Dobré plány – základ úspěchu učení

Dobré plány – základ úspěchu učení
S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak se do toho pustit. Ukázka z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe nabízí kvalitní shrnutí.

Tady velmi dobře uplatníme to, co už víme, co známe z vlastního života. Všimneme si, v jakou denní dobu jsme nejvýkonnější, nejvíce tvořiví a kdy naopak býváme hodně unavení a naše pozornost a následně i výkonnost klesá. Během dne většina z nás prochází třemi fázemi. Nejvíce býváme produktivní mezi 9. a 11. hodinou dopoledne a také mezi 15. a 18. hodinou odpoledne. Třetí fáze výkonnosti se u jednotlivých lidí liší. Někdo je například aktivní ještě hodinu po večeři a raději pracuje v noci. Někdo naopak raději brzy vstává a dokáže tvůrčím způsobem pracovat mezi 4. a 6. hodinou ráno.

Není příliš výhodné, věnovat svoji dobu nejlepší výkonnosti mechanickým činnostem, které můžeme zvládnut i s menší únavou. Takto se totiž připravujeme o drahocenné chvíle, které nám budou později scházet.

Načrtněte si na přímku, kam zaznamenáte 24 hodin dne a dobu, kdy si myslíte, že dosahujete nejlepší výkonnosti. Je dobré si ji ujasnit a právě v tuto dobu se nejvíce věnovat práci. Mnohé plnění úkolů nás pak stojí méně námahy a dosáhneme rychleji žádoucího výsledku. Většinou se také v tomto čase dopouštíme méně chyb, máme lepší náladu a naše myšlení je pružnější.

Sestavení plánu: Pro dosažení úspěchu v jakémkoli konání je dobré si věc nejprve naplánovat. Platí to jistě i o procesu učení se.

Nejprve si vytvoříme seznam činností, které budeme muset zvládnout. Neplatí to zdaleka jen pro oblast profesní. Je dobré mít alespoň rámcovou představu o domácích pracích, pracích na zahrádce, ale i o volném čase. Nejprve se nám může zdát příjemné, že nemusíme například o dovolené, o prázdninách nic moc přesně plánovat, a myslíme si, že jsme svobodní. Ale dříve či později se spíše cítíme rozmrzele, jelikož nemáme žádný systém, o který bychom se mohli opřít a který by nám činnosti usnadnil.

Ujasníme si, kolik času budeme potřebovat ke splnění jednotlivých činností. Kolik času nám zabere každá aktivita. Někdy máme jen rámcovou představu a ta se nemusí shodovat s realitou, protože pokud děláme nějakou činnost poprvé, často nevíme, kolik času na ni budeme muset vyčlenit. Osvědčuje se určit si reálný čas, který si myslíme, že budeme potřebovat, a přidat ještě třetinu jako rezervu. Buď ho využijeme, nebo ne. A pokud nám zůstane, budeme mít příjemný pocit, že jsme stihli něco dříve, že máme náskok, a zbylý čas můžeme věnovat něčemu „za odměnu“.

Poté, když víme, co musíme udělat, kolik času na to budeme potřebovat, je třeba zjistit, zda máme všechno, co budeme k plnění činnosti potřebovat. Patří sem například klid na práci, volné místo u stolu, přístup k počítači, případně k internetu, návštěva knihovny a podobně.

Počítáme i s přestávkami, které si naplánujeme. Vzpomeňme si na úvod našeho příspěvku, kde jsme mluvili o tom, že k úspěšnému učení jsou nezbytné pauzy mezi jednotlivými činnostmi, podobně to platí i pro opakování.

Nyní si vytvoříme plán: Někdo k tomu používá svůj diář, někdo má plán i diář uložený v mobilu, tabletu, počítači. Záleží jen a jen na nás, co nám nejlépe vyhovuje a na co jsme zvyklí.

Podobně jako si tvoříme plány na jeden den, můžeme vytvořit plány na delší období. Pamatujme si ale, že plán by měl být realistický!

 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D. Publikace pro osobnostní rozvoj nabízíme také ve výhodném balíčku v e-shopu Dobrá škola.

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9593

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka