Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními
Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně vedení školy. Respekt bychom měli chápat jako etický postoj k osobnosti druhého člověka – k někomu, kdo je s námi vždy rovnocenný, ať je v čemkoli a jakkoli odlišný.

Rovněž nelze opomenout fakt, že existují stupně a kategorie speciálních vzdělávacích potřeb, kdy je začlenění žáka poměrně snadné, a jiné, u nichž je obtížné nebo problematické. Relativně dobře se začleňují děti se zachovanými komunikačními schopnostmi, u smyslově postižených ti s lehčím typem zrakového a sluchového postižení. U tělesně postižených musíme počítat s překážkami „technickými“. (Mülpacher In Vítková a kol. 1998)

 

Co nám může pomoci?

Spolupráce s poradenským zařízením – v případě zdravotně postiženého žáka se speciálně pedagogickým centrem odpovídajícího zaměření (v závislosti na druhu postižení) či pedagogicko-psychologickou poradnou. Pokud si nejsme čímkoli jisti, neváhejme navázat osobní kontakt, sjednat si konzultační či metodické schůzky s pracovníky ŠPZ.

 

Navázání spolupráce a úzká kooperace s rodiči dítěte (velmi důležité u žáků se zdravotním znevýhodněním). Berme je jako partnery, vytvářejme prostor důvěry – berme je jako největší odborníky na své dítě (u žáků se zdravotním postižením to platí dvojnásob). Můžeme se od nich dozvědět, jaké postupy se osvědčují v domácím prostředí, a co naopak nepřináší výsledky, co dítě zvládá a v čem mohou být potíže. Předejme jim informace o specifikách a chodu školy, školním řádu. Měli by vědět, na koho se mohou obracet v případě problémů – dobré je setkání výchovného poradce, školního metodika prevence, třídního pedagoga, případně pedagogického asistenta či pracovníků školního poradenského týmu (školní speciální pedagog, školní psycholog).

 

Získávejme informace. Měli bychom se co nejpodrobněji zorientovat v potřebách a individuálních zvláštnostech dítěte, mít představu, co dané znevýhodnění obnáší v různých osobnostních, sociálních a vzdělávacích rovinách, např. v oblasti poznávacích procesů, komunikačních specifik či omezeních daných zdravotním stavem. Poznatky směrem k dalším pedagogům by měli přenášet členové školního poradenského pracoviště (stěžejní je zde role výchovného poradce) a třídní učitel. Výborné je, pokud škola disponuje speciálním pedagogem, odborníkem na danou problematiku. Nápomocny pro orientaci v problematice nám mohou být Výstupy projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR (2013–2015) Univerzity Palackého v Olomouci, obsahující např. metodiky práce asistenta pedagoga či katalogy podpůrných opatření – dostupné na www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/), ale i další odborné publikace či vzdělávání v systému DVPP.

 

Spolupráce s kolegy – předávání informací, zkušeností, ale i posilování jednotnosti v přístupu a uplatňování podpůrných opatření (zde hraje nejvýznamnější roli výchovný poradce, důležitý je rovněž školní speciální pedagog či školní psycholog, pokud je má škola k dispozici). S podpůrnými opatřeními by měli být seznámeni všichni pedagogové, kteří žáka vyučují, se závažnějším znevýhodněním všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy.

 

Spolupráce s asistentem pedagoga – důležité je vytvoření pravidel kooperace s třídním učitelem, pracovníky školního poradenského pracoviště i ostatními pedagogy, konkrétních způsobů práce, komunikace s rodiči, vyjasnění kompetencí atp.

 

Navázání kontaktu s dítětem – zejména pokud do školy přichází jako nové. Pokusme se vyčlenit si chvilku a místo na vzájemné představení před příchodem do třídy. „Povídání“ může probíhat např. v kabinetě s vysvětlením, k čemu místnost slouží a že nás tady dítě může najít, pokud by s námi potřebovalo mluvit, něco nevědělo či potřebovalo poradit (doprovodí ho sem asistentka pedagoga, pokud bude potřebovat). Můžeme se pokusit rozptýlit jeho možné obavy např. informací, že ve třídě je tolik žáků, z toho tolik chlapců a tolik děvčat, rádi se smějí atp. Kontakt samozřejmě musíme uzpůsobit vzhledem k případnému znevýhodnění dítěte. Napoprvé můžeme volit i přítomnost rodičů, pokud se žákem bude pracovat asistent pedagoga, je jeho přítomnost nezbytná.

 


 

Ukázka z publikace Vztahy a nástrahy ve školní třídě autorky Mgr. Zdenky Ženatové.

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3575

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka