Péče o hlas učitele

Péče o hlas učitele
Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto si uvedeme na následujících řádcích několik základních doporučení a zásad hlasové hygieny.
  • Hovoříme ve vyvětrané, klimaticky vyhovující místnosti, učebně, třídě.
  • V řeči děláme pauzy.
  • Nekřičíme, nepřepínáme hlasovou sílu.
  • Šeptáme jen velmi opatrně a zřídka kdy.
  • Nepřepínáme hlasovou výšku.
  • Vyhýbáme se tvrdým hlasovým začátkům.
  • Neodkašláváme naprázdno.
  • V létě při vysokých teplotách omezujeme konzumaci studených nápojů, nehledě na to, že chladné nápoje nás neochladí. Organismus totiž dostává šok a snaží se produkovat více tepla, aby vyrovnal tepelný rozdíl, takže se začneme více potit.
  • V mrazivém období nemluvíme dlouho, nevyhledáváme veřejná vystoupení na náměstích a podobně. I když je prostor ozvučen, chlad hlasivkám škodí.
  • Šetříme hlasivky i krátce po nemoci (angína, chřipka).
  • Nezdržujeme se v zakouřené místnosti. Jestliže kouříme, snažíme se o střídmost. (Nelešovská 2005)

Nyní jsme se dozvěděli to, co nedělat. To, co dělat, najdeme ve shrnutí v následujících bodech:

  • otužování;
  • používání adekvátní síly hlasu;
  • konzumace vlažných nápojů bez bublinek (voda pokojové teploty, čaj, vincentka);
  • klimatizace jen v nutných případech (může zvyšovat možnost onemocnění horních cest dýchacích a je nevhodná i pro hlas);
  • pokud chybí nápoj, mírné kousání do jazyka (kousání stimuluje v ústech tvorbu slin, což usnadňuje další mluvení);
  • před vystoupením nejíst to, co zanechává drobné kousky na hlasivkách (např. oříšky, oplatky, sušenky, müsli tyčinky apod.);
  • správné a pravidelné provádění hlasových cvičení;
  • pomalé a jemné „buzení“ hlasivek po ránu (začínáme brumendem – například „hmmmmmm“, „ommmm“, tón držíme co nejdéle, pokud hned po ránu silně promluvíme, dojde k překrvení hlasivek, což je pro ně nežádoucí, brumendem hlasivky uklidníme, pohladíme a zároveň připravíme k dalšímu výkonu);
  • občasné zpívání;
  • kvalitní a dostatečně dlouhý spánek, který je pro celé naše tělo nutný a který potřebují také hlasivky;
  • správná životospráva (v kvalitě hlasu a řeči se odráží fyzický i psy chic ký stav našeho organismu, sebemenší zátěž či nemoc se v hlase odrazí, pokud nás čeká nějaký mluvený výstup, není vhodné ponocování);
  • posilování imunity a starost o celkový zdravotní stav (nežádoucí jsou záněty, je třeba zajistit dostatečné množství kvalitních vitamínů);
  • při chronických potížích je vhodná dlouhodobá léčba (včetně lázeňské), neprospívají předčasné návraty do práce, větší ohrožení učitelů infekty od žáků;
  • důležité pravidlo: pokud jsme starší 40 let a chraptění přetrvává déle než 14 dnů, je na místě odborné vyšetření u lékaře;
  • u žen je v premenstruačním období a v době menstruace vhodné snížení hlasových nároků;
  • pro učitele tělocviku se doporučuje píšťalka (podobně venku na hřišti, v bazénu…);
  • při hlasové indispozici řečníka je vhodné přednášku zrušit (v případě učitelů je v naléhavé situaci možno zadávat samostatnou práci a omezit výklad);
  • při častých problémech s hlasem je třeba vyhledat odborníka.

Bylinky člověku prospívají, ale musíme je umět dobře používat. Jako nevhodný se jeví heřmánek, který vysušuje a ztenčuje sliznice. Podobně problematický je také propolis, který je silným alergenem.

Uvádíme zde recept pro hlasovou pohodu, který radí herec Jan Přeučil (2007):

  • ¼ litru mléka ohřát na maximální teplotu, ale nikoli vařit
  • ¼ litru vincentky
  • velká lžíce medu

Vše se dobře promíchá a pomalu popíjí. Velice to (prý) pomáhá! Takže, kdo snáší mléko, směle do toho.


Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D. Publikace pro osobnostní rozvoj nabízíme také ve výhodném balíčku v e-shopu Dobrá škola.

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0483

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka