Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele
Kapitoly článku

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém věku se navíc třídní kolektiv projevuje jinak. Jak jako učitel zvládat každý třídní kolektiv se dozvíte v článku. Text pochází z publikace Vztahy a nástrahy ve školní třídě.

Žádná třída, kterou učitel na své profesní dráze potká, není identická. Sociální školní klima třídy, termín často používaný, se dotýká sociálních jevů, psychologického prostředí ve skupině. Na klima je nazíráno jako na něco ustáleného, dlouhodobého, typického pro určitou třídu po několik měsíců a let. Klima ve třídě ovlivňují žáci a učitele společně. Nepřímé, ale významné determinanty tvoří celkové sociální klima školy a sociální klima pedagogického sboru. Nesmíme rovněž opomenout rodiče žáků.

 

 

Kdy a čím usměrňovat dynamiku třídy?

Poskytujme prostor pro to, aby měli žáci možnost zažít společně prožitky a mohli je sdílet – školní akce, exkurze, výlety, třídnické hodiny. Pokusme se otevírat prostor pro interakce, formování sociálních dovedností při vyučování – využívejme práci v náhodných dvojicích, ve variabilně tvořených malých skupinách. Podporujme kooperativní vyučování (lze například aplikovat tzv. skládankové učení – práce v domovských a expertních skupinách), kdy jsou žáci v interakci, učí se spolu komunikovat a spolupracovat.

 

1. Mladší školní věk

Třídní kolektiv se mění v čase. Na počátku školní docházky (a v raném školním věku) není třída diferencovaná, neexistuje hierarchie členů. Děti se teprve vzájemně seznamují, poznávají, postupně se vyvíjejí jejich interakce a vztahy. V 1. třídě (přibližně do 3. ročníku, přičemž to nemusí být pravidlem) základní školy je pro školáky nejdůležitější a nejvlivnější osobou učitel jako nositel platného a pravdivého názoru. Na úplném počátku školní docházky jsou děti k pedagogovi vázány emocionálně. Dá se říci, že učitel jim do určité míry nahrazuje nepřítomnost matky či otce.

Rizikem se stává frekventované negativní hodnocení dítěte a jeho „nálepkování“ (labeling). Děti často nepřijímají toho, koho učitel považuje za problematického. (Vágnerová 2005) Říkají: „Ona je pomalá, paní učitelka říká, že na ni pořád čekáme a zdržuje nás.“ „Pepa je hloupej, neumí číst, a už by to dávno měl umět.“ „Nováková dělá panu učiteli velký starosti, protože neumí počítat.“ „Zlobí paní učitelku.“ I v tomto věku lze vysledovat napodobování někoho z atraktivních, oblíbených vrstevníků z důvodu touhy získat stejnou prestiž. Stejně tak můžeme vypozorovat, že se žáci někdy vyhýbají tomu, kdo by mohl jejich prestiž ovlivnit negativně, snížit ji.


Co s tím jako učitel: Vyhněme se „značkování“. Buďme citliví pro vztahy mezi dětmi. Naslouchejme. Učme žáky rozlišovat žádoucí a nežádoucí chování. Pracujme s vyjadřováním pocitů. Již v tomto období lze děti učit, že každý jsme jiný, a přesto máme něco společného.

 

 

Mezilidské vztahy silně ovlivňují atmosféru a práci ve třídě.

 

 

 2. Střední školní věk

Střední školní věk s sebou nese vznik určitého rozvrstvení skupiny, nastává postupná diferenciace rolí. V této souvislosti dochází i k labelingu mezi žáky. Určité „označkování“ zlehčuje zpočátku orientaci ve skupině, později se stává vyjádřením postojů skupiny k vrstevníkovi. Sociální hodnocení se opírá o skupinové normy, které se v tomto období vytvářejí. Víme, že hodnocení mezi vrstevníky nemusí být postavené na reálném základě. Jedinci jsou často přisuzovány charakteristiky, které nemá, nebo jsou negativa neúměrně přeceňována. (Vágnerová 2005) Skupina vyžaduje od jedince určitou konformitu. Jakási stejnost je vlastně potvrzením jednoznačnosti, je jistotou. Na tomto základě se může rozvíjet kladné i nežádoucí chování. Manifestuje se podporující chování mezi dětmi, solidárnost, ale i odmítání a ostrakizování až šikanování toho, kdo se od skupinové normy liší, není nějakým způsobem stejný. Najít důvody „odlišností“ a tolerovat něčí „nedostatky“ děti ještě příliš neumějí.

 

Co s tím jako učitel: V tomto věku u dětí posilujme vciťování: „Jak by ses cítil/a, kdyby…“. Všímejme si vztahů mezi jednotlivci, vývojem jejich rolí. Pokud je dítě ostatními „označováno“ nežádoucími charakteristikami, zkusme to korigovat zdůrazněním pozitiv (např. ochota pomáhat). Můžeme se pokusit změnit postoj skupiny porozuměním určitým znevýhodněním, za která jedinec nenese vinu (pomalé pracovní tempo, poruchy učení a pozornosti…).

 

 

3. Starší školní věk

Ve starším školním věku (dospívání) nabývá vrstevnická skupina zvláštního významu. Dospívání souvisí, jak víme, s potřebou společenského kontaktu a nutností vztahů. Skupina má v tomto věku pro jedince zásadní vliv, a to zejména v oblasti vývoje jeho sebehodnocení a sebevědomí. Ve třídě se postavení jednotlivců natolik nemění. Výrazné je ztotožňování se skupinovými normami, což může být v některých případech i rizikové, zejména pokud jsou „řízeny“ vlivnými jedinci s projevy nežádoucího chování. Chlapci mohou svoji mužnost zdůrazňovat agresivními projevy, o nichž si mylně myslí, že imponují dívkám. Nadále se diferencují podskupiny podle zájmů, budoucí profesní orientace. Velmi důležité je hodnocení vlastního vzhledu, kterým se zejména nejistí jedinci mohou trápit – o to více v závislosti na netaktních poznámkách okolí. (Vágnerová 2005)


Co s tím jako učitel: Často je třeba přizpůsobení výchovného přístupu, dospívající se vyhraňují proti autoritativnímu jednání a nechtějí ani, aby se s nimi jednalo jako s dětmi. Jsou citliví na každou nespravedlnost. Toto složité období klade na rodiče i pedagogy zvýšené nároky – vyžaduje trpělivost, porozumění a toleranci pro emoční rozladění. Konflikty mohou být obranou proti nejistotě až úzkosti, kterou s sebou přináší hledání identity. (Vágnerová 2005) Oddělujme chování od osoby a našeho vztahu k ní. V dospívání reagují děti velmi bouřlivě na kritiku, pracujme s ní proto velmi citlivě. Naše nadměrná kritika může zasáhnout vyvíjející se sebepojetí jedince a ovlivnit hledání jeho identity. Vyvarujme se kategorických soudů. Nechme žáky spolupodílet se na rozhodování týkající se třídy. Pokusme se jim dovolit být zodpovědní. Veďme žáky k uvědomění si svých práv, povinností, ale i práv a povinností druhých.

 

 A na to, jak zajistit potřebu bezpečí ve skupině (třídě) se podívejte na další stránce!

 

 

Lahůdky z e-shopu: 

Přijímací zkoušky: Český jazyk a literaturaLíný učitel: Cesta pedagogického hrdinyLíný učitel: Jak učit dobře a efektivně

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6443

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka