Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Úsměv a smích jako nástroj komunikace
Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka často vnímají zřetelněji než jeho slova. Zdravotník může neverbálně sdělovat, že je unavený, že si neví rady, ale také že pacienta chápe a že mu dokáže pomoci. Lehký, chápající úsměv na tváři zdravotníka působí dobře a uklidňuje nejen pacienta, ale i jeho samotného.

Následující přehled shrnuje, k čemu všemu slouží smích při komunikaci.

  • Signál druhým, že situace je bezpečná. Je to způsob, jak uklidnit sebe i druhé. Působí dobře na pacienty nebo klienty i na spolupracovníky.
  • Projev mírumilovných úmyslů a zdravých emocí, jako je například laskavost.
  • Souhlas s chováním druhého, například když funící pacient s nadváhou zvládne určitý cvik a fyzioterapeutka se na něj pochvalně usměje.
  • Projev převahy nebo nadhledu. O tom se podrobněji zmíníme dále.
  • Projev podrobení se. S ohledem na mnohoznačnost úsměvu to není nejbezpečnější možnost, jak dát najevo respekt. Rozčílený nadřízený by si totiž mohl úlisný úsměv vyložit i jako posměch.
  • Rozpaky, pocit trapnosti. Smích a úsměv pomáhají tyto pocity překonat.
  • Hra. Nejvíce se smějí malé děti a hra s nimi je pro dospělé učiněnou školou smíchu. Je také známo, že se ženy smějí více než muži. Z toho vyplývá, že největší legrace asi bude s děvčátky předškolního věku.
  • Ke hře má blízko škádlení, které však není tak nevinnou záležitostí, jak to vypadá. Psychologové zjistili, že lidé se sklonem k třeba i mírně agresivnímu škádlení bývají méně oblíbení.
  • Posílení pocitu sounáležitosti. Příjemným a jednoduchým způsobem, jak zlepšit vztahy, je něčemu se společně zasmát.
  • Lechtá mě to. Lechtivost je nejsilnější u dětí či mladých lidí a bývá provázena smíchem. To ale automaticky neznamená, že je jim příjemná. Lechtat malé, bezbranné děti je nerozum a lechtání jim může působit utrpení. U dospělých se lechtání často objevuje při sexu. Člověk by se ale měl svého protějšku zeptat, jestli s tím souhlasí. Je to lepší než se nechat shodit z postele.

 

Jak lidé vnímají usmívajícího se člověka

Lidé většinou vnímají usmívajícího se člověka pozitivněji jako šťastnějšího, atraktivnějšího a schopnějšího. V tomto směru existují v některých zemích výjimky, například usmívat se na neznámé lidi se v Norsku považuje mírně řečeno za podivné.

 

Uvedené lze ilustrovat na příkladech z říše zvířat

  • Dvě mláďata se usmívají a pošťuchují se. Tím si dávají najevo, že se jedná o hru, nikoliv o skutečný boj.
  • Dospělý šimpanz vyleze na strom, rozhlédne se a zasměje se. Tím dá najevo, že je kolem bezpečno, a uklidní tak ostatní.
  • Šimpanzí maminka se usmívá na nemocné mládě. Tím ho ubezpečuje, že ho má ráda, a mládě se díky tomu cítí lépe.
  • Velký šimpanzí samec se směje na menšího. Tím mu dává najevo, že by ho snadno přemohl i uvolněný.
  • Malý šimpanz se směje na velkého. Tím říká, že by ho ani nenapadlo s velkým opičákem soupeřit.

 

Co z toho vyplývá prakticky

Zdrojem mnoha nedorozumění je právě skutečnost, že smích a úsměv mají různý komunikační význam. Například lékař se dobromyslně usměje na rozhněvaného pacienta, ten to vnímá jako posměch a rozhodně se neuklidní.

 


 

Ukázka pochází z publikace Úsměv a smích u pomáhajících profesí, autorem textů je MUDr. Karel Nešpor, CSc.

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1531

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka