Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele
V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit za velmi krátkou dobu.

Učitel potřebuje nejen metody účinné, ale i jednoduché, jež je možné použít bez dlouhých příprav.

Některé je vhodné provádět v soukromí a individuálně, některé se mohou realizovat kdekoli, a to jak samostatně, tak v kolektivu. Několik doporučených postupů lze využít i při práci s žáky či studenty.

  • Příklady očních cviků: rychlé pomrkávání, pohyby očí do stran, kroužení, přibližování prstu k nosu, zahřívání očí dlaněmi apod.
  • Uvolňování obličeje: zívání, uvolňování jazyka, tváří a rtů pomocí grimas, provádění masáže a stimulace tlakových bodů obličeje (spánky, čelo, obočí, kořen nosu) ad.
  • Uvolňování rukou: procvičování prstů, prohmatávání kloubů, masáž dlaní, protřepávání, kroužení zápěstím, symbolické odtlačení zátěže od těla nebo odhazování nepohody od sebe do prostoru, taneční pohyby rukou...
  • Práce s dechem: izolované břišní a hrudní dýchání, rychlé dýchání, střídavé nadechování nosem s výdechem ústy atd.
  • Práce s hlasem: vyluzování nejrůznějších neartikulovaných zvuků (mručení, hučení, bručení, pištění), prozpěvování si hlásek, opakování jedné slabiky, přeříkávání jazykolamů apod.(Starý a kol. 2008)

V souvislosti s odolností vůči stresu se mluví také o tzv. liniích obrany. (Medlíková 2005) První linii obrany organismu představuje výběrová funkce vědomí. Vědomí volí jen to, co je pro nás podstatné a důležité. To, co vyhodnotí jako nepodstatné z hlediska momentální situace a momentálních potřeb, zavrhuje.

Ke druhé linii obrany řadíme rozhodovací okruhy vědomé mysli. Pokud přijme naše vědomí novou zátěž jako realitu, které se člověk přizpůsobí, odpovědí na ni bude adekvátní změna chování. Ale pozor. Jestliže se tak nestane, nastartují se regulační soustavy – nervová a humorální, které odpoví na stresový podnět přípravou organismu na známý boj či útěk. Jedná se o archetypální biologické reakce. K jejich projevům patří obohacování krve o glykogen z jater, který dodává „rychlou“ energii. Zvyšuje se srdeční tep a frekvence dechu. Roste zásobování tkání kyslíkem, rozšiřují se zornice, zaostřují smysly, utlumuje se krevní zásobení trávicího traktu na úkor prokrvení periferních svalů a mozku.

Popsané změny organismu jsou prapůvodní odpovědí na stresový podnět. A tady hrozí určité nebezpečí. Pokud je jedinec opakovaně vystavován takovým stresům, zbytečně se oslabuje jeho organismus  „falešnými poplachy“, takže se následně může objevit i somatická choroba. Je proto vhodné čelit stresorům racionální úvahou a bránit se tak zbytečnému vyčerpávání a přetěžování organismu.

 

Ptáme se: Jak čelit zmíněným negativním podnětům?

Cílem je zaměřit se na následující:

  • Dobrá příprava na výkon, akci: Zjistíme si potřebné informace, zeptáme se ostatních na jejich zkušenosti s daným, pro nás neznámým prostředím.
  • Změna způsobu, jakým vnímáme a hodnotíme spouštěče strachu a trémy: Zkusíme si představit, co nejhorší by mohlo nastat, kdyby nám něco nevyšlo. Například zesměšním se? Vyhodí mne z práce? Budu pokárán? Hlavu mi asi neutrhnou, pokud se nejedná o opravdu krajní situaci. Na to pamatujme!
  • Změna způsobu, jak na spouštěče stresu reagujeme: Budeme se učit lépe ovládat své tělo, naučíme se lepší techniky dýchání, zařadíme relaxační techniky.
  • Kontrola myšlenek: Negativní myšlenky, které doprovázejí naše jednání, se pokusíme „přerámovat“ na konstruktivní. Například se obávám, že na něco nebudu znát odpověď. Ale třeba ostatní ocení, že se umím zeptat, když něčemu hned neporozumím, že si umím poradit…
  • Kontrola emocí: Přehodnotíme negativní myšlenky, a tím ovlivníme následně i své emoce. Úzkost, napětí a stres lze také zvládnout relaxačními technikami.
  • Kontrola chování: Jedná se především o nácvik předpokládaných situací. Vyzkoušíme si například řeč těla – postoje, pohyby, gesta, mimiku obličeje, pohled očí, vzdálenost od komunikačních partnerů, tempo řeči a podobně.

Třetí linii obrany představují preventivní tělesné a duševní aktivity. Každý z nás je od přírody nastaven na to, jak reagovat na stres. Ovšem ne vždy je možné tyto reakce využít. Není dobré, a ani často možné, být útočný anebo naopak rychle někam utéct. Výsledkem je konflikt mezi biologickým programem a civilizační nutností. Božena Šmajsová Buchtová (2010) doporučuje postup, kterým lze částečně tento konflikt zmírňovat. Vhodné jsou tělesné i duševní aktivity, které boj simulují, například formou cvičení, a směřují k psychosomatické relaxaci. Vhodné je také po závažných stresových okamžicích „čistit organismus“ tělesným cvičením, které spotřebuje metabolity, jež by jinak působily na tělo jako zátěž.

 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D. Publikace pro osobnostní rozvoj nabízíme také ve výhodném balíčku v e-shopu Dobrá škola.

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0084

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka