Dobré plány – základ úspěchu učení

Dobré plány – základ úspěchu učení
S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak se do toho pustit. Ukázka z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe nabízí kvalitní shrnutí.

Tady velmi dobře uplatníme to, co už víme, co známe z vlastního života. Všimneme si, v jakou denní dobu jsme nejvýkonnější, nejvíce tvořiví a kdy naopak býváme hodně unavení a naše pozornost a následně i výkonnost klesá. Během dne většina z nás prochází třemi fázemi. Nejvíce býváme produktivní mezi 9. a 11. hodinou dopoledne a také mezi 15. a 18. hodinou odpoledne. Třetí fáze výkonnosti se u jednotlivých lidí liší. Někdo je například aktivní ještě hodinu po večeři a raději pracuje v noci. Někdo naopak raději brzy vstává a dokáže tvůrčím způsobem pracovat mezi 4. a 6. hodinou ráno.

Není příliš výhodné, věnovat svoji dobu nejlepší výkonnosti mechanickým činnostem, které můžeme zvládnut i s menší únavou. Takto se totiž připravujeme o drahocenné chvíle, které nám budou později scházet.

Načrtněte si na přímku, kam zaznamenáte 24 hodin dne a dobu, kdy si myslíte, že dosahujete nejlepší výkonnosti. Je dobré si ji ujasnit a právě v tuto dobu se nejvíce věnovat práci. Mnohé plnění úkolů nás pak stojí méně námahy a dosáhneme rychleji žádoucího výsledku. Většinou se také v tomto čase dopouštíme méně chyb, máme lepší náladu a naše myšlení je pružnější.

Sestavení plánu: Pro dosažení úspěchu v jakémkoli konání je dobré si věc nejprve naplánovat. Platí to jistě i o procesu učení se.

Nejprve si vytvoříme seznam činností, které budeme muset zvládnout. Neplatí to zdaleka jen pro oblast profesní. Je dobré mít alespoň rámcovou představu o domácích pracích, pracích na zahrádce, ale i o volném čase. Nejprve se nám může zdát příjemné, že nemusíme například o dovolené, o prázdninách nic moc přesně plánovat, a myslíme si, že jsme svobodní. Ale dříve či později se spíše cítíme rozmrzele, jelikož nemáme žádný systém, o který bychom se mohli opřít a který by nám činnosti usnadnil.

Ujasníme si, kolik času budeme potřebovat ke splnění jednotlivých činností. Kolik času nám zabere každá aktivita. Někdy máme jen rámcovou představu a ta se nemusí shodovat s realitou, protože pokud děláme nějakou činnost poprvé, často nevíme, kolik času na ni budeme muset vyčlenit. Osvědčuje se určit si reálný čas, který si myslíme, že budeme potřebovat, a přidat ještě třetinu jako rezervu. Buď ho využijeme, nebo ne. A pokud nám zůstane, budeme mít příjemný pocit, že jsme stihli něco dříve, že máme náskok, a zbylý čas můžeme věnovat něčemu „za odměnu“.

Poté, když víme, co musíme udělat, kolik času na to budeme potřebovat, je třeba zjistit, zda máme všechno, co budeme k plnění činnosti potřebovat. Patří sem například klid na práci, volné místo u stolu, přístup k počítači, případně k internetu, návštěva knihovny a podobně.

Počítáme i s přestávkami, které si naplánujeme. Vzpomeňme si na úvod našeho příspěvku, kde jsme mluvili o tom, že k úspěšnému učení jsou nezbytné pauzy mezi jednotlivými činnostmi, podobně to platí i pro opakování.

Nyní si vytvoříme plán: Někdo k tomu používá svůj diář, někdo má plán i diář uložený v mobilu, tabletu, počítači. Záleží jen a jen na nás, co nám nejlépe vyhovuje a na co jsme zvyklí.

Podobně jako si tvoříme plány na jeden den, můžeme vytvořit plány na delší období. Pamatujme si ale, že plán by měl být realistický!

 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D. Publikace pro osobnostní rozvoj nabízíme také ve výhodném balíčku v e-shopu Dobrá škola.

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka