Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu
To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách), rozhovor s potřebou podpůrných opatření i žáky ostatními.

Mnoho zjistíme při práci v komunitním kruhu, třídnických hodinách i při méně formálních akcích (výlety, programy všeobecné primární prevence). Pomoci nám může i rozhovor s rodiči. K mapování vzájemných vztahů ve třídě, k odhalení sociálního klimatu můžeme využívat různých standardizovaných či nestandardizovaných sociometrických technik. Jedná se např. o dotazníky B-3 a B-4 Richarda Brauna, dotazník Klima třídy (KLIT) J. Laška či Hrabalův sociometrický ratingový dotazník (S-O-R-A-D).

 

Sociometrické techniky bývají i součástí programů selektivní prevence (někdy jsou nazývány i intervenčními programy), které mají za cíl zastavit a zmírnit nežádoucí projevy v interakcích mezi žáky a zajistit bezpečné prostředí pro každého jednotlivce v třídním kolektivu. V případě potřeby těchto programů se lze obracet na PPP (metodik prevence), školního psychologa či různé neziskové organizace. V některých krajích se jimi zabývají i pracovníci středisek výchovné péče.

 

Pro rychlou orientaci v sociálním klimatu (subjektivních pocitech) můžeme rovněž využívat škály. Položíme např. otázku: „Ve třídě, ve vztazích s ostatními se cítím…?“ A jako odpověď nabídneme škálu 1–5 (jako ve škole), přičemž je nutné vysvětlit obsah jednotlivých číslic: „1 – je to tu super, mám tu kamarády a nic bych neměnil, 2 – občas je tu nějaká chybička, ale je mi tu fajn, 3 – jak kdy, někdy mě tady někdo štve, protože se ke mně nechová dobře, nebo se nechová dobře k někomu jinému, 4 – necítím se zde dobře, protože mi někdo často nadává, posmívá se mi, pomlouvá mě, 5 – necítím se tu v bezpečí, někdo mi opakovaně ubližuje (i fyzicky – mlátí mě, kope, bere mi věci), nejradši bych šel do jiné třídy.“ Dá se povolit volba „mezi“, např. 3–4. Vyhodnotit výsledek můžeme tak, že čísla zprůměrujeme – mám zkušenost, že známka blížící se k trojce (případně nad 2,6) nesvědčí pro příliš dobré klima a „něco se děje“. Zajímat nás rovněž musí, kolikrát byla volena 4 či 5 (a komu se mohou dít nepříjemné věci). Nasnadě je potom iniciovat hlubší šetření (sociometrie) či začít pracovat se třídou v rámci selektivní primární prevence.

 


 

Ukázka z publikace Vztahy a nástrahy ve školní třídě Mgr. Zdenky Ženatové.

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5135

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka