Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP
Kapitoly článku

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura od Jitky Kendíkové.

 

Práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je pro pedagoga vždy svým způsobem náročná a vyžaduje značné množství pedagogického umu a trpělivosti. Asi nejčastěji se potíže žáků s SVP objevují v mluvnici, a to při pravopisných a gramatických cvičeních, jazykových rozborech, ale mohou se objevovat i ve slohu či literatuře. V tomto ohledu mohou mít obtíže žáci se specifickými poruchami učení, zejména dyslexií, dysgrafií. Podobně na tom mohou být ale i jedinci s poruchami pozornosti (ADHD a ADD) nebo žáci s PAS. Různé typy podpory však mohou v hodinách českého jazyka potřebovat také žáci s jinými speciálními vzdělávacími potřebami − např. zrakovým či sluchovým postižením.

 

 

Jak na výklad?

V oblasti výkladu nového učiva v hodinách mluvnice je třeba vždy dbát na názornost. Doporučujeme vždy uvádět co nejvýstižnější příklady. Velmi vhodné je používat či vytvářet přehledy, tabulky, schémata. Většina učebnic běžně používaných ve školách tyto tabulky obsahuje. Některé však nejsou názorné či přehledné. Občas také obsahují zbytečně velké množství informací. Doporučujeme tedy obdobné tabulky a schémata vytvářet či zjednodušovat a v rámci výkladu je dávat žákům se speciálními vzdělávacími potřebami k dispozici. Vzhledem k tomu, že se učebny, kde výuka probíhá, často mění, je lepší, když má žák k dispozici své vlastní tabulky a materiály, než když tabulky například visí na zdi. Doporučujeme je zalaminovat, a zvýšit tak jejich „životnost“.


U vzdělávání žáků s SVP je rovněž potřeba dbát na přehlednost a srozumitelnost zápisů na tabuli. Považujeme za vhodné dodržovat pevnou strukturu výkladů i zápisů na tabuli. Vizuální fixace je u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami velmi důležitá. Nebojte se využívat i obrázky a symboly. Určitě se vyplatí používat interaktivní tabuli nebo jiným způsobem promítat připravené, strukturované zápisky.

 

 

Procvičování

Při procvičování mluvnického učiva se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami vždy dbáme na jasnost zadání cvičení a úkolů. Doporučujeme také střídat formy procvičování. Cvičení z učebnice doporučujeme doplňovat dalšími. Cvičení by pro žáky měla být zajímavá, a to jak po stránce formy, tak po stránce obsahu. Měly by se v nich objevovat věty z reálného života. Při procvičování by žáci se speciálními vzdělávacími potřebami měli mít k dispozici výše zmiňované tabulky a přehledy. Doporučujeme, aby byly k dispozici i další pomůcky − mluvnice, pravidla pravopisu, slovníky atd. Nakladatelé stále častěji vydávají k učebnicím také pracovní sešity. Vřele doporučujeme tyto materiály používat.

 

 

 

 

Prověřování znalostí

Mělo by být samozřejmostí, že jsou všichni vyučující seznámeni s doporučeními školského poradenského zařízení. Přesto se v praxi nezřídka stává, že se jimi neřídí. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami jsou nuceni psát dlouhé diktáty či cvičení, jejichž zadání jsou pro ně složitá a nepochopitelná. Často také vypracovávají písemné práce s velkým množstvím úkolů, které jsou koncipovány jako čtvrtletní a je jim vyhrazena celá vyučovací hodina.

 

 

Forma testování

U prověřování pravopisných znalostí je vhodné vynechat diktáty a nahradit je např. doplňováním. Doporučujeme pečlivě formulovat zadání tak, aby je žáci mohli správně pochopit. Přesto se může stát, že je žáci pochopí jinak, než jste očekávali. Buďte vůči tomu tolerantní a snažte se co nejpřesněji pochopit jejich uvažování. Snažte se používat otevřené i uzavřené úlohy. Kombinujte a zkoušejte, jaká zadání jednotlivým žákům vyhovují. Zařazujte i typové úlohy z jednotných přijímacích zkoušek.

Vyplatí se dbát i na grafickou jednoduchost a přehlednost zadání. Mnoho žáků se speciálními vzdělávacími potřebami může několikastránkový test zcela vyvést z míry a nejsou schopni jej vyplnit, přestože znají odpovědi na jednotlivé otázky.

 

 

Podoba otázek a odpovědí

Samozřejmostí by mělo být tištěné zadávání úloh a testů. Vždy dbejte na správnou velikost písma, dostatek místa pro odpovědi a přehlednost zadání jednotlivých úloh. Rozhodně nedoporučujeme zadání diktovat nebo opisovat z tabule. V praxi se velmi osvědčuje, když si před samotným vypracováním testů nebo písemné práce žáci pečlivě přečtou zadání. To může probíhat formou společného hlasitého čtení nebo si jej může přečíst každý sám pro sebe. V každém případě by měl následovat prostor pro dotazy. Vyučující by je měl trpělivě zodpovědět. Předejde se tím mnoha nedorozuměním.

 


 Má žák s SVP nečitelný rukopis? Pro větší komfort žáka i pedagoga je doporučeno zapisovat odpovědi z testu tiskacím písmem nebo (je-li to možné) v elektronické formě.

 

 

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mohou psát těžko čitelným či nečitelným rukopisem. Doporučujeme tedy, aby jim při testech bylo dovoleno psát tiskacím písmem či využívat tablet nebo počítač. Kromě toho je možné prověřit jejich znalosti ústní formou. Ta se bohužel při hodinách mluvnice využívá poměrně málo, a mnoho žáků je tak vystaveno zbytečnému stresu a neúspěchu.

 

 Na to, jaké mohou mít žáci s SVP problémy při literatuře a slohu a jak jim výuku přizpůsobit, se dozvíte na další stránce!

 

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Ediční řada - Vzděláváme žáky s SVP

na 2. stupni ZŠ

Asistent pedagoga a klima třídyEdiční řada - Inkluzivní vzdělávání

  

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Červnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Zlobí vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Květnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Jak poznat specifické poruchy učení

Specifické poruchy učení a chování (SPUCH) jsou dnes v pedagogice velmi častou diagnózou a asi každý učitel…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka