Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní rady a tipy, jak vést úspěšný a kvalitní rozhovor, které lze využít nejen jako kariérový poradce při určování profesní orientace žáka, ale i jako běžný učitel. Ukázka pochází z připravované publikace Diagnostika v kariérovém poradenství.

Když jsem na základní škole úspěšně zapojila elektrický obvod, řekl mi učitel tělocviku a dílen, že je vidět, že se uživím rukama i hlavou. Mé kolegyni psycholog, na kterého se obrátila v období krize, řekl, že se jí nikdy nepovede to, čeho chce v budoucnosti dosáhnout. Tato slova nás obě v životě provázejí. Já krize přecházím s tím, že zase bude jinak, lépe, kolegyně se v krizi zasekne a vidí vše černě. Jako autorita můžeme žáky ovlivnit víc, než myslíme.

S žáky hovoříme jako učitelé a někteří z nás i jako kariéroví poradci. V obou případech mají naše slova velkou moc. Proto se v článku zaměříme na pravidla, která by se měla dodržovat během poradenského rozhovoru (je možné je však použít jako obecný návod ke správné komunikaci s žákem).

 

Jak vést kvalitní poradenský rozhovor?

Pravidlo číslo jedna je obdivovat a naslouchat. Další užitečnou technikou je ukázat žákovi, jak vidět jeho problém jinýma očima – takzvaně jej přeznačkovat. Skládání komplimentů je účinná technika, která rozvíjí vztah pracovník–klient (učitel-žák, chcete-li) a zejména – a to je nejdůležitější – kotví a upevňuje vhodné chování, pomáhá klientovi uvědomit si, že sám situaci a svůj život zvládá vlastními silami. Technika obdivu může být použita kdykoli. „Med účinkuje lépe než ocet.“ Co obdivovat? Cokoli, o čem si myslíte, že klientovi pomůže posílit jeho sebeocenění a schopnosti.

Aktivní naslouchání je důležité pro vzájemnou komunikaci obecně a v poradenském rozhovoru především.

 

Dobré aktivní naslouchání zahrnuje:

1. soustředěnost,

2. schopnost pochopit druhého člověka a jeho názor,

3. schopnost „číst mezi řádky“.

 

Aktivním nasloucháním dáváte najevo, že posloucháte, že vnímáte a rozumíte (svým vlastním způsobem – vycházíme totiž z předpokladu, že druhému člověku nemůžeme nikdy porozumět, protože každý je jiný, každý je jedinečný). Svůj zájem dáváte najevo slovy (skutečně?, rozumím, chápu vás, hmmm apod.) i tělem (kývnutím hlavou, pohledem do očí, mírným nakloněním k partnerovi apod.).

 

Jakých chyb se v aktivním naslouchání můžeme dopustit?

1. Skáčeme druhému do řeči.

2. Soustředíme se pouze na jednu informaci.

3. Projevujeme nadřazenost.

4. Sdělení nás nezajímá a my to dáme najevo.

 

 

Dobrá a kvalitní komunikace se dá naštěstí docela dobře trénovat. Zkuste třeba následující cvičení:

Uveďte alespoň 5 způsobů, jak dát druhému najevo, že nasloucháte, a 5 způsobů, kterými naopak projevíte svůj nezájem, lhostejnost.

 

 

 Naslouchat žákovi a poskytnout mu potřebnou oporu je důležité už jen pro budování vzájemné důvěry.

 

 

 

6 kroků ke kvalitnímu naslouchání: 
 

1. Parafrázujte
Příklad:„Jestliže vám dobře rozumím…“ / „Proto byste si přál, aby…“
Co dělat:Shrňte sdělení. / Říkejte svými slovy slyšené
Cíl:Dát mluvčímu najevo, že ho slyšíme a rozumíme mu. / Ověřovat průběžně sdílený smysl sdělení
2. Povzbuzujte
Příklad:„Můžete mi o tom říci něco víc?“
Co dělat:Zajímejte se o druhého. / Nedávejte najevo souhlas či nesouhlas
Cíl:Podnítit druhého k hovoru
3. Objasňujte
Příklad:„Kdy se to stalo?“ / „V jaké situaci?“
Co dělat:Ptejte se na další podrobnosti. / Povzbuďte k vysvětlení.
Cíl:Získat více informací / Upevnit kontakt a dát najevo zájem o druhého
4. Zrcadlete pocity
Příklad:„To vás asi muselo naštvat.“ / „Zdá se, že jste velmi zklamaný.“
Co dělat:Pokuste se pojmenovat pocity, emoce druhého.
Cíl:Ukázat porozumění a pochopení pro prožívání druhého
5. Shrnujte
Příklad:„Takže jsme se dohodli na…“ / „Došli jsme tedy k závěru, že…“
Co dělat:Hlavní myšlenky shrneme a utřídíme. / Sjednotit závěry z jednání.
Cíl:Zajistit oboustrannou srozumitelnost výsledku
6. Oceňujte
Příklad:Vážím si vašeho úsilí.“ / „Oceňuji vaši snahu.“
Co dělat:Sdělte uznání – pochvalu druhé straně za její úsilí.
Cíl:Uznat význam druhé osoby


 

Jistě najdete mnoho příkladů toho, kdy jedno a totéž vidí lidé různě. Věci se navíc mění a mění se i člověk samotný. Proto se nebojme vedení rozhovoru za využití na řešení zaměřeného koučovacího přístupu. Využijme rozhovor k tomu, abychom žákovi pomohli udělat si pořádek ve svých pocitech a dodali mu potřebnou sílu a podporu nejen při hledání budoucí profese. Bude to přínosná zkušenost nejen pro naše žáky, ale i pro nás samotné.

 

Text pochází z připravované publikace Diagnostika v kariérovém poradenství. Autorkou kapitoly je Sylvie Navarová.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

 Jak správně diagnostikovat žáka?

 Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

 Hodnocení žáků s SVP

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 

Více článků najdete v našem Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Diagnostika v kariérovém poradenstvíUčitel a syndrom vyhoření Dotazník studijně profesní orientace

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3094

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka