Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Líný učitel: Co je to strategie win-win?
Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo ji již aplikujete? Přečtěte si náš článek.

 

Vyučování jako situace win-win 

V teorii her je popsána situace win‑win. Je to způsob řešení problémové situace, ze kterého profitují všichni účastníci. Další strategie jsou win‑lose (vítězství jednoho je porážka druhého), lose‑lose (žádná strana není ve finále spokojená) nebo lose‑win (kdy je uplatňováno podlézavé chování). To ve třídě nechceme a žáci také ne. Vyučování je proces, který by měl bezesporu být win‑win.

Učitel i žáci kráčejí stejnou cestou, mají společné cíle, které chtějí naplnit, a jeden bez druhého nemohou. Abychom mohli sdílet radost z oboustranně výhodného vítězství, musí ovšem učitel:

1. pochopit potřeby žáků, dokázat se „nazout do jejich bot“;

2. najít způsob k tomu, aby mohl společné cíle naplnit.


První bod se týká především zájmu učitele o žáky, dobré diagnostiky žáků i třídy jako celku, obecně čtení pedagogických a psychologických situací, ale také znalosti vývojové a pedagogické psychologie.

 

Druhý bod znamená jediné – používat dobrou didaktiku ve svých hodinách a další náležitosti podporujícího vyučování, jako je správně řízená komunikace nebo spoluúčast žáků na dění ve třídě. Dbát na strategii win‑win ve školní třídě je potřebné chápat jako součást naší suportivně klimatické filozofie, do které pak vkládáme další dílky.

 

Ukázka praxe

Pojďme se nyní podívat do školní třídy na rozličné a zároveň běžné situace a zhodnotíme je pod tímto úhlem pohledu.


1. Učitel zadá test z poslední látky. Hodnotí ho klasicky: deset a devět bodů jednička, osm a sedm bodů dvojka, šest a pět bodů trojka, čtyři a tři čtyřka, méně za pět. Třída napsala test s rozdílným úspěchem. Jak vypadá skóre? win – jedničkáři (několik žáků ve třídě); lose – trojkaři, ale zejména čtyřkaři a pětkaři („prohrávajících“ žáků je celkem často více než těch „vyhrávajících“); lose – učitel, který dosáhl edukačního úspěchu jen u málo početné elity třídy.

 

2. Učitel orientačně zkouší. Rozdává malé jedničky těm, kdo vědí, a malé černé body těm, kdo nevědí. Jak vypadá skóre? win – ti, co dostali otázku, na níž věděli odpověď (několik žáků ve třídě); lose – ti, co dostali otázku, na kterou nevěděli odpověď (několik žáků ve třídě); lose – učitel, který vytvořil situaci, kdy o úspěchu rozhoduje náhoda (zda vím, nebo nevím právě položenou otázku, přičemž otázky nejsou stejně obtížné).


3. Učitel chce žáky „něco naučit“, a tak jim přednáší látku výkladem. Jak vypadá skóre? lose – třída maří svůj čas, nepracuje a většinou se masivně nudí a otravuje; lose – učitel, který jako jediný „pracuje“ a zápolí se stále se zvyšující nechutí žáků.

4. Žák si místo toho, aby podle pokynu učitele vypracoval cvičení v učebnici, hraje se svým mobilem. Když ho učitel napomíná, drze mu odpovídá. Jak vypadá skóre? lose – třída, která zastavila svou práci a se zájmem souboji přihlíží, tedy nepracuje; lose – učitel, jemuž se zastavila práce ve vyučovací hodině a zbytečně ztrácí nervy ukázňováním žáka, atmosféra ve třídě je jako v pekle; win – drzý žák, který získal pozornost třídy, svou drzostí boduje a zvyšuje si svůj status ve třídě.

 


Tímto způsobem bychom mohli pokračovat. Ale jde to i správně! Například takto:


5. Učitel zadá zábavnou aktivitu, která žáky zaujme. Zatímco pracují, obchází třídu a posiluje dobrou práci pochvalou. Když žáci prezentují výsledky své činnosti, nehodnotí je výkonově, ale procesně – takže každý, kdo pracoval, jak nejlépe uměl, a splnil úkoly podle svých možností, dostane jedničku.

Jak vypadá skóre nyní? win – všichni žáci, protože je baví pracovat, a nyní si odnášejí odměnu – nejen zábavnou činnost samotnou, ale i jedničku jako legitimizaci splnění úkolu (který ovšem každý splnil na své úrovni); win – líný učitel, kterému pracovala třída přesně, jak chtěl, a splnila jeho zadání (s diferencovanou obtížností, tedy takové, aby jej mohli splnit všichni žáci).

 

Líný učitel není dozorcem v táboře nucených prací, žáci mají pracovat zcela dobrovolně a svobodně. Motivuje je zábavnost a zajímavost výuky, hravé a simulační metody, dobrá atmosféra při práci. Dobrovolnou a svobodnou edukaci podporuje například ono zadávání zábavných aktivit, do nichž se zapojí celá třída. Žáci se přitom vzdělávají, ale aktivita je baví - necítí se spoutáni a k něčemu nuceni. Mohou využívat svých schopností a nechat vyniknout, v čem jsou dobří. Pokud budeme směřovat pokaždé k dosažení situace win-win, bude se učit dobře nejen žákům, ale i nám - a s minimální námahou.

 

Ukázka pochází z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně. Jejím autorem je Robert Čapek.

Květnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Jak poznat specifické poruchy učení

Specifické poruchy učení a chování (SPUCH) jsou dnes v pedagogice velmi častou diagnózou a asi každý učitel…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka