Péče o hlas učitele

Péče o hlas učitele
Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto si uvedeme na následujících řádcích několik základních doporučení a zásad hlasové hygieny.
  • Hovoříme ve vyvětrané, klimaticky vyhovující místnosti, učebně, třídě.
  • V řeči děláme pauzy.
  • Nekřičíme, nepřepínáme hlasovou sílu.
  • Šeptáme jen velmi opatrně a zřídka kdy.
  • Nepřepínáme hlasovou výšku.
  • Vyhýbáme se tvrdým hlasovým začátkům.
  • Neodkašláváme naprázdno.
  • V létě při vysokých teplotách omezujeme konzumaci studených nápojů, nehledě na to, že chladné nápoje nás neochladí. Organismus totiž dostává šok a snaží se produkovat více tepla, aby vyrovnal tepelný rozdíl, takže se začneme více potit.
  • V mrazivém období nemluvíme dlouho, nevyhledáváme veřejná vystoupení na náměstích a podobně. I když je prostor ozvučen, chlad hlasivkám škodí.
  • Šetříme hlasivky i krátce po nemoci (angína, chřipka).
  • Nezdržujeme se v zakouřené místnosti. Jestliže kouříme, snažíme se o střídmost. (Nelešovská 2005)

Nyní jsme se dozvěděli to, co nedělat. To, co dělat, najdeme ve shrnutí v následujících bodech:

  • otužování;
  • používání adekvátní síly hlasu;
  • konzumace vlažných nápojů bez bublinek (voda pokojové teploty, čaj, vincentka);
  • klimatizace jen v nutných případech (může zvyšovat možnost onemocnění horních cest dýchacích a je nevhodná i pro hlas);
  • pokud chybí nápoj, mírné kousání do jazyka (kousání stimuluje v ústech tvorbu slin, což usnadňuje další mluvení);
  • před vystoupením nejíst to, co zanechává drobné kousky na hlasivkách (např. oříšky, oplatky, sušenky, müsli tyčinky apod.);
  • správné a pravidelné provádění hlasových cvičení;
  • pomalé a jemné „buzení“ hlasivek po ránu (začínáme brumendem – například „hmmmmmm“, „ommmm“, tón držíme co nejdéle, pokud hned po ránu silně promluvíme, dojde k překrvení hlasivek, což je pro ně nežádoucí, brumendem hlasivky uklidníme, pohladíme a zároveň připravíme k dalšímu výkonu);
  • občasné zpívání;
  • kvalitní a dostatečně dlouhý spánek, který je pro celé naše tělo nutný a který potřebují také hlasivky;
  • správná životospráva (v kvalitě hlasu a řeči se odráží fyzický i psy chic ký stav našeho organismu, sebemenší zátěž či nemoc se v hlase odrazí, pokud nás čeká nějaký mluvený výstup, není vhodné ponocování);
  • posilování imunity a starost o celkový zdravotní stav (nežádoucí jsou záněty, je třeba zajistit dostatečné množství kvalitních vitamínů);
  • při chronických potížích je vhodná dlouhodobá léčba (včetně lázeňské), neprospívají předčasné návraty do práce, větší ohrožení učitelů infekty od žáků;
  • důležité pravidlo: pokud jsme starší 40 let a chraptění přetrvává déle než 14 dnů, je na místě odborné vyšetření u lékaře;
  • u žen je v premenstruačním období a v době menstruace vhodné snížení hlasových nároků;
  • pro učitele tělocviku se doporučuje píšťalka (podobně venku na hřišti, v bazénu…);
  • při hlasové indispozici řečníka je vhodné přednášku zrušit (v případě učitelů je v naléhavé situaci možno zadávat samostatnou práci a omezit výklad);
  • při častých problémech s hlasem je třeba vyhledat odborníka.

Bylinky člověku prospívají, ale musíme je umět dobře používat. Jako nevhodný se jeví heřmánek, který vysušuje a ztenčuje sliznice. Podobně problematický je také propolis, který je silným alergenem.

Uvádíme zde recept pro hlasovou pohodu, který radí herec Jan Přeučil (2007):

  • ¼ litru mléka ohřát na maximální teplotu, ale nikoli vařit
  • ¼ litru vincentky
  • velká lžíce medu

Vše se dobře promíchá a pomalu popíjí. Velice to (prý) pomáhá! Takže, kdo snáší mléko, směle do toho.


Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D.

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka