Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?
Kapitoly článku

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti mají některé mezilidské vztahy k ideálu daleko. Některé rodiny nefungují zrovna dobře a v některých dokonce dochází k jevu velmi vážnému - domácímu násilí. Dochází-li k násilí, je to vždy velmi smutné; ještě horší však je, pokud jsou svědky děti. Jak to poznat? A jak jako učitel pomoci takovému dítěti? To prozrazujeme v článku, který vychází z publikace Žák v krizové situaci.

 

Přestože existují různé variety domácího násilí, v tomto článku se zaměříme na partnerské násilí, tedy na násilí mezi partnery, přičemž zasažen/a může být žena (většina případů), ale i muž. Je uváděno, že s násilím ze strany svého partnera se během svého života dle některých průzkumů setkává 38 % českých žen. Ženy tvoří 92–98 % obětí domácího násilí. Muži bývají obětí ve 2–5 % případů. Tato čísla jsou ale zavádějící, jelikož jen málokterý muž veřejně přizná, že je týrán svou partnerkou a vyhledá pomoc (Acorus, 2011).

 

Co je to domácí násilí?

V zákoně č. 135/2006 Sb. o ochraně před domácím násilím stojí: „Domácím násilím se rozumí opakované násilné jednání nebo opakované vyhrožování násilným jednáním, v důsledku kterého dochází nebo hrozí, že dojde k nebezpečnému útoku proti životu, zdraví, svobodě nebo lidské důstojnosti mezi osobami, které jsou či byly spolu v intimním, rodinném či jiném obdobném vztahu a žijí ve společně obývaném bytě nebo domě“.

 

Domácí násilí a děti

Když si lidé v rodině vzájemně ubližují, bolí to i děti. Psychické i fyzické násilí proti někomu, koho mají rády, je něco, čemu ani nemohou rozumět. Mají rády oběť a zároveň i toho, kdo jí ubližuje. Přestože děti jsou vůči projevům domácího násilí silně vnímavé a velice se jich dotýká, řada rodičů si myslí (podle Čírtkové, 2008), že o probíhajícím násilí v rodině nemají tušení. Tento fakt je zarážející i proto, že podle průzkumů se domácí násilí v drtivé většině případů odehrává přímo před dětmi. Světová zdravotnická organizace (WHO) přitom uvádí, že v případě, kdy je dítě „pouhým“ svědkem domácího násilí, cítí se tak, jako by bylo přímou obětí. Navíc v rodinách, kde dochází k násilí, se v 40-60% dříve či později násilník napadne i dítě.


 


 

Pocity dítěte

Je třeba si uvědomit, že dítě vnímá i tzv. klid před bouří velmi intenzivně, což jej samotné uvádí do nepopsatelné tenze: Co bude, až se rodič vrátí z práce, co bude, až…? Dítě postrádá zásadní pocit jistoty a bezpečí, který by mělo v rodině pociťovat. Následně se chová tak, aby nezavdalo příčinu jakémukoli konfliktu mezi rodiči, protože se často domnívá, že následné násilí je jeho vina.

Není třeba uvádět, že život v neustálém strachu a nejistotě je pro dítě velice náročný. V kombinaci s neustálým sledováním, jak jeden z rodičů ponižuje druhého, se u něj často rozvinou psychické problémy, jako například posttraumatická stresová porucha, deprese, poruchy chování. Způsoby vyrovnání se s takto náročnou situací jsou různé. Rozvíjet se u dítěte mohou například i poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, sebevražedné myšlenky a sklony, popřípadě násilí vůči okolí.

Dítě si rovněž neumí vytvořit jasný vztah k oběma rodičům, neustále pociťuje ambivalentní city: lásku – strach, má problémy s navazováním vztahů a nikomu nedůvěřuje, časté jsou i psychosomatické obtíže. Některé děti také začnou být apatické, nic „necítí“, popřípadě si dlouhou dobu neuvědomují, co se doma doopravdy děje a snaží se to přehlížet, což jsou některé z obranných mechanismů vůči dlouhodobému stresu.

 

 

 Jak můžete jako pedagog dítěti pomoci, zjistíte na další stránce!

 

 

   

Lahůdky z e-shopu:

 

Žák v krizové situaciŠkolák se speciálními vzdělávacími potřebami Asistent pedagoga

 

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ…

Odborné vzdělávání v roce 2018

Pomalu se blíží semináře zaměřené na vyučující oborného výcviku na středních školách. Lektor Ing. Miloš Rathouský se v následujícím…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" -…

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat (a po sněhu umožňujícím řadu…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5425

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 4
Starší článkyPoslední stránka