Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity
Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího školního věku hry a tvorbu s tématem čarování...

Charakteristika a původ svátku

V poslední dubnový den prý mají neobyčejnou moc zlé síly, hlavně čarodějnice, které mohou škodit lidem. Proto se zapalují ochranné ohně. Označení filipojakubská noc pochází z doby, kdy se svátek apoštolů sv. Filipa a sv. Jakuba slavil 1. května (dnes připadá na 3. května). Známý je i název Valpuržina noc, inspirovaný dramatickou básní „Faust“ od J. W. Goetha.

Lidé se od pradávna báli zlých nadpřirozených bytostí i jevů, které si nedokázali vysvětlit. Bránili se jim nejrůznějšími rituálními praktikami. Působením církve se lidové představy o těchto bytostech soustředily hlavně na čarodějnice zastupující peklo a ďábla. Z minulosti se zachovalo velké množství pověr, jak čarodějnici zahnat, aby neublížila lidem, neuřkla dobytek, nezpůsobila neštěstí. Za dveře se pokládaly drny nebo hromádka písku, a než je čarodějnice přepočítala, bylo ráno. Nedostala se přes pichlavé trní nebo bodce vidlí, přes svěcenou vodu nebo proutky ani přes znamení kříže a mnoho dalších zábran. Někde se na obranu střílelo, jinde se vytvářely magické kruhy.

Obyčej zapalovat ochranné ohně je velmi starý a pochází z předkřesťanských dob. Spojení čarodějnic a ohně, tedy pálení čarodějnic, tak jak ho známe dnes, však pravděpodobně pochází až z konce 18. století. Vyvíjelo se spíše jako kolektivní zábava, i když trochu pověrečného strachu v něm stále je. Každá vesnice měla vymezené místo na návrší nebo na stráni. Mládež přes den připravovala dřevo a stavěla velkou hranici, k níž se večer scházeli všichni vesničané a při ohni se bavili, popíjeli, vyhazovali stará zapálená košťata, aby bylo na létající čarodějnice dobře vidět.

Pálení ohňů o filipojakubské noci patří k obyčejům, které se stále dodržují a jsou velmi oblíbené. Dokonce mnohé obce tuto starou tradici podporují, příp. doplňují o průvody s hudbou, soutěže čarodějnických kostýmů a další podobné akce.

 

NA ČARODĚJNICI – HONIČKA

Učitelka v roli čarodějnice se belhá po třídě: „Čáry máry pod kočáry, třeste se, za chvíli vás ježibaba odnese!“ Koho ježibaba chytí, ten se za ni zařadí a letí s ní „na koštěti“.

Kdo je vlastně čarodějnice, čaroděj? Může být hodný čaroděj? Co by asi vyčaroval? Jak čaroděj vypadá? Má nějaké pomocníky (zvířata, ptáky, malé čaroděje…)? Může čaroděj nějaké zvíře či věc přeměnit v něco jiného?

 

VÝTVARNÉ ČAROVÁNÍ

Ano, čarodějnice jistě má plno pomocníků. A každé čarodějné zvíře pomáhá své paní nebo pánovi-čarodějovi kouzlit. Také často musí změnit svoji podobu. Jednou je z něj hrnek, jednou příbor, jindy telefon… a kdovíco ještě. Důležité ale je, aby čaroděj při kouzlení říkal zaříkávadlo vždy správně. Mohlo by se totiž stát, že když to bude nějaký popleta, kočka bude mít sluchátko místo ocasu, sova vidličky místo křídel a…

Výtvarný záměr:

Pokusit se zachytit chvíli, kdy se nějaký předmět mění ve zvíře – domácího mazlíčka čarodějnice – či naopak. Zachytit možnost sloučit předmět a tělo zvířete.

Realizace:

Rozhodneme se, které zvíře budeme malovat a v jaký předmět bylo či bude proměněno. Zde je třeba dětem zpočátku pomoct příkladem („mým pomocníkem a mazlíčkem je netopýr a proměním ho v jablíčko“), popř. připravit kartičky s obrázkem dané věci, které si děti losují. Předměty by měly mít něco charakteristického (kola, tlačítka, knoflíky, uši, nohy…).

Zvíře kreslíme (lihovým fixem, černou tuší), snažíme se o zachycení detailů. Poté fixem jiné barvy kreslíme přes obrázek zvířete předmět, ve který se zvíře bude měnit. Nakonec přes obě kresby provedeme otisk barevné skvrny, a to tak, že na omyvatelnou desku vymáčkneme hromádku temperové barvy, překryjeme listem prospektové fólie (kapsu předem rozdělíme na dvě části) a hranou prstů, nehty roztíráme barvu do všech stran. Jakmile se barva již „nehýbe“, sejmeme fólii, přidáme barvu a celý postup zopakujeme – několikrát. V konečném výsledku není na škodu, pokud se nám nepodaří fólii přiložit přesně na místo, odkud byla sejmuta, a skvrna se „posouvá“. Sejmeme fólii, na barevnou skvrnu přiložíme papír s nakreslenými obrázky, přejíždíme dlaněmi, papír sejmeme a otisk necháme zaschnout.

Postřehy:

  • Tato činnost je určena starším dětem, u menších dětí lze uplatňovat poslední fázi činnosti (roztírání barev, provádění otisku).
  • Místo omyvatelné podložky lze použít i čtvrtku, nelze však provádět následný otisk, barvy rychle zasychají.
  • Hotové výtvory si rozhodně zaslouží okomentování autorem – uplatníme při vystavení.
  • Velmi dobře se zde provádí vzájemná evaluace. Děti si vyberou obrázek (rubem nahoru) a následně říkají, co je na obrázku zaujalo, co se jim líbí…

 

NA ZLÉHO ČARODĚJE – HRA

Zlý čaroděj si hlídá svůj poklad (např. kostky). Je otočen zády k dětem a spí. Děti se k němu snaží potichu dostat a část pokladu mu odnést. Pokud se čaroděj obrátí, nesmí se nikdo pohnout, jinak zkamení. Děti mají vytyčenu čáru, od které vycházejí a kam se snaží poklad donést. Pokud někdo z nich „zkamení“, může ho někdo vysvobodit pohlazením, ale sám musí dát pozor, aby nebyl začarovaný. Pokud děti odnesou celý poklad, zlý čaroděj vzteky pukne a dochází ke střídání čarodějů.

 

LEKTVAR PROTI ZLOBENÍ

Stojíme v kruhu a „vaříme“ kouzelný lektvar proti zlobení. Doprostřed kruhu dáme „hrnec“ (např. kruh ze švihadla) a do něj děti postupně přidávají svoje návrhy na to, co u nich doma pomáhá proti zlobení (např. pohlazení, vařečka). Pokud dětem dojdou nápady, přidáváme konkrétní formy zlobení jako hádky, kousání, bouchání atd. (zase vymýšlejí děti). Nápady sypeme do pomyslného hrnce a pořádně všichni zamícháme:

Čáry máry černý pes, ze zlobounů vyrost les.
Dupy dupy kamení, zaženem tam zlobení.

Pak si každý vezme „jako“ lžičku a lektvar ochutná – že už nás zlobení přešlo? Zbylý lektvar nalije učitelka jako do lahvičky – kdyby se zlobení někomu vrátilo, můžeme se ho zeptat: „Nepotřebuješ zase trošku lektvaru proti zlobení?“

 

V článku byly použity ukázky z publikace Činnosti ke svátkům a tradicím. Všechny e-knihy najdete v e-shopu Dobrá škola.

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2502

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka