolupracovat s vedením školy a poskytovat mu informace o úspěších, ale i obtížích daného žáka.

Další důležitou formou spolupráce je ta s rodinou žáka, která musí fungovat na principu vzájemné důvěry. Základem toho je vždy pravidelná a co nejvíce objektivní komunikace, která probíhá podle předem stanovených pravidel, jež vyhovují oběma stranám.

 

 

Desatero zásad pro učitele žáka s ADHD

Přestože by se bodů, jak co nejlépe vzdělávat žáka s touto diagnózou, dalo sepsat mnohem víc, a přestože je každý žák trochu jiný, následující body považujeme při práci s žáky s ADHD za jedny z nejdůležitějších.

  
1. Důkladné poznání žáka

Aby mohl pedagog, učitel či asistent, s žákem s ADHD dobře pracovat, měl by se především pečlivě seznámit s jeho specifiky, zájmy a projevy. Při rozhovorech s rodiči či odborníky by měl získat co nejvíce relevantních a potřebných informací. U nových žáků se jistě vyplatí obrátit se na jeho dřívější učitele, případně asistenty, a to i v případě, že jsou z jiné školy. Učitel by se měl vždy snažit dítěti porozumět.

 

2. Struktura a řád

Žáci s ADHD potřebují pevná a jasná pravidla. Musí vědět, co mají očekávat a co se očekává od nich. S tím souvisí, že tato pravidla by měla být prezentována krátce, jasně a srozumitelně. Je však nutné správný způsob jednání a chování opakovaně vysvětlit a předvést. Pravidelnost, dodržování rituálů a tradic přinášejí jistotu. Tito žáci nejsou schopni si řád vytvořit sami. Je tedy prospěšné, když učitel vytváří a dodržuje pevnou strukturu výuky v týdnu, dnu i samotné vyučovací hodině. V oblasti vysvětlování pravidel a utvrzování struktury může žákovi výrazně pomoci kromě učitele také asistent pedagoga.

 

3. Nechat žáka zažít pocit úspěchu

Jedinci s ADHD jsou díky svým objektivním problémům často odsouzeni ke školnímu neúspěchu. Avšak pracují-li s nimi učitelé kvalitně, dokážou jim umožnit zažít úspěch. Každé dítě má přece nějakou silnou stránku, kterou by měl dobrý pedagog poznat a umožnit jí žákovi ve výuce využít. Může se jednat o to, že chválí i za splnění jednoduchého úkolu. Stejně tak může umožnit dítěti seznámit své spolužáky s nějakým zájmem či koníčkem. Mnozí žáci s ADHD mají vysoký intelekt a výborné znalosti, které ale neumí „prodat“ při písemných pracích. Učitel jim ale může umožnit, aby své znalosti prokázali jinou formou, např. při ústním zkoušení. Podobně mohou písemnou práci žáka rozdělit na několik kratších částí.

 

4. Nechat žákovi pocítit jeho význam

Máme na mysli především veřejnou pochvalu, ocenění práce, snahy či zlepšení. Je možné takového žáka pověřit nějakou, byť drobnou povinností, přenést na něj odpovědnost. Dítě musí pocítit, že je pozitivně přijímáno, respektováno, a to nejen pedagogy, ale i spolužáky. Žáci s ADHD totiž mají často velmi nízkou sebeúctu a sebedůvěru. Proto je třeba situaci obrátit a pracovat na posilování osobnosti.

 

 

 

I žáka s ADHD lze nadchnout a motivovat v práci. Jen metody, jak na to, mohou být v porovnání s ostatními dětmi jiné.

 

5. Motivovat k činnostem

Všechny děti potřebují být motivovány k tomu, aby zaznamenaly pokrok, aby dosáhly úspěchu, nebo dokončily obtížný úkol. Pro žáky s ADHD to platí dvojnásob. Najít správný funkční motivační systém nemusí být snadné. Přesto se v praxi ukazuje, jak je to důležitý krok. Při hledání správné motivace musí učitelé a asistenti pedagoga vycházet z důkladné znalosti konkrétního dítěte, jeho zájmů a kladných stránek, čemž může zásadně pomoct kvalitní spolupráce s rodinou žáka. Následně pak obě strany důsledně uplatňují stanovený systém, který mohou dále doplňovat a vylepšovat dle potřeb dítěte.

 

6. Nevěnovat dítěti přemrštěnou pozornost

Můžete namítnout, že jsme v předchozím textu mluvili zcela protichůdně. V tomto bodě máme na mysli, že učitel nemůže trávit celé hodiny tím, že se věnuje pouze jednomu žákovi a ostatní nechává být. Málokterý žák se totiž chce lišit od ostatních a pro žáky s ADHD to platí dvojnásob. Jistě namítnete, že jsme uvedli, že tito žáci vykřikují a zlobí, čímž na sebe poutají pozornost učitele, nicméně mnozí z nich se opravdu nechtějí odlišovat. Často dokonce odmítají nabízenou pomoc, například asistenta pedagoga. Učitelé si proto musejí dávat veliký pozor, stejně tak by v těchto případech měli velice úzce spolupracovat se svými asistenty.

  

7. Pracovat s celým třídním kolektivem na budování dobrých vztahů

Všichni žáci by měli být ve školách vedeni k vzájemnému respektu. Měli by být seznámeni s tím, že mezi lidmi jsou nejrůznější rozdíly. Žáci různě vypadají, mají růžné znalosti, zkušenosti, schopnosti, ale také třeba potíže, problémy a handicapy. Je potřeba zajistit, aby nikdo nebyl terčem posměchu, nebo dokonce šikany. Je tedy třeba neustále aktivně pracovat na budování přátelských vztahů. Doporučujeme v tomto ohledu pracovat zcela otevřeně, nebát se například otevírat některá témata či odpovídat na otázky. Považujeme za vhodné, aby učitel v tomto ohledu spolupracoval s poradenskými pracovníky či se obrátil na další odborníky.

 

8. Otevřená komunikace se všemi žáky třídy

Jak již bylo naznačeno, ve škole by žáci neměli být jenom proto, aby získali vědomosti, ale také proto, aby se uměli začlenit do kolektivu, později do společnosti jako takové. Proto je pro učitele nutné, aby s nimi povídali. Je potřeba dát dětem prostor, aby mohly vysvětlit své pocity, odůvodnit své jednání či postupy. Někteří žáci, často právě ti s ADHD, mohou mít velký problém s verbálním projevem tohoto druhu před ostatními. Je tedy možné zařadit prvky hry, kresbu. V tomto ohledu je také důležitá neverbální komunikace. Učitel by měl dbát na to, aby jeho verbální projev nebyl v kontrastu s tím, jak se tváří či jaký má postoj. Naopak platí, že by pedagogové měli bedlivě pozorovat i neverbální projev svých žáků. Právě ten často prozradí více než samotná slova.



9. Otevřeně komunikovat s rodiči všech žáků třídy

Kromě spolupráce s rodinou žáka s ADHD je důležitá i komunikace s rodiči ostatních žáků. Těm je potřeba především sdělit filosofii školy při vzdělávání žáků se SVP. Stejně tak je dobré odpovídat jim na případné otázky a řešit s nimi připomínky a problémy. Vždy je však přitom potřeba myslet na to, že některé informace jsou důvěrné. Rodiče žádného žáka by neměli nabýt dojmu, že je jejich dítě opomíjeno nebo že je upřednostňováno dítě jiné. Ze zkušeností vyplývá, že otevřený přístup a komunikace jsou vždy lepším řešení než schovávání hlavy do písku či nějaké kličkování.

 

10. Odmítnutí konfrontace

Pedagog by si měl být vždy vědom toho, že by měl být „pánem“ situace. Nemáme na mysli, že je garantem pravdy, který nikdy nechybuje. Nicméně by si měl být vždy vědom toho, že případné nevhodné chování žáka s ADHD není osobní útok proti jeho osobě, ale že se jedná o projev jeho potíží. Je důležité ovládnout se natolik, aby se nechal strhnout, na žáka křičel či jinak neadekvátně reagoval. Také doporučujeme nerozhodovat o případném trestu v afektu. Pokud dokáže mít pedagog své jednání pod kontrolou, nepochybně tím pozitivně ovlivní nejen žáka s ADHD, ale i ostatní žáky ve třídě. Dokáže tím mimo jiné, že obrazně řečeno, nekáže vodu a pije víno.

 

 

Text pochází k publikace ADHD krok za krokem. Autorkou je Jitka Kendíková. Redakčně upraveno.

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8305

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka