Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem
Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem. Tato technika je vhodná zejména pro děti předškolního a mladšího školního věku.

U dětí s ADHD se často projevují důsledky emoční a podnětové deprivace, v důsledku této negativní zkušenosti děti mívají problém s vnímáním a přijímáním instrukcí ze strany dospělého. Projevuje se to tak, že nejsou pozorné při zadávání úkolu a ani nevyvíjí přílišnou snahu o zacílení a koncentraci pozornosti. Vede je k tomu nezřídka nízká míra motivace zapříčiněná častým prožitkem neúspěchu.

Pokud není dítě vhodným způsobem vedeno a tempo práce není přiměřené jeho potřebám, pak snaha mnohdy přichází vniveč. Ať se snaží, jak chce, úspěch se nedostaví. Namísto očekávaného ocenění snahy je často osočováno, že se nesnaží a že neprojevuje dostatek dobré vůle. V tomto kontextu dítě pokusy o snažení a inicia tivu postupně vzdává jako zcela zbytečnou námahu.

Děti s ADHD mívají slabě rozvinutou jemnou motoriku. To je opět způsobeno projevy souvisejícími s hyperaktivitou a impulzivitou, kdy dítě těká mezi jednotlivými činnostmi a u žádné nezůstává dostatečně dlouho, aby mohlo získat „fortel“ pro danou činnost. Postupem času tak dítě s diagnózou ADHD přestává být ve srovnání s vrstevníky úspěšné, a to někdy velmi markantně. Časem je čím dál těžší ho nějakou činností zaujmout.

Další citelnou obtíží je strádání nedostatkem pozornosti ze strany dospělého, nedostatek empatie a naslouchání jeho potřebám. Dospělí jsou často příliš rychlí a netrpěliví a postrkují dítě směrem k podání výkonu bez toho, aby mu dali prostor pro uchopení mechanismu a principu osvojení dané činnosti. O prostoru pro fantazii ani nemluvě.

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat výše uvedené deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem. Tato technika je vhodná zejména pro děti předškolního a mladšího školního věku, což je období, kdy dítě zvládá práci s pomůckami a současně má dostatečně bohatý vnitřní fantazijní svět, který nutně nemusí odpovídat v detailech věrnému zobrazování reality.

Pomůcky pro realizaci této činnosti jsou relativně dostupné a nenáročné. Vystačíme si s tužkou, pravítkem, kružítkem, nůžkami, pastelkami, kvalitním kancelářským řezákem s pevným vedením čepelky (ideálně kovovým), pracovní podložkou pro ochranu stolní desky, lepicí páskou a lepicí tavnou pistolí.

Materiál je též levný a dostupný. Potřebujeme přiměřené množství vlnité lepenky (kartonové krabice lze získat v každém supermarketu), špejle, korkové zátky, provázek, kancelářský papír, papírové roličky (od toaletního papíru, kuchyňských utěrek a podobně).

Cílem činnosti je tvorba artefaktů dle přání klienta – zde se dostáváme k momentu aktivního naslouchání a plnění snů a přání. Během práce je třeba provázet klienta „projektem“ tak, aby bylo možné dosáhnout přijatelného výsledku. V případě přílišné složitosti nebo nereálných představ je nutné klienta buď citlivě korigovat, nebo nechat vyzkoušet svůj nápad zhmotnit a získat zkušenost s reálnými možnostmi daného materiálu.

Postupujeme od jednodušších konstrukcí k náročnějším. Na počátku práce je třeba, aby dítě dokončilo artefakt během jednoho setkání. Hyperaktivní dítě totiž potřebuje ujištění o smysluplnosti práce a nesneslo by odklad uspokojení vlastní potřeby. Současně to je příležitost, jak doma vytvořit prostor k pozitivně laděnému rozhovoru dítěte s rodiči (pokud je činnost realizována například v rámci individuální terapie v pedagogicko-psychologické poradně). Časem je možné přidat na náročnosti a rozfázovat projekt do několika setkání. Dítě se tak učí odložit okamžité uspokojení a s tím dosáhnout trpělivosti a koncepčního uvažování v delším časovém horizontu.

Z počátku je potřeba počítat s tím, že větší část konkrétní realizace projektu bude na dospělém a dítě se bude zapojovat postupně, v závislosti na rostoucí sebejistotě a rozvíjení kompetencí v oblasti jemné motoriky. Vzniká zde především prostor pro korektivní zkušenost v přijímání a respektování instrukcí od dospělé osoby.

Při užívání pomůcek, jako je kancelářský řezák nebo tavné lepidlo, je nezbytné poskytnout instrukce ke správnému a bezpečnému pracovnímu postupu. Vlivem poruch pozornosti a roztěkanosti se téměř vždy stane nějaká drobná nehoda, která zabolí. Je to příležitost k reflexi zvládnutí pracovního postupu a připomenutí pravidel bezpečnosti. Není třeba zvyšovat hlas či něco vyčítat nebo negativně hodnotit. Dítě samo pocítí důsledek své nedůslednosti při vnímání poskytovaných informací. Přirozeně se tak učí pozitivně přijímat instrukce, které neslouží k jeho omezování, ale k nasměrování na správnou cestu. Tento moment se u řady dětí následně pozitivně projeví i v jiných oblastech, kde je třeba vnímat instrukce.

Děti současně motivuje i to, že dostávají příležitost pracovat s doposud zakazovanými pomůckami a získávají zkušenosti, které jim mohou pomoci dohnat své vrstevníky. Prožitý úspěch je další přidanou hodnotou této techniky. Děti se zpravidla poměrně rychle učí techniku práce, a to i s novými pomůckami, a po relativně krátkém čase přebírají více iniciativy. S nárůstem kompetencí roste i jejich sebevědomí. Postupně narůstá i schopnost vědomě a cíleně koncentrovat pozornost a tlumit projevy hyperaktivity.

Během tvorby je prostor věnovat intenzivní pozornost dítěti, které bývá často deprivováno právě jejím nedostatkem. Současně je cenné, že se jedná o pozornost neutrální a pozitivně laděnou, které se hyperaktivním jedincům dostává jen zřídka.

Pro řadu klientů přináší úlevu už sama hrubá práce s nepoddajným materiálem. Mají možnost se vybít z nahromaděného napětí a vzteku. Stává se dokonce, že nevznikne žádný artefakt a klient zůstane u samotné destrukce materiálu a je naprosto zrelaxovaný.

Nejčastější motivy, které se objevují v práci s kartonem:

  • vozidla a dopravní prostředky,
  • různé stavby,
  • masky,
  • zvířátka.

Ukázka pochází z publikace ÁDÉHÁDĚ - Jak na emoce dětí s ADHD, jejímž autorem je Mgr. Jan Uhlíř. Publikace pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami  najdete v e-shopu Dobrá škola.

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9344

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka