Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky
V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná, oslovili jsme zkušenou pedagožku Janu Rohovou, která na toto téma napsala celou knihu plnou dobrých rad a praktických tipů. Přečtěte si ukázku!

Před několika lety mne v září čekalo v první třídě překvapení. Do třídy mi nastoupila holčička-cizinka. Pro mne to bylo poprvé, kdy jsem se s takovou situací musela vypořádat. Hanička (jak jsme holčičce říkali, protože na to byla zvyklá z MŠ) mne velice mile překvapila. Přesto, že čeština pro ni byla obtížná, patřila od počátku k nejlepším žákům ve třídě. Kromě přirozené inteligence totiž měla pevnou vůli a snahu pracovat. Překvapovala mne každý den tím, jak se dokázala s obtížemi rozdílného jazyka vypořádat a zvládnout ho. Její rodiče jí tehdy nemohli příliš pomoci, protože se jazyk také teprve učili. Dnes už je z Haničky slečna, která navštěvuje kvartu osmiletého gymnázia. Je úspěšnou a svědomitou studentkou. Dnes učím jejího malého bratra, takže jsme často v kontaktu. Nedávno jsem se Haničky zeptala, o co by ze své zkušenosti nejradši poprosila všechny učitele žáků-cizinců. Odpověděla:
 

"Poprosila bych o trpělivost a pochopení. Jak všichni víme, čeština je velmi obtížný jazyk, pro mě byl mnohem těžší, než angličtina nebo vietnamština. Ne každé dítě cizince dokáže ovládat perfektně češtinu nebo ji mít aspoň na průměrné úrovni. Ať už jsou na tom ale jakkoli, dobře či špatně, vězte, že se svou češtinu snaží neustále zdokonalovat."

 

My učitelé jsme ti, kteří mohou žáku-cizinci nejvíce pomoci. Od doby, kdy jsem se s Hanou setkala, uplynula dlouhá doba. Mezitím mi prošlo rukama mnoho dalších dětí, z různých zemí, s různou úrovní znalosti češtiny. Největší výzvou byli dva chlapci, kteří nastoupili 1. září do školy a neuměli ani jediné slovo, protože do Čech přijeli 26. srpna. Právě kvůli všem svým žákům jsem se začala o vzdělávání cizinců více zajímat, vzdělávat se a hlavně tvořit materiály pro zvládnutí základů jazyka. V následujícím přehledu naleznete pár rad týkajících se práce s žákem-cizincem. 

 

Organizace a materiály, které mohou pomoci v práci s žákem-cizincem

1. Vzdělávání žáků-cizinců je ošetřeno ve školském zákoně, v němž jsou žáci-cizinci zařazeni do skupiny žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. (Úplné znění školského zákona najdete na stránkách MŠMT.)


2. Vzhledem k rostoucímu počtu žáků-cizinců na našich školách byl též zřízen
Národní institut pro další vzdělávání. Jedná se o novou podporu vzdělávání žáků-cizinců. V jednotlivých krajích fungují centra NIDV, na která se učitel nebo vedení školy mohou obrátit od školního roku 2018/2019.

Centra NIDV nabízejí konzultace písemné i osobní, pomohou Vám navázat kontakt s dalšími školami nebo institucemi, které Vám mohou při vzdělávání pomoci. Můžete zde získat metodické i informační materiály, např. seznam učebnic a vhodných pomůcek pro praxi. Pedagog se může zúčastnit i akreditovaného vzdělávacího programu. V současné době by měl již fungovat tzv. adaptační koordinátor, tj. člověk, který by měl škole pomoci v prvních týdnech po nástupu žáka-cizince do školy. Zároveň je institut schopen zajistit i překladatelské a tlumočnické služby pro komunikaci mezi rodinou a školou.


3. Od roku 2004 funguje v České republice nezisková organizace Meta, která se zabývá integrací cizinců. Na jejích stránkách najdete rovněž řadu materiálů a doporučení pro žáky-cizince. Výborné jsou např. slovníky pro školáky, které jsou ke stažení v několika jazycích a obsahují školní slovní zásobu. Meta pořádá i semináře pro pedagogy.

 

4. Se žákem-cizincem můžeme nad rámec výuky pracovat i v rámci šablon. Např. šablona Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem přímo na cizince pamatuje. Stejně tak šablona Školní asistent – personální podpora ZŠ. Šablony jsou vypisovány opakovaně. Stačí se podívat na web MŠMT.

 

Co udělat jako první po příchodu žáka-cizince


Pokud žák přichází do Vaší třídy, je vždy dobré zažádat o vyšetření v poradenském zařízení. Pro žáka vytvoříme individuální vzdělávací plán. Poradenské zařízení většinou doporučí alespoň 1 hodinu týdně pedagogické intervence. Pokud je pedagogická intervence poradnou doporučena, pedagogovi, který ji vykonává, je hrazena.

 

Hodnocení žáka-cizince 

Žák může být zařazen podle úrovně zvládnutí českého jazyka o ročník níže, více se vzhledem k adaptaci žáka nedoporučuje.


Hodnocení se zejména v českém jazyce doporučuje první rok slovní, v pololetí žák být hodnocen vůbec nemusí. Doporučuje se hodnotit hlavně individuální pokrok žáka. Podrobnosti opět najdete na stránkách MŠMT anebo se můžete v konkrétních případech obrátit na NIDV.

 

Slovo závěrem

Z mé zkušenosti mohu říci, že pokud se cizinci věnujete každý den, již po pár dnech je tu pár zvládnutých slov a vět a po pár měsících se již domluvíte na všem, co potřebujete a žák základním věcem dobře porozumí. Je to o trpělivosti, opakování a vysvětlování věcí a o času navíc, který jste ochotni věnovat. Přeji všem, aby se Vám vynaložené úsilí vrátilo zpět v podobě radosti z Vašich úspěšných žáků-cizinců. Zkrátka aby přestali být pro Vás i ostatní žáky ve třídě cizinci.

 

 

Text pochází z publikace Žák-cizinec v mé třídě, autorkou je Jana Rohová. Redakčně upraveno a zkráceno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Nový žák-cizinec v mé tříděŠkolák se speciálními vzdělávacími potřebamiGrafomotorika a čtení SPU

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9195

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka