Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část
Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat ukázkami aktivit z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání.

V současné době tráví předškolní děti mnohem více času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Odcizování od přírody začalo ve druhé polovině 20. století v souvislosti s elektrifikací a s dalšími vědecko-technickými objevy.

Hlavním cílem třídílného seriálu je přinést inspiraci dospělým, kteří si uvědomují význam venkovního pobytu, chtějí si s dětmi venku hrát a ptají se: „Jak dnešní děti dostat ven? Jak je venku zabavit?“

Všechny rady a nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního a mladšího školního věku; realizovat je mohou učitelky mateřských a základních škol, ale i rodiče. Nabízené aktivity lze provádět kdekoli a nejsou k nim potřeba složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky.

 

SEMÍNKOVÉ OBRÁZKY NA RUCE

Cíle:

Rozvoj dovednosti výtvarně se vyjádřit na volném prostoru (land art), rozvoj jemné motoriky, trénování trpělivosti, komunikace mezi dětmi.

Počet dětí:

Celá třída rozdělená do dvojic.

Místo a čas realizace:

Školní zahrada, podzimní slavnost.

Pomůcky:

Máslo, nejrůznější semínka (slunečnice, proso, kukuřice, pšenice aj.).

Realizace:

Děti pracují ve dvojicích. Jedno druhému na dlaň nebo hřbet ruky nanese máslo a pak do másla klade semínka, tvoří obrázky, mandaly. Konečné dílo učitelka vyfotografuje.

Otázky pro učitelku:

Vydrželo dítě klidně sedět a nechat se zdobit? Kdo s kým utvořil dvojici?

Informace pro učitelku:

Semínka, která setřeme, můžeme i s máslem použít v krmítku. Obdoba hry je taková, že si děti namažou máslem obličej a na obličej si kladou okvětní lístky. Některým dětem jsou kontaktní hry tohoto typu nepříjemné, s tím je třeba počítat, děti do činnosti nenutíme.

 

TISK ROSTLINAMI

Cíle:

Rozvoj dovedností v oblasti jemné motoriky, práce s kladívkem, rozvoj estetického vnímání.

Počet dětí:

1–4 (varianta k volné hře).

Místo a čas realizace:

Školní zahrada, květen–červen, září.

Pomůcky:

Látka velikosti šátku z hedvábí nebo z bavlny, kladívka (podle počtu dětí, které budou aktivitu zároveň provádět), tvrdá, dostatečně prostorná podložka (stůl, lavička, prkýnko, prkno).

Realizace:

Dítě si nasbírá listy a květy, přemístí se k pracovní ploše, kde sedí učitelka. Připraví si látku a kladívko. Látku přeloží, dovnitř vloží jeden list (např. jetele). Jetel je tedy vložen mezi překlady látky. Dítě ťuká kladívkem do místa, kam vložilo list. Opatrně sleduje, jestli se list otiskuje. Když je po chvíli vidět, že se list otiskl, dítě jej vyjme a pokračuje s dalším listem nebo květem, který položí vedle otisku. Šátky mohou sloužit jako dárky k svátku maminek nebo mohou být použity jako ubrousky na stůl.

Otázky pro učitelku:

Chovalo se dítě při práci s kladívkem opatrně? Pozná z obtisků rostliny? Radily si děti vzájemně při hledání vhodných (dobře tisknutelných) rostlin?

Informace pro učitelku:

Při práci s kladívkem dbáme zvýšené bezpečnosti. Rostliny je třeba vkládat do látky postupně, kdyby se vložily všechny najednou, dílo by se rozsypalo. Je třeba, aby se dítě soustředilo a ťukalo vždy na jedinou rostlinku. Barvy na šátku nejsou stálé, je třeba na to upozornit rodiče.

 

POROVNÁVÁNÍ DÉLKY

Cíle:

Rozvoj předmatematických dovedností – měření, porovnávání, uspořádání.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Les nebo místo, kde je k nalezení větší množství klacíků.

Pomůcky:

Klacíky.

Realizace:

Děti vyzveme, aby se prošly po okolí a každé si našlo jeden klacík. Poté porovnávají jeho délku s délkou klacíků ostatních dětí. Podle délky klacíků děti utvoří řadu.

Otázky pro učitelku:

Které dítě se snažilo najít nejdelší klacík? Poznají děti, ze kterých stromů jednotlivé klacky jsou?

Informace pro učitelku:

Pokračování aktivity – naučíme děti změřit, kolikrát je největší klacek větší než klacek nejmenší. Délku klacků mohou zaznamenat na papír a zapsat k jednotlivým velikostem jména dětí, které klacek nalezly.

 


 

Ukázka z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová. Další e-knihy ve formátu PDF můžete objednat v e-shopu Dobrá škola.

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4200

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka