Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele
A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami? Nebo je to dítě, které s radostí rozvíjí své zájmy a schopnosti?

Paní Janě je 51 let. Své poslání, kterému odmítá říkat práce, má velice ráda. Do budovy, ve které tráví většinu času pracovního týdne, přichází každý den na sedmou hodinu. Stane se, že někdy dorazí později, až o půl osmé. Je ale mnoho dnů, kdy otevírá dveře této budovy již v 6.15. Když se k ní blíží, má většinu dnů úsměv na tváři. Jsou dny, kdy je zamyšlená či zamračená. Někdy ji trápí zdravotní problémy, jindy se nepohodla večer s manželem a někdy je nevyspaná, neboť celou noc probděla přemýšlením, jak pomoci. Ví však, že má v budově fajn kolektiv s dobrou náladou, a je zbytečné sahat na kliku této budovy, pokud nevykouzlí úsměv na tváři, byť unavený. Když z této budovy v odpoledních hodinách vychází, je docela unavená, ale veselá a má radost z dobře stráveného dne. Má radost, že se jí povedlo smysluplně si splnit své úkoly a že přispěla troškou do mlýna. Dveře za sebou zavírá někdy ve 13 hodin, někdy v 15 hodin a nezřídka i později. Chodí domů pěšky, má to jen asi 20 minut. Cestou ji vřele zdraví ti, kdo ji potkají. Možná se také ptáte: Co paní Jana dělá za práci?

 

Jana není dobře zaběhnutou podnikatelkou, není ani dělnicí vykonávající stále opakující se činnosti, není také sekretářkou ve firmě či pracovnicí za přepážkou, není úřednicí. Je specifickým zaměstnancem. Zaměstnancem, který nemusí být na pracovišti v 6 hodin ráno, pokud… Zaměstnancem, který nemusí odcházet až ve 14.30, pokud… Zaměstnancem, který nemusí být na pracovišti 8,5 hodiny, pokud… Zaměstnancem, který má jistý svůj příjem po 12 měsíců v roce, i když má 8 týdnů dovolené, pokud… Zaměstnancem, kterému se nic nestane, když se nevzdělává ve svém samostudiu, které je součástí jeho pracovní doby, pokud… Zaměstnancem, který když odvádí svou práci špatně, je stále hájen zákonem, pokud… Je však zaměstnancem, který má obrovskou zodpovědnost za budoucnost společnosti, ke které ji ovšem nikdo nedonutí, pokud… Zaměstnancem, kterého když dosáhl důchodového věku a nechce odejít do penze, nikdo nedonutí, pokud… Zaměstnancem, který pracuje především v ženském kolektivu. Je také zaměstnancem, který musí mít odbornou způsobilost formou vysoké školy. Je zaměstnancem, kterého si společnost podle průzkumů váží. Je zaměstnancem, kterého si však příliš neváží stát. Alespoň podle jeho výplatní pásky. Asi bych už nemusel prozrazovat, jaká je její profese. Ano, paní Jana je učitelkou české základní školy.

 

Myslíte si, že je takto nahlíženo na průměrného učitele školy? Uvědomujete si, že jeho pracovní podmínky jsou specifické? Pokud tomu tak není, zamyslete se nad tím a ještě jednou si pečlivě přečtěte předchozí text. Zamyslet se nad specifiky vlastních učitelů, to je první krok na cestě k úspěchu. Je to krok, který Vám pomůže lépe nahlížet na Vaše učitele a efektivněji s nimi pracovat.

 

Učitelé se vymykají z obvyklého vzorku státních zaměstnanců. Na učitelskou profesi lze nahlížet z různých stran. Jedná se o určitého odborníka se specializací a s pedagogicko-psychologickou průpravou. Současný rodič bude učitele svého dítěte definovat jinak. Jeho názor bude vycházet z jeho zkušeností s učiteli a z jeho nároků. Co je však podstatné, je kvalita jeho práce. Dělník ve firmě může vyrobit nekvalitní výrobek, jeho práce může být různě rychlá, je zpravidla rutinní a stále se opakující. Nekvalitní práci úředníka bychom popisovali hůře. Může se na občany klienty mračit a být nepříjemný, jeho komunikace může být afektovaná, může zkazit navedení údajů, může špatně zpracovat dokument.

 

Ale co nekvalitní práce učitele? Jak vypadá? Jaké je jeho jednání? Co může způsobit? A dokážete si představit kvalitní školu, ve které působí ne příliš kvalitní učitelé? Jak potom vypadá jejich „výrobek“? Na kvalitu učitelské profese lze nahlížet z různých stran. Jiná kritéria budete mít vy jako ředitelé, jiná rodiče, jiná žáci, jiná výzkumníci a jiná budou v mezinárodním srovnávání kvality učitelské profese. Je pro Vás nekvalitní učitel takový, který chodí do školy až těsně před svou první hodinou? Nebo je to takový učitel, který hodinu vede pouze strohým, nudným výkladem? Nebo je to učitel, který na žáky neustále zvyšuje hlas a negativně je hodnotí? Nebo je to učitel, který není schopen připravit žádný školní projekt či další aktivitu pro žáky? Jaká jsou Vaše kritéria?

 

Ani odborná literatura se neshoduje na přesném vymezení odborné připravenosti učitelů. Toto stanovování znalostí a dovedností profilu učitele může mít mnohaoborový přesah. Učitel jako odborník na vyučované téma, učitel jako odborník na proces výuky a využité metody, učitel jako odborník na obecné vzdělávání – pohled pedagogický, dále pohled psychologický – učitel jako jeden z hlavních hybatelů (po rodičích) rozvoje osobnosti člověka, učitel jako partner a pomocník či pohled sociologický – učitel jako prostředek začleňování do společnosti, učitel jako klíč přípravy k budoucímu povolání a uplatnění ve společnosti. Velice důležitý je však váš pohled.

 

Každý ředitel školy by měl mít jasnou představu o rozvoji a směřování školy a o způsobu vedení svého týmu. Definujte si, jak má ve vaší škole vypadat kvalitní učitel. A pokuste se toto propojit s představou o rozvoji školy. Máte dostatek učitelů, kteří jsou schopni zajistit požadovaný rozvoj školy? Máte takové učitele, kteří jsou připraveni splnit požadované cíle v oblasti tohoto rozvoje? Nezapomeňte na to, že lidé jsou velmi rozmanití, taktéž vaši žáci. A tato rozmanitost se má odrážet i ve složení učitelského sboru. Jen si vzpomeňte na svá studia. Jak vám vyhovoval váš oblíbený učitel, a neměli jste rádi učitele z druhého předmětu, který však byl oblíbený u vašeho kamaráda. Možná zjistíte, že tato rozmanitost je ve vaší škole omezená. Snažíte se všechny spolupracovníky vést jednotně, nebo přihlížíte k jejich specifikům?

 

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami? Nebo je to dítě, které s radostí rozvíjí své zájmy a schopnosti? Nebo je to člověk, který na konci vzdělávání ví, co chce, má osvojené hodnoty a ví, v čem jsou jeho přednosti a nedostatky? A jak vypadá „produkt“ nekvalitního učitele?

 

Kvalitní učitel je především dílem nadání a formování. První složku příliš ovlivnit nemůžeme. S tou druhou můžeme velice dobře pracovat, pakliže jsou splněny dvě základní podmínky – smysl a motivace. Je výhodou, že tyto podmínky spolu souvisejí.

 

Co je však důležité, že kvalitní učitel je výsledkem procesu, který můžete výrazně ovlivnit také vy. Na vysoké škole je učitel formován způsobem, který stanovuje akreditační komise a následně jednotlivé katedry a vyučující. Bohužel tento způsob není v mnoha ohledech vyhovující a ředitelé na něj k velkému neprospěchu věci nemají vliv.

 

Alespoň zatím. V Norsku, které nám může být velkou inspirací, tento proces probíhá v úzké spolupráci se školami. Ale to by bylo na jiné povídání. Důležité však je, jak může ovlivnit proces formování kvalitního učitele ředitel...

Mgr. Marek Václavík

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1121

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka