Zpět na článek

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které s nimi souvisí. Pomocí druhé části lze vyvodit nebo procvičit učivo o osové souměrnosti.

Metodický přehled

Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace

Očekávané výstupy
Žák:

  • rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině

Rozvíjená gramotnost: Matematická, čtenářská

Učivo

  • základní útvary v rovině
  • osově souměrné útvary

Vzdělávací období: 1., 2.

Časový rámec lekce: 2 × 45 min

Co potřebujeme: pracovní listy, pastelky, tužky, pravítko, hlavy draků ve tvaru obdélníku, čtverce, trojúhelníku a kruhu, 4 papírové obálky, pracovní listy, nůžky, zbytky barevných papírů, tuhé lepidlo

 

METODIKA

 

Motivační část 1

Poslech nebo společné čtení nápověd pro dědečka Chacharouška z úvodu PRACOVNÍHO LISTU 1 a rozluštění hádanek.
Krátké zamyšlení nad textem a následná minidiskuze (záliba v hádání, luštění, magických čtvercích, hlavolamech, křížovkách, …) a její přínos.

 

Aktivita 1

Tvorba geometrických hádanek pro dědečka Chacharouška
Učitel umístí nápovědy (viz PŘÍLOHA) na tabuli nebo jiné dobře viditelné místo.

Rozdělení žáků do 4 skupin.

Losování hlavy draka
Máme 4 papírové obálky, v každé je jeden tvar hlavy draka: kruh, obdélník, čtverec, trojúhelník, každá skupina losuje jednu obálku a vylosovaný tvar tají před dalšími skupinami.

Vybírání správných nápověd pro hadače a jejich vpisování na vylosovaný tvar
Žákům podle možností umožníme pohyb po třídě k tabuli s nápovědami a zpět ke stanovišti skupiny.

Prezentace jednotlivých hádanek a jejich luštění. (Mluvčí skupiny přečte nápovědy, aniž by ukázal do rozluštění tvar draka.)

Pro inspiraci:

 

Reflexe

Kontrola a případné opravení chybně vepsaných nápověd.
Vystavení draků včetně popisků.

 

Aktivita 2

Plnění úkolů dědečka Chacharouška
Učitel předloží žákům PRACOVNÍ LISTY 1A, 1B, aby si je mohli prohlédnout.
Žáci samostatně vypracovávají jednotlivé úkoly, procvičují.

 

Reflexe

Sebereflexe v rámci posledního dědečkova úkolu.

 

Motivační část 2

Poslech nebo společné čtení školního příběhu O nespokojeném draku Darebáku (PRACOVNÍ LIST 2).

 

Aktivita 3

Tvorba útvarů souměrných podle osy
Učitel předloží žákům PRACOVNÍ LISTY 2A, 2B, přečte zadání a rozdá různé zbytky barevných papírů.

Žáci papíry překládají a vystřihují jednoduché tvary.
Následně výstřižky rozloží a zvýrazňují osy.
Nalepení zdařilých osově souměrných útvarů na ocas draka.

 

Reflexe

Společná kontrola a oprava samostatné práce.

 

Příloha

4x pracovní list pro žáky, 2x podklady pro učitele

 


 

Text pochází z e-publikace Není drak jako drak, autorkou ukázky je Mgr. Petra Cemerková Golová.