Každý jsme jiný

Každý jsme jiný
Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy. Děti si mohou uvědomit, že žijeme v rámci většího celku a že jsme součástí jednoho velkého evropského společenství. V rámci tohoto společenství žije mnoho lidí a každý z nich je jiný.

Tyto dny můžeme využít k hrám, které prohloubí schopnost přijetí druhého člověka jako jedince se stejnými právy a rozvinou u něj schopnost tolerance odlišností různých skupin. Přinášíme Vám kromě hry i několik tipů, co je možné v rámci tohoto tématu s žáky převážně druhého stupně ZŠ podniknout:

  • seznámit žáky s etiketizační teorií, která zjednodušeně říká, že jedinec se může zařadit náhodou do problematické skupiny vlivem nějaké události (např. tím, že pochází z ekonomicky slabé rodiny) nebo statusové charakteristiky (např. tím, že je Rom). Získá tak určité označení, etiketu/nálepku (např. problémový žák) a pod tlakem tuto roli přijme. Opakující se proces nálepkování může podnítit rozvoj deviantní kariéry. Hodnota této teorie je v tom, že podněcuje k zamyšlení nad tendencí lidí ke značkování druhých a jejich stigmatizaci.
  • vyvolat diskusi o teorii a celkově o tématu vzájemného soužití. Při této diskusi může dojít k otevření osobních až intimních témat týkajících se žáků a jejich rodin. Proto je důležité, aby pedagog na začátku diskuse stanovil pravidlo, že pokud někdo nechce o něčem hovořit nahlas, má právo mlčet a předat slovo dalšímu. Na papír pak může napsat důvod, proč se vzdal slova a vhodí jej do předem připravené schránky, do níž má přístup pouze učitel, který však nesmí bez svolení dotyčného o důvodech před třídou hovořit.
  • významnou funkci v takto koncipovaných hodinách mají hodnotící listy, které jsou nejen sebereflexí žáka, ale i pedagoga. Učitel žákům vysvětlí, že hodnotící listy jsou ukazatelem toho, čemu již žáci rozumí a kde došlo ke změně postoje k dané problematice a zda došlo k posunu v osobnostní sféře. Mohou být též východiskem k diskusi.

 

Hra – Označení na vlastní kůži

  • časový rámec: 1 vyučující hodina
  • co potřebujeme: dva barevné lepící papírky

  

1. Skupina žáků stojí v kruhu a učitel jí zadává první úkol, kterým je vzájemně si s každým podat ruku s přáním hezkého dne.

 

2. Učitel ukáže dva barevné papírky – červený a zelený. Žáci mají za úkol se rozdělit do dvou skupin podle toho, jaká barva se jim více líbí.

Je jedno, zda ve skupinách bude rovnocenný počet žáků Úkolem žáků je, že se musí každý s každým pozdravit s tím rozdílem, že skupina, která má červenou barvu, je VIP. To znamená, že každý je chce pozdravit co nejdříve, jako by přijela nějaká významná osobnost.

 

3. Poslední částí této aktivity před diskusí je, že učitel vybere ze skupiny zelených jednoho žáka a dá mu červenou VIP nálepku a ze skupiny červených jednoho žáka, kterému dá zelenou nálepku na oblečení. Zeleně a červeně označený žák jde za dveře. 

Úkolem skupiny je pozdravit a podat ruku každému s tím rozdílem, že:

  • ten, který má červenou značku, je VIP člověk a každý ho má rád
  • ten, který je označen zelenou, je KO člověk a nikdo mu nesmí podat ruku

Červený žák dostává pouze takovou instrukci, že on sám se může rozhodnout, komu podá roku a zeleně označený žák má za úkol podat ruku a pozdravit se s každým ze skupiny.

Doporučení: Při realizaci třetí části aktivity je důležité, aby učitel nevybral do role zeleného takového žáka, který může být danou skupinou vnímán negativně (př. dítě ze sociálně slabé rodiny, dítě se zdravotním, nebo výukovým problémem, žák tzv. „šprt“ atd.). Je důležité, aby učitel znal předem klima dané třídy.

 

4. Následuje rozbor a diskuse nad tím, jaký byl rozdíl mezi prvním pozdravením a tím druhým. Jak se cítil zeleně označený žák, když si s ním nikdo nechtěl podat ruku. Jak červený, když si s ním chtěli ruku podat všichni a on třeba nechtěl. Jestli by někdo chtěl být v roli zeleného a červeného a proč.

 

5. Vyučující rozdá žákům hodnotící listy. Každý žák anonymně odpoví na následující otázky:

  • Myslíš si, že je zbytečné věnovat pozornost nálepkování mezi lidmi? Zaškrtni jednu možnost:

a) pro můj život to není důležité

b) nevím

c) asi ne

d) ne

  • Pokus se popsat, co se ti na hodině líbilo/nelíbilo a co zaujalo/nezaujalo.

a) v hodině mě zaujalo/líbilo se mi (žák vypíše)

b) v hodině mě nezaujalo/nelíbilo se mi (žák vypíše)

  • Zhodnoť svou práci v hodině:

Myslím, že jsem v hodině pracoval na …….. %


 


 

V článku byly použity ukázky z publikace Dnešní společnost, Praktické náměty pro výuku výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ, autorka: Andrea Říčařová. Publikace s náměty pro výuku žáků 2. stupně ZŠ nabízíme ve formátu e-knih v e-shopu Dobrá škola.

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka