Edukační sextant

Edukační sextant
Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu ukázek.

Každý učitel, který chce svou línou výuku zaměřit správně, by měl myslet na šest aspektů, jež by měla obsahovat. V knize Umění učit jsem tuto koncepci nazval SEXTANT a jejich stručná charakteristika je tato:

1) Struktura. Pokud žák získává poznatky, měl by si je umět smysluplně organizovat a utřídit. Je zde i potřebná dovednost porozumět jim a rozpoznat jejich relevanci, důvěryhodnost a kvalitu.

2) Rozhodování. Žák by měl umět zvolit správná řešení, zvažovat různé postupy, a pokud nějaké zvolí, vyhodnotí jejich efektivitu.

3) Argumentace. Někdy neexistují „správná“ řešení, ale jen podložený názor. A právě toto podložení důkazy, logikou, zdravým úsudkem je důležité.

4) Kreativita. Je vítáno a mělo by být i podporováno, aby žák nepotlačoval svou kreativitu a nápaditost a pokoušel se o nevšední řešení a inovace.

5) Řešení. Pokud má žák vhodné podklady a rešerše, jestliže položil správné otázky a hypotézy, měl by přistoupit k řešení – a realizovat je.

6) Reflexe. Každý projekt a práce, interpretace a analýza, činnost i prožitek by měly být evaluovány, hodnoceny a reflektovány. Jak z hlediska efektivity, tak i z hlediska kvality celého procesu nebo osobních emocí.

Tyto pilíře kvalitní výuky nejsou žádné postupné fáze jako třeba metoda E-U-R (evokace, uvědomění, reflexe), i když je zřejmé, že sběrem dat většinou hodina začíná a reflexí končí. Někdy však ani nelze všechny aspekty SEXTANTU při vyučovací hodině realizovat. Učitel je ale bere v potaz při přemýšlení o tom, jak by měla být hodina komplexní a promyšlená.

Jak vypadá využití ve vyučovací hodině? Učitel by rád realizoval aktivitu „Slavný Čech“. Žákům předloží úkol pro práci skupin: „Vyberte našeho slavného rodáka a napište o něm do školního časopisu.“ Žáci vybírají slavnou osobu, sbírají o ní informace, prohlížejí si obrazový materiál. Dávají informacím strukturu – dělají si poznámky, vybírají důležité body a významné dějinné uzly ze života osobnosti. Také je čeká rozhodování: jakou formu zpracování zvolí? Obvyklý článek, fiktivní rozhovor, komiks nebo snad reportáž z nějaké klíčové události jejího života? Kreativitě se meze nekladou! Jak ve volbě formy, tak i při zpracování nebo prezentaci výsledku. Je třeba také rozdělit úkoly členům týmu, využít jejich silné stránky, vybrat pro každého práci, která ho baví. Volby, jež žáci mají, a jejich rozhodování jsou osou kvalitně zadaného úkolu. Když o někom zpracováváme text, zaujímáme i nějaký postoj. Můžeme být objektivní nebo ne, pro své tvrzení ale máme důvody, argumenty. Když žáci všechno promysleli, rozdělili, naplánovali – jdeme na to! Toto je jimi zvolené řešení, za kterým členové týmu stojí a jehož zpracování věnují své úsilí. Na konec celé činnosti patří zhodnocení. Reflexe se může týkat jak vlastního výsledku práce, tak i tvůrčího a pracovního procesu ve skupině nebo žákovského hodnocení celé aktivity.

 


 

Ukázka pochází z publikace Líný učitel: Kompas moderního učitele, autorem je Mgr. Robert Čapek, Ph.D. (redakčně zkráceno). Všechny publikace z edice Líného učitele najdete v e-shopu Dobrá škola.

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka