Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka
Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které s nimi souvisí. Pomocí druhé části lze vyvodit nebo procvičit učivo o osové souměrnosti.

Metodický přehled

Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace

Očekávané výstupy
Žák:

  • rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině

Rozvíjená gramotnost: Matematická, čtenářská

Učivo

  • základní útvary v rovině
  • osově souměrné útvary

Vzdělávací období: 1., 2.

Časový rámec lekce: 2 × 45 min

Co potřebujeme: pracovní listy, pastelky, tužky, pravítko, hlavy draků ve tvaru obdélníku, čtverce, trojúhelníku a kruhu, 4 papírové obálky, pracovní listy, nůžky, zbytky barevných papírů, tuhé lepidlo

 

METODIKA

 

Motivační část 1

Poslech nebo společné čtení nápověd pro dědečka Chacharouška z úvodu PRACOVNÍHO LISTU 1 a rozluštění hádanek.
Krátké zamyšlení nad textem a následná minidiskuze (záliba v hádání, luštění, magických čtvercích, hlavolamech, křížovkách, …) a její přínos.

 

Aktivita 1

Tvorba geometrických hádanek pro dědečka Chacharouška
Učitel umístí nápovědy (viz PŘÍLOHA) na tabuli nebo jiné dobře viditelné místo.

Rozdělení žáků do 4 skupin.

Losování hlavy draka
Máme 4 papírové obálky, v každé je jeden tvar hlavy draka: kruh, obdélník, čtverec, trojúhelník, každá skupina losuje jednu obálku a vylosovaný tvar tají před dalšími skupinami.

Vybírání správných nápověd pro hadače a jejich vpisování na vylosovaný tvar
Žákům podle možností umožníme pohyb po třídě k tabuli s nápovědami a zpět ke stanovišti skupiny.

Prezentace jednotlivých hádanek a jejich luštění. (Mluvčí skupiny přečte nápovědy, aniž by ukázal do rozluštění tvar draka.)

Pro inspiraci:

 

Reflexe

Kontrola a případné opravení chybně vepsaných nápověd.
Vystavení draků včetně popisků.

 

Aktivita 2

Plnění úkolů dědečka Chacharouška
Učitel předloží žákům PRACOVNÍ LISTY 1A, 1B, aby si je mohli prohlédnout.
Žáci samostatně vypracovávají jednotlivé úkoly, procvičují.

 

Reflexe

Sebereflexe v rámci posledního dědečkova úkolu.

 

Motivační část 2

Poslech nebo společné čtení školního příběhu O nespokojeném draku Darebáku (PRACOVNÍ LIST 2).

 

Aktivita 3

Tvorba útvarů souměrných podle osy
Učitel předloží žákům PRACOVNÍ LISTY 2A, 2B, přečte zadání a rozdá různé zbytky barevných papírů.

Žáci papíry překládají a vystřihují jednoduché tvary.
Následně výstřižky rozloží a zvýrazňují osy.
Nalepení zdařilých osově souměrných útvarů na ocas draka.

 

Reflexe

Společná kontrola a oprava samostatné práce.

 

Příloha

4x pracovní list pro žáky, 2x podklady pro učitele

 


 

Text pochází z e-publikace Není drak jako drak, autorkou ukázky je Mgr. Petra Cemerková Golová.

Související soubory

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9450

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka