Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?
Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých příležitostí. Děti by měly mít dostupný výtvarný materiál. Učitelka by si také měla všímat, jestli dítě kreslí se zájmem, jaký je obsah kresby, její provedení, jaké jsou pracovní návyky při kreslení...

Učitelka rozvíjí grafomotoriku cíleně a systematicky. Zařazuje tedy grafomotorická cvičení, např. cviky na uvolnění ramenního, loketního kloubu i zápěstí a prstů, uvolňovací grafomotorické cviky a jednotlivé grafické prvky. Pokud je ruka ještě před nástupem do školy tuhá a neuvolněná, je nutné tuto péči zintenzivnit.

Je důležité mít na paměti, že při rozvíjení grafomotoriky bychom měli postupovat podle určité posloupnosti. Provádění grafomotorických cviků začíná od svislých ploch k vodorovným, od větších formátů k menším. Učitelka nabízí dětem měkký materiál, který zanechává jasnou stopu (dítě nemusí tolik tlačit na psací náčiní, úchop není tak křečovitý), a vhodný druh psacího náčiní (měkké tužky, progreso aj.). Také dbá na správný sed (či alternativu sedu), vhodné osvětlení a špetkový úchop. Pro usnadnění či nápravu úchopu volíme trojhranný program a násadky. Vyvození správného úchopu netrvá tak dlouho, ale důležitá je zpevňovací fáze.

Grafomotorickým cvikům by měly předcházet hry a cvičení zaměřené na uvolnění ruky. Velmi důležité je naučit dítě uvědomovat si a ovlivňovat svalové napětí a uvolnění.

Učitelka počítá s tím, že ke zautomatizování určitého grafického prvku je potřeba poskytnout dostatek času. Dítě by mělo zažít pocit úspěchu, než zařadíme další, náročnější prvek.

K uvolnění ruky je vhodné využít rytmická cvičení. Kresbu jednotlivých prvků doprovází učitelka rytmickými říkankami, písničkami, které zároveň tvoří slovní podporu a instrukci, odkud kam má dítě čáru vést.

Pokud učitelka nabízí a volí náměty pro rozvoj grafomotoriky, měly být být přiměřené, dětem blízké, vycházející z vlastních prožitků dětí. Při uvolněné atmosféře, nosné a dobré motivaci se – ruku v ruce s vhodnou volbou tématu – dětem lépe pracuje. To se podepíše na aktivitě dětí i na jejich vnitřní zaujatosti ve spojení s vnitřní kázní.

Učitelka se při rozvoji grafomotoriky zaměřuje na uvolňování obou rukou, nechává na dítěti volbu ruky, kterou bude používat. V tomto smyslu je potřebné provádět i osvětu mezi rodiči.

Učitelka by také měla podporovat správné návyky při kreslení a psaní. To, jak se dítě v předškolním věku naučí u kreslení sedět, držet tužku, pracovat s uvolněním a napětím, významnou měrou poznamenává jeho výkony ve psaní později ve škole.

 

Doporučení

Je dobré, aby učitelka vytvořila jednotlivým dětem portfolia prací. Díky nim mohou děti reflektovat svůj vlastní posun (učitelka je může vést k sebereflexi např. takto: „Podívej, jak jsi nakreslil postavu, když jsi nastoupil do školky, a jak nyní…“).

 

ČINNOSTI A NÁMĚTY pro rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky - Lesní poklady

 

Při návštěvě lesa si nasbíráme různé přírodniny, které si postupně přinášíme do školky. Tyto lesní poklady nám skýtají neuvěřitelné možnosti pro činnosti rozvíjející jemnou motoriku.

Sbíráme žaludy, kaštany, šišky, větvičky, kůru, kamínky, jeřabiny, listy, jehličí. Ve školce máme určené místo – naše lesní království, kam lesní poklady ukládáme. Využíváme je ke hrám i tvořivým činnostem.

Někdy vymyslí hru učitelka, jindy zase děti…

 

Hra s kouzelným sáčkem

Zpočátku zařadíme jednodušší variantu, která by vyhovovala také mladším dětem.

Sedneme si do kruhu a učitelka (nebo za pomoci dětí) vybere přírodniny, mělo by jich být minimálně tolik, kolik je všech v kruhu (a raději nějaká navíc). Přírodniny si všichni po kruhu osaháme, prohlédneme, můžeme pojmenovat, dávat si hádanky, např.: „Jsem nejdřív zelený a visím na stromě, když spadnu na zem, košilka se mi rozlouskne a vykutálím se kulatý a hnědý, děti ze mne dělají zvířátka.“ „Rostu na stromě, jsem v létě zelený, na podzim zežloutnu a spadnu na zem.“

Když si všechny přírodniny prohlédneme a popíšeme, dáme je do kouzelného sáčku. Sáček pošleme po kruhu. Každý si ohmatá jednu přírodninu, pojmenuje ji apak vytáhne ze sáčku a zkontroluje si správné určení.

Každý si nechá svou přírodninu v rukou a může si ji držet a osahávat ji, masírovat si dlaně. Podmínkou (pravidlem) může být, že přírodnina nesmí spadnout na zem, aby nám to hru nerušilo. Toto pravidlo si můžeme vyvodit až v případě, že by došlo k narušení hry. „Že nám včera přírodniny padaly na zem, to nás rušilo. Myslíte si, že bychom vymysleli, jak to udělat…?“

 

Mlha zakryla lesní poklady

Opět sedíme v kruhu a vybereme si přírodniny. Jejich počet závisí na zkušenostech dětí, postupně je možno přidávat. Můžeme se také poradit s dětmi. Učitelka: „Včera jsme schovávali pět přírodnin. Ukážeme si na prstech, kolik to bylo. Myslíte, žebychomdneskazvládli více? Kolik? Šest… je to více… méně…?“

Až se domluvíme na počtu, posíláme postupně přírodniny po kruhu, všichni si je prohlédnou a osahají. Mohou také přidat popis na základě vizuálního vnímání, vzhledu – jak např. šiška vypadá („Je hnědá, malá…“), ale také popsat pocity z dotyku („Je ostrá, studená, hladká, příjemná…“). Další téma do kruhu může být: „Když se dotknu šišky, vzpomenu si na…“. Pokud jsme si všichni přírodniny prohlédli a osahali, položíme je doprostřed kruhu. Děti zavřou oči. Učitelka: „Pokud nám nejdou oči zavřít, můžeme si pomoci dlaněmi nebo dát hlavu na kolena, abychom se nepřipravili o překvapení.“

Učitelka vezme bílou látku (mlhu), přírodniny přikryje a jednu do látky schová. Děti poznávají, která přírodnina zmizela.

 

Truhlička pokladů

Každý má svou truhličku pokladů. Vyrobíme si ji z papírové krabičky polepením barevných papírů. Papíry stříháme, vystřihujeme, vytrháváme… Do krabičky si každý ukládá své nejvzácnější poklady z přírody. Kdykoli ráno si může svou truhličku vzít a prohlížet si, ukazovat ji vzájemně, vzpomínat…

Až bude podzim přecházet v zimu, naše poklady si nalepíme na paletku, která je rozdělena na roční období. Při lepení nám pomůže lepidlo Herkules nebo průhledná lepicí páska.

Truhlička nám tak zůstane volná pro přírodniny, které nasbíráme v zimě (např. suchá tráva, větvičky, opět jehličí…). Takto si můžeme postupně poklady nalepovat po ukončení ročního období, rekapitulovat, zavzpomínat, kde jsme přírodniny nasbírali, co jsme přitom prožili…


Ukázka pochází z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí, autorkou je Mgr. Martina Lietavcová. Další  publikace ve formátu PDF najdete v sekci E-knihy v e-shopu Dobrá škola.

 

Pracovní listy k rozvoji grafomotoriky si můžete stáhnout  v e-shopu Pracovní sešity u ediční řady 100 úžasných aktivit - růžové pracovní sešity pro děti od 4 do 7 let v sekci Soubory ke stažení. Tuto edici můžete mít také za výhodnější cenu jako e-knihu ve formátu PDF.

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka