Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Úsměv a smích jako nástroj komunikace
Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka často vnímají zřetelněji než jeho slova. Zdravotník může neverbálně sdělovat, že je unavený, že si neví rady, ale také že pacienta chápe a že mu dokáže pomoci. Lehký, chápající úsměv na tváři zdravotníka působí dobře a uklidňuje nejen pacienta, ale i jeho samotného.

Následující přehled shrnuje, k čemu všemu slouží smích při komunikaci.

  • Signál druhým, že situace je bezpečná. Je to způsob, jak uklidnit sebe i druhé. Působí dobře na pacienty nebo klienty i na spolupracovníky.
  • Projev mírumilovných úmyslů a zdravých emocí, jako je například laskavost.
  • Souhlas s chováním druhého, například když funící pacient s nadváhou zvládne určitý cvik a fyzioterapeutka se na něj pochvalně usměje.
  • Projev převahy nebo nadhledu. O tom se podrobněji zmíníme dále.
  • Projev podrobení se. S ohledem na mnohoznačnost úsměvu to není nejbezpečnější možnost, jak dát najevo respekt. Rozčílený nadřízený by si totiž mohl úlisný úsměv vyložit i jako posměch.
  • Rozpaky, pocit trapnosti. Smích a úsměv pomáhají tyto pocity překonat.
  • Hra. Nejvíce se smějí malé děti a hra s nimi je pro dospělé učiněnou školou smíchu. Je také známo, že se ženy smějí více než muži. Z toho vyplývá, že největší legrace asi bude s děvčátky předškolního věku.
  • Ke hře má blízko škádlení, které však není tak nevinnou záležitostí, jak to vypadá. Psychologové zjistili, že lidé se sklonem k třeba i mírně agresivnímu škádlení bývají méně oblíbení.
  • Posílení pocitu sounáležitosti. Příjemným a jednoduchým způsobem, jak zlepšit vztahy, je něčemu se společně zasmát.
  • Lechtá mě to. Lechtivost je nejsilnější u dětí či mladých lidí a bývá provázena smíchem. To ale automaticky neznamená, že je jim příjemná. Lechtat malé, bezbranné děti je nerozum a lechtání jim může působit utrpení. U dospělých se lechtání často objevuje při sexu. Člověk by se ale měl svého protějšku zeptat, jestli s tím souhlasí. Je to lepší než se nechat shodit z postele.

 

Jak lidé vnímají usmívajícího se člověka

Lidé většinou vnímají usmívajícího se člověka pozitivněji jako šťastnějšího, atraktivnějšího a schopnějšího. V tomto směru existují v některých zemích výjimky, například usmívat se na neznámé lidi se v Norsku považuje mírně řečeno za podivné.

 

Uvedené lze ilustrovat na příkladech z říše zvířat

  • Dvě mláďata se usmívají a pošťuchují se. Tím si dávají najevo, že se jedná o hru, nikoliv o skutečný boj.
  • Dospělý šimpanz vyleze na strom, rozhlédne se a zasměje se. Tím dá najevo, že je kolem bezpečno, a uklidní tak ostatní.
  • Šimpanzí maminka se usmívá na nemocné mládě. Tím ho ubezpečuje, že ho má ráda, a mládě se díky tomu cítí lépe.
  • Velký šimpanzí samec se směje na menšího. Tím mu dává najevo, že by ho snadno přemohl i uvolněný.
  • Malý šimpanz se směje na velkého. Tím říká, že by ho ani nenapadlo s velkým opičákem soupeřit.

 

Co z toho vyplývá prakticky

Zdrojem mnoha nedorozumění je právě skutečnost, že smích a úsměv mají různý komunikační význam. Například lékař se dobromyslně usměje na rozhněvaného pacienta, ten to vnímá jako posměch a rozhodně se neuklidní.

 


 

Ukázka pochází z publikace Úsměv a smích u pomáhajících profesí, autorem textů je MUDr. Karel Nešpor, CSc.

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka