Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?
Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých příležitostí. Děti by měly mít dostupný výtvarný materiál. Učitelka by si také měla všímat, jestli dítě kreslí se zájmem, jaký je obsah kresby, její provedení, jaké jsou pracovní návyky při kreslení...

Učitelka rozvíjí grafomotoriku cíleně a systematicky. Zařazuje tedy grafomotorická cvičení, např. cviky na uvolnění ramenního, loketního kloubu i zápěstí a prstů, uvolňovací grafomotorické cviky a jednotlivé grafické prvky. Pokud je ruka ještě před nástupem do školy tuhá a neuvolněná, je nutné tuto péči zintenzivnit.

Je důležité mít na paměti, že při rozvíjení grafomotoriky bychom měli postupovat podle určité posloupnosti. Provádění grafomotorických cviků začíná od svislých ploch k vodorovným, od větších formátů k menším. Učitelka nabízí dětem měkký materiál, který zanechává jasnou stopu (dítě nemusí tolik tlačit na psací náčiní, úchop není tak křečovitý), a vhodný druh psacího náčiní (měkké tužky, progreso aj.). Také dbá na správný sed (či alternativu sedu), vhodné osvětlení a špetkový úchop. Pro usnadnění či nápravu úchopu volíme trojhranný program a násadky. Vyvození správného úchopu netrvá tak dlouho, ale důležitá je zpevňovací fáze.

Grafomotorickým cvikům by měly předcházet hry a cvičení zaměřené na uvolnění ruky. Velmi důležité je naučit dítě uvědomovat si a ovlivňovat svalové napětí a uvolnění.

Učitelka počítá s tím, že ke zautomatizování určitého grafického prvku je potřeba poskytnout dostatek času. Dítě by mělo zažít pocit úspěchu, než zařadíme další, náročnější prvek.

K uvolnění ruky je vhodné využít rytmická cvičení. Kresbu jednotlivých prvků doprovází učitelka rytmickými říkankami, písničkami, které zároveň tvoří slovní podporu a instrukci, odkud kam má dítě čáru vést.

Pokud učitelka nabízí a volí náměty pro rozvoj grafomotoriky, měly být být přiměřené, dětem blízké, vycházející z vlastních prožitků dětí. Při uvolněné atmosféře, nosné a dobré motivaci se – ruku v ruce s vhodnou volbou tématu – dětem lépe pracuje. To se podepíše na aktivitě dětí i na jejich vnitřní zaujatosti ve spojení s vnitřní kázní.

Učitelka se při rozvoji grafomotoriky zaměřuje na uvolňování obou rukou, nechává na dítěti volbu ruky, kterou bude používat. V tomto smyslu je potřebné provádět i osvětu mezi rodiči.

Učitelka by také měla podporovat správné návyky při kreslení a psaní. To, jak se dítě v předškolním věku naučí u kreslení sedět, držet tužku, pracovat s uvolněním a napětím, významnou měrou poznamenává jeho výkony ve psaní později ve škole.

 

Doporučení

Je dobré, aby učitelka vytvořila jednotlivým dětem portfolia prací. Díky nim mohou děti reflektovat svůj vlastní posun (učitelka je může vést k sebereflexi např. takto: „Podívej, jak jsi nakreslil postavu, když jsi nastoupil do školky, a jak nyní…“).

 

ČINNOSTI A NÁMĚTY pro rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky - Lesní poklady

 

Při návštěvě lesa si nasbíráme různé přírodniny, které si postupně přinášíme do školky. Tyto lesní poklady nám skýtají neuvěřitelné možnosti pro činnosti rozvíjející jemnou motoriku.

Sbíráme žaludy, kaštany, šišky, větvičky, kůru, kamínky, jeřabiny, listy, jehličí. Ve školce máme určené místo – naše lesní království, kam lesní poklady ukládáme. Využíváme je ke hrám i tvořivým činnostem.

Někdy vymyslí hru učitelka, jindy zase děti…

 

Hra s kouzelným sáčkem

Zpočátku zařadíme jednodušší variantu, která by vyhovovala také mladším dětem.

Sedneme si do kruhu a učitelka (nebo za pomoci dětí) vybere přírodniny, mělo by jich být minimálně tolik, kolik je všech v kruhu (a raději nějaká navíc). Přírodniny si všichni po kruhu osaháme, prohlédneme, můžeme pojmenovat, dávat si hádanky, např.: „Jsem nejdřív zelený a visím na stromě, když spadnu na zem, košilka se mi rozlouskne a vykutálím se kulatý a hnědý, děti ze mne dělají zvířátka.“ „Rostu na stromě, jsem v létě zelený, na podzim zežloutnu a spadnu na zem.“

Když si všechny přírodniny prohlédneme a popíšeme, dáme je do kouzelného sáčku. Sáček pošleme po kruhu. Každý si ohmatá jednu přírodninu, pojmenuje ji apak vytáhne ze sáčku a zkontroluje si správné určení.

Každý si nechá svou přírodninu v rukou a může si ji držet a osahávat ji, masírovat si dlaně. Podmínkou (pravidlem) může být, že přírodnina nesmí spadnout na zem, aby nám to hru nerušilo. Toto pravidlo si můžeme vyvodit až v případě, že by došlo k narušení hry. „Že nám včera přírodniny padaly na zem, to nás rušilo. Myslíte si, že bychom vymysleli, jak to udělat…?“

 

Mlha zakryla lesní poklady

Opět sedíme v kruhu a vybereme si přírodniny. Jejich počet závisí na zkušenostech dětí, postupně je možno přidávat. Můžeme se také poradit s dětmi. Učitelka: „Včera jsme schovávali pět přírodnin. Ukážeme si na prstech, kolik to bylo. Myslíte, žebychomdneskazvládli více? Kolik? Šest… je to více… méně…?“

Až se domluvíme na počtu, posíláme postupně přírodniny po kruhu, všichni si je prohlédnou a osahají. Mohou také přidat popis na základě vizuálního vnímání, vzhledu – jak např. šiška vypadá („Je hnědá, malá…“), ale také popsat pocity z dotyku („Je ostrá, studená, hladká, příjemná…“). Další téma do kruhu může být: „Když se dotknu šišky, vzpomenu si na…“. Pokud jsme si všichni přírodniny prohlédli a osahali, položíme je doprostřed kruhu. Děti zavřou oči. Učitelka: „Pokud nám nejdou oči zavřít, můžeme si pomoci dlaněmi nebo dát hlavu na kolena, abychom se nepřipravili o překvapení.“

Učitelka vezme bílou látku (mlhu), přírodniny přikryje a jednu do látky schová. Děti poznávají, která přírodnina zmizela.

 

Truhlička pokladů

Každý má svou truhličku pokladů. Vyrobíme si ji z papírové krabičky polepením barevných papírů. Papíry stříháme, vystřihujeme, vytrháváme… Do krabičky si každý ukládá své nejvzácnější poklady z přírody. Kdykoli ráno si může svou truhličku vzít a prohlížet si, ukazovat ji vzájemně, vzpomínat…

Až bude podzim přecházet v zimu, naše poklady si nalepíme na paletku, která je rozdělena na roční období. Při lepení nám pomůže lepidlo Herkules nebo průhledná lepicí páska.

Truhlička nám tak zůstane volná pro přírodniny, které nasbíráme v zimě (např. suchá tráva, větvičky, opět jehličí…). Takto si můžeme postupně poklady nalepovat po ukončení ročního období, rekapitulovat, zavzpomínat, kde jsme přírodniny nasbírali, co jsme přitom prožili…


Ukázka pochází z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí, autorkou je Mgr. Martina Lietavcová. Další  publikace ve formátu PDF najdete v sekci E-knihy v e-shopu Dobrá škola.

 

Pracovní listy k rozvoji grafomotoriky si můžete stáhnout  v e-shopu Pracovní sešity u ediční řady 100 úžasných aktivit - růžové pracovní sešity pro děti od 4 do 7 let v sekci Soubory ke stažení. Tuto edici můžete mít také za výhodnější cenu jako e-knihu ve formátu PDF.

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4422

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka