Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele
Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké pořízení? Přečtěte si, jak vyřešit každou situaci s problémovým žákem hladce a příjemně pro obě strany.

Představme si školu, která se domluvila, že bude při problémech s disciplínou rychle reagovat. Vyučující také vědí, jak v takových případech postupovat. Nenechají se zaplést do velkých diskusí, vyčítání a moralizování. To by totiž zbytečně zveličilo již existující problémy a narušilo vztah s těmito žáky. U některých spolužáků, kteří by byli všichni svědky této události, by mohl intuitivně rychle vzniknout dojem, že před sebou mají vyučujícího, který není příliš suverénní. To by mohlo některé z těchto žáků navést k tomu, aby se svým vyučujícím méně spolupracovali.


Namísto toho poučí vyučující stručně a přátelsky příslušného žáka o tom, co má udělat, tedy například: „Prosím dej své nohy ze stolu!“ A dodají: „Později si s tebou promluvím.“ Tím signalizují třídě, která vyrušení také vnímá, že nestrpí takové chování, drží ale přesto „nervy na uzdě“, jak tvrdí Helmke (2015).

 

Okamžitý zásah při problémech s disciplínou

Protože všichni vyučující této školy již mají předem domluvený časový rámec vyčleněný pro takové případy, setkávají se všichni aktuálně za účelem společné výměny názorů a plánují další postup. Rozhodnou se ihned další den uskutečnit rozhovor s žákem. Mají na paměti, že se takoví žáci zpravidla rychle cítí vyprovokováni, rychle je někdo zraní, cítí se dotčeni a reagují podrážděně, vztekle a odmítavě. Je jim proto jasné, že musí jednat jednoznačně, jasně a klidně – a to také tehdy, kdyby měl žák nejprve ukázat další provokativní chování.


Nejdříve popíšou, co možná nejpodrobněji, nepřiměřené chování žáka, tedy: „Včera jsi v hodině němčiny po práci v malých skupinách položil své nohy na stůl – to porušuje pravidla vyučování.“ Tím mu signalizují, že takové chování netolerují. Pak mu dají příležitost, aby se sám mohl k věci vyjádřit: „Chceš k tomu něco říct?“ Pokud neodpoví, pokračují a nabídnou pomoc, kdy například řeknou: „Můžeme ti pomoci dělat věci jinak.“ Aby našli cíl, mohou se pak zeptat: „Jaký cíl by sis dal?“ Pokud žáka nic nenapadne, také to není problém. Vyučující řekne: „Souhlasíš s tím, když ti nějaký cíl navrhneme?“ Jestliže žák nemá námitky, vyučující pokračuje: „Moc děkuju, Romane. Pak ti tedy navrhujeme, aby ses pokusil chovat se k vyučujícím a spolužákům přiměřeně a respektoval je, bez ohledu na to, co se stalo – co myslíš?“

Současně si na závěr tohoto prvního setkání stanoví další tři termíny schůzek. První do tří až čtyř dní. Tím signalizují žákovi, že na tom chtějí dál „pracovat“. Kromě toho mu tento krátký časový rámec nabízí šanci se do té doby chovat správně. Většinou je nutná řada dalších setkání a více podpory ze strany co možná nejvíce vyučujících, dokud se mu lépe nepodaří se relativně spolehlivě chovat dle nového vzoru také v obtížných situacích.

Za následujících okolností může být užitečné vést náročné rozhovory ve dvou (pokud se vyučující během rozhovorů cítí nejistě nebo pokud je vztah k žákovi narušen hněvem nebo urážkami). Kromě toho může takový rozhovor žákovi zprostředkovat informaci: „Je pro nás vážně důležité, aby ses začal měnit.“

 

 
Izolovaný rozhovor není cesta ke stabilní změně

Musíme se realisticky dívat na to, že máme dnes ve třídách mnoho žáků, kteří potřebují větší podporu, aby se naučili přiměřenému chování. Mnoho vyučujících pak vede s žákem samostatný rozhovor. Je to sice myšleno dobře, ale žáka to příliš zatěžuje. Nedokáže vynaložit dost energie, aby realizoval svůj cíl déle než několik málo dní. A těžkosti začnou znovu.

 

Pro efektivní výuku žáků musí být učitel i dobrý psycholog.

 

 

Poskytnutí podpory po malých krůčkách

I nadále zůstávají vyučující naší školy u míče. Všichni připomínají Romanovi pochvalně jeho cíl a podporují aktuálně dosažené pokroky.

• Například hned další den ráno mu při pozdravu učitel řekne: „Romane, to sis dal skutečně dobrý a důležitý cíl – pokud ti můžu nějak pomoci, pak mi to prosím řekni!“ Byl to vyučující, který se rozhovoru s žákem nezúčastnil. Naráží ale touto stručnou výpovědí na něco velmi důležitého; totiž to, že je schopen jej podpořit a že se vyučující, kteří tohoto žáka vyučují, domluvili.

• Při loučení v tento den se zeptá jiný vyučující: „Jak ses dnes měl, Romane? Šlo všechno dobře? Pokročil jsi někam ve svém předsevzetí?“ Pokud vše proběhne dobře, informuje kolegyni, která příštího rána tohoto žáka pozdraví.

• Ta by pak mohla říct: „Dobré ráno, Romane, slyšela jsem, že se ti včera pěkně dařilo dosahovat tvého cíle – pokud potřebuješ mou podporu, klidně mi řekni.“

 

 

Pozorování emočního vnímání žáka

Všichni vyučující této třídy dbají pozorně na to, jak se Romanovi vede. Objevují se u něj eventuálně náznaky toho, že působí iritovaně, podrážděně nebo bezradně? Nebo má špatný den? Pak by to bylo znamení pro to, aby mu někdo nabídl podporu. Zde postačí zcela banální otázky jako: „Můžu pro tebe něco udělat?“ „Je něco, co tě obtěžuje nebo zlobí?“ Myšlenkou je ukázat žákovi: „Jsme připraveni ti pomoci!“ Samozřejmě se nabízí další varianta – zapojit do průběhu také rodiče.

 


Podpora společného postupu

Je zjevné, že v případě Romana je pro zdárný průběh rozhodující dobrá spolupráce vyučujících. Bylo by velmi kontraproduktivní a mohlo by to zhatit celý záměr, pokud by došlo například v hodině tělocviku ke kritickým scénám, ve kterých se žák chová opravdu nepřiměřeně, a učitel tělocviku by tohoto žáka v protireakci před třídou ztrapnil.

 

Orientace ve vyhrocených situacích

To, že Romanovi vyučující tak dobře spolupracují, není zrovna běžné. Problémy v mnoha organizacích, ale také v mnoha školách, vedou k tomu, že mají konkrétní osoby různé nápady na to, jak zvládnout problémovou situaci. Ty pak rychle vyústí v konflikty mezi zúčastněnými. Říkáme „problém rozděluje tým“. Třídní management poskytuje týmům vyučujících orientaci pro zvládnutí problémové situace ve škole. Vyučující tak mohou použít svoje expertizy rovněž pro problémové situace a dohodnout se na cíli, namísto toho, aby se vysilovali konflikty.

 

Text pochází z publikace Učitel a práce se třídou, autorem je Christoph Eichhorn. Redakčně upraveno a zkráceno.

 

 Inspirace pro Váš nákup:

Učitel a práce se třídouRozvoj kariérového poradceNový žák - cizinec v mé třídě

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás pozvat na třináctý…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1363

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka