Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?
Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem třídního managementu sloužícím k nastolení pořádku ve třídě. Ale jak je nastavit, aby vyhovovala všem? Dozvíte se v článku!


Pravidla ve třídě se žáci učí podobně jako angličtinu a matematiku. Proto nejde v první řadě o jejich stanovení, ale spíše o to, aby se ve třídě udržovala atraktivním způsobem. Vzhledem k tomu, že pravidla ve třídě omezují individuální stupeň svobody jednotlivce, je přirozené, že je žáci vnímají skepticky, nebo je dokonce odmítají. Proto musí vyučující udržovat ve třídě rozhovor o pravidlech pozitivním způsobem. Z tohoto důvodu jsou pravidla ve třídě vždy projektem, který přetrvává během celého školního období – a to od mateřské školy až po poslední třídu ve škole.

 

Maximální propojení všech aspektů pravidel ve třídě se zkušenostmi žáků

Někteří starší žáci reagují panicky a s odporem už jen na slova pravidla ve třídě. Obávají se, že by se museli podřídit svému učiteli a že by ztratili veškerá práva. Často si také myslí, že jsou jediní na světě, kdo musí dodržovat pravidla, zatímco všichni ostatní si mohou dělat, co se jim zachce. Souvisí to také s tím, že snaha o autonomii je během puberty mimořádně silná a žáci v tomto věku chtějí spolurozhodovat. Kromě toho mají pravidla, řád a dodržování disciplíny v mnoha společnostech (a především v Německu) špatnou image a jejich význam pro vytváření vztahů neuznávají ani mnozí rodiče. Je zřejmé, že potom tyto hodnoty nedokážou zprostředkovat svým dětem, což práci učitele značně komplikuje.

 


Pro položení následujících otázek jsou vhodné rozhovory nebo práce s žáky v malých skupinkách:


1. Proč jsou pravidla ve třídě důležitá?

• Představ si, že by ve fotbale neexistovala pravidla. Co by se potom dělo?

• Představ si, že by tě při gólu v pokutovém území ošklivě faulovali, ale neexistovala by žádná pravidla.

• Představ si, že o tobě tvoje kamarádky za tvými zády ošklivě mluví a tvrdí věci, které vůbec nejsou pravda – a že to dokonce zveřejní na internetu. Jak by se ti líbilo, kdybychom neměli žádná pravidla, která by to zakazovala, a kdyby se nikdo nestaral o vyřešení bezpráví, které se ti přihodilo?

 


2. Proč je důležité pozorně dbát na dodržování pravidel ve třídě a vyžadovat to?

• Víš, že ve fotbale existují pravidla; a teď si, prosím, představ, že by se během nějakého fotbalového zápasu rozhodčí vůbec nedíval, co se děje na hrací ploše. Potkal by u postranní čáry nějakého kamaráda a začal by se s ním bavit. Mezitím však hra pokračuje. Tebe na pokutovém území faulují, rozhodčí se ale vůbec nedíval. Co si myslíš o takovém chování rozhodčího? Co myslíš, budou hráči, jakmile si chování rozhodčího všimnou, dodržovat pravidla více, nebo méně? Proč? Myslíš, že by se mělo dodržování pravidel kontrolovat? Zdůvodni, prosím, svůj názor.

• V jedné daleké zemi byly zavedeny dopravní předpisy. Představ si ale, že by tam nebyla žádná policie, vlastně vůbec nikdo, kdo by dbal na to, aby se předpisy dodržovaly. Co myslíš, jaké by to mělo následky? Co myslíš, že se stane, když se v nějaké zemi (ve škole) určí pravidla, která však nikdo nedodržuje? Předpokládejme, že bys byl v této zemi vládcem. Co bys udělal?

• Předpokládejme, že by tě prezident policejního sboru města požádal, abys mu poradil, protože v jeho městě skoro nikdo nedodržuje pravidla. Co bys mu poradil, aby se změnilo?

• Jaký z toho máš užitek, když učitel ve třídě zajišťuje, aby všichni dodržovali dohodnutá pravidla? Co by se stalo, kdyby se tvůj učitel nestaral o to, jestli všichni dodržují pravidla? Jak by ses potom cítil?

 


3. Proč je důležité, aby po porušení pravidel následovaly sankce?

• Ve fotbale existují pravidla, která určují, v jakých případech dostane hráč červenou kartu. Představ si, že hráč dostane po ošklivém faulu červenou kartu – může však pokračovat ve hře, jako by se nic nestalo. Jaké následky by to mělo pro další průběh hry? Jaký je na to tvůj názor? Bylo by to podle tebe v pořádku?

• Existují zákony, které předepisují, že se nesmí brát majetek jiným osobám. Představ si, že by ti zloděj ukradl tvůj nový smartphone. Policista by zloděje chytil. Nemusí ti však telefon vrátit a nedostane ani žádný trest. Jak by se ti to líbilo? Jaký smysl mají tresty z tvého pohledu?

• Existují zákony, které předepisují, že je zakázané ubližovat na zdraví. Představ si, že by cestou z diskotéky byla napadená tvoje kamarádka a že by jí ukradli všechny peníze. Policie by pachatele chytila. Nebude však potrestán, nemusí peníze vrátit a nic se nestane. Jak by se ti to líbilo? Předpokládejme, že bys mohl určit, jaké následky musí pachatel snášet. Jak bys je určil? Co myslíš, proč jsou tresty důležité? Co by se stalo, kdyby tresty neexistovaly?

 

 

Správně nastavená pravidla ve třídě jsou základem pro kvalitní výuku.


 

Samozřejmě se nabízí, aby žáci svoje vyhotovené výsledky s popsanými výhodami a smyslem pravidel vyvěsili na viditelném místě ve třídě, aby si je vyfotografovali a snímky ukázali rodičům. Na následujícím rodičovském sdružení se na to mohou učitelé odvolat a promluvit si o pravidlech s rodiči, ale především mohou vyjádřit svůj obdiv a ocenit výsledky vypracované žáky. Jde také současně o diskrétní intervenci do domácího prostředí žáků, protože učitel přitom hodnotí, jaká mají pravidla význam i pro rodiče jeho žáků.


Je možné, že rodiče v takovém kontextu poprvé rozpoznají mimořádný význam pravidel a objeví svůj vlastní postoj k nim. Předpokladem je, že se to uskuteční v atmosféře ocenění a uznání. Učitel dá tímto jednáním rodičům dodatečně nepřímým způsobem pokyny k tomu, jak je možné mimořádně dobře podpořit dodržování pravidel – totiž podporou a oceněním místo trestů a kritiky, jak si mnozí rodiče myslí, protože nemají potřebné znalosti o této problematice.


Text pochází z publikace Učitel a práce se třídou. Autorem je Christoph Eichhorn. Redakčně upraveno a zkráceno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Učitel a práce se třídouOtevřená komunikace a řešení problémů ve třídě Ediční řada Management třídy

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás pozvat na třináctý…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8331

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka