Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení žáků s SVP
Kapitoly článku

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných to platí dvojnásob. Vždy je dobré řídit se některými zásadami, které si dopředu stanovíme. Jak na to, zjistíte v našem článku inspirovaným publikací Školák se speciálními vzdělávacími potřebami od Jitky Kendíkové!

 

Obecně by měly být zakotvené nejen v ŠVP, ale také v klasifikačním řádu školy, který je součástí školního řádu. V něm jednotlivé školy stanovují základní pravidla hodnocení žáků. V České republice si školy mohou zvolit, zda budou používat klasifikaci, slovní hodnocení nebo kombinaci obou těchto způsobů. Většina škol používá první způsob. Stále častěji se však využívá i slovní hodnocení. Je tomu tak v rámci celé školy, ale i u jednotlivých žáků. Upozorňujeme také na fakt, že školy musí být vždy schopné převést slovní hodnocení do známek. Je to potřebné zejména při přechodu na střední školu, protože se známky uvádějí na přihlášku ke studiu ve střední škole.

 

Slovní hodnocení lze v některých případech použít i ve škole, kde se běžně používají známky. Může k tomu dojít právě u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (vše pro žáky s SVP u nás najdete v kategorii Speciální vzdělávací potřeby), a to na základě doporučení školského poradenského zařízení. Zákonný zástupce žáka s vývojovou poruchou může o slovní hodnocení písemně požádat ředitele školy. Podobně lze způsoby hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami zakotvit v individuálním vzdělávacím plánu. Tuto formu hodnocení lze použít ve všech předmětech, nebo pouze v některém či některých z nich. I v tomto případě doporučujeme stanovit zásady slovního hodnocení v klasifikačním řádu a i zde platí výše uvedená zásada o schopnosti školy převést slovní hodnocení do klasifikace.

 

 

Oba v Čechách používané způsoby hodnocení žáků mají své výhody i nevýhody. Za hlavní přednost slovního hodnocení se považuje, že žák není tolik stresován a je vlastně vnímán jako partner dialogu. Tento typ evaluace přesně ukazuje, čeho konkrétní žák dosáhl, jaké jsou jeho dílčí úspěchy, kam se posunul apod. Dá se jím naopak přesně popsat, kde má ještě mezery a co mu uniká. Navrhuje také cesty, jak zlepšit výkon a zvládnout přetrvávající nedostatky. Slovní hodnocení v mnoha případech pomáhá snížit riziko diskriminace slabších žáků.

 

Slabinou slovního hodnocení je jeho časová náročnost, která často vede k používání schematičnosti a zkreslování. Pro některé žáky i jejich zákonné zástupce může být tato forma hodnocení méně srozumitelná.

 

Ve srovnání se slovním hodnocením má klasifikace především informativní funkci. Umožňuje srovnávání jednotlivých žáků i celých tříd. V České republice se navíc tento způsob hodnocení používá tradičně a mnozí na něm lpí. Mezi negativa známkování patří to, že často vede k sociální diferenciaci třídy, vyvolává stresující situace, negativně motivuje a evokuje tendenci srovnávat se s ostatními apod., což se často projevuje právě u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

 

Zdá se tedy, že ideálním řešením by bylo používat kombinaci obou způsobů hodnocení a vždy klást důraz na kladné momenty každého z nich. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami doporučujeme kromě slovního hodnocení využívat i jiné alternativní metody hodnocení. Místo známek můžete například v některých předmětech využít hodnocení formou počtu chyb. Výsledek práce tedy nebude klasifikován známkou, ale číslem označujícím počet chyb. Dlouhodobě se pak dá sledovat progres jednotlivých žáků. Tendence ke snížení počtu chyb pak můžeme označit jako zlepšení a dotyčný může dostat pozitivní zpětnou vazbu.

 

Podobně motivačně může působit také hodnocení formou procentuální úspěšnosti či bodové hodnocení, kdy žák dostane informaci o počtu obdržených bodů v poměru k počtu bodů, které lze získat. Další možností je hodnotit pouze to, co žák stihne vypracovat. Obecně mají učitelé tendenci hodnotit nezodpovězenou otázku jako špatnou odpověď. U žáků se speciálními potřebami bychom však takto postupovat neměli. Ve školách jsou žáci bohužel velmi často hodnoceni pouze na základě písemných prací. Učitelé zapomínají hodnotit ústní výkony. Mnoha žákům se speciálními vzdělávacími potřebami však může písemná forma vypracovávání úkolů činit obtíže, avšak při ústním řešení úkolů se jim daří. Je tedy potřeba s těmito formami hodnocení také pracovat (více v publikaci Vzdělávání žáka s SVP).

 

 

 

Každý učitel by se měl při hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami řídit několika základními zásadami. Patří mezi ně zejména:

  • Důkladná znalost doporučení školského poradenského zařízení a aplikace v něm navrhovaných postupů a metod do běžné praxe.
  • Důkladná známost IVP, případně PLPP.
  • Nesrovnávat žáka se SVP s ostatními, hodnotit jeho individuální pokroky.
  • Neustále hledat a v praxi uplatňovat takové metody hodnocení, které mají pro daného jedince motivující charakter.
  • V oblasti hodnocení spolupracovat s ostatními vyučujícími, především v oblasti výměny zkušeností.
  • Spolupracovat s poradenskými pracovníky ve škole.
  • Pracovat s chybou – neodsuzovat, vysvětlovat, opakovat, doplňovat.
  • Pozorovat výkyvy ve výkonech žáka – výkon nehodnotit ve chvílích, kdy je dotyčný žák v nepohodě nebo viditelně unavený.

 

Ve výčtu zásad při hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bychom mohli pokračovat ještě dál, chtěli jsme však připomenout zejména ty hlavní, obecné.

 

Na konkrétní ukázky práce se žáky s SVP se podívejte na další stránce!

 

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Školák se speciálními vzdělávacími potřebamiSPU a ADHDI učitel je jen člověk 2 - výhodný balíček

Související soubory

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Vyšel manuál dietního stravování ve školních jídelnách

Nakladatelství Raabe vydalo v roce 2017 publikaci s názvem Diety ve školních jídelnách. Jedním z impulzů pro…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

O prevenci rizik ve školách

28. duben je Mezinárodním dnem pro bezpečnost a zdraví při práci. V tomto článku se tedy zaměříme na problematiku…

Proč hodnotit žákův posun?

Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních…

Nadchází soumrak učebnic?

Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak…

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5134

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 4 z 4