Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Naučte žáky tvořivé práci s textem!
Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi. Proto přinášíme ukázku z publikace Tvořivá práce s textem, v níž si žáci 9. ročníku a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií tyto schopnosti procvičí. V závěru článku jsou zdarma ke stažení veškeré přílohy k textu. Inspirujte se!

Následující ukázka je námětem na hodinu českého jazyka propojenou s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova založenou na procvičení vnější charakteristiky a práci s předsudky. Na konci článku jsou všechny přílohy k textu volně ke stažení.

 

Příběh z fotografie

Dominantní složka: Komunikační a slohová výchova, tvorba textů, komunikace

Ročník: 9. ročník ZŠ a odpovídající ročník víceletých gymnázií

Anotace: Tématem bloku je charakteristika lidí a jejich jednání. Během aktivit se žáci zamyslí nad stereotypy v posuzování lidí a měli by si uvědomit, jak je zavádějící člověka posuzovat jen podle jeho zevnějšku.

Časový rámec: 2 vyučovací hodiny

Co potřebujeme: papíry A4, psací potřeby, rozstříhané přílohy a pracovní listy

Nejprve rozdělí učitel žáky do čtyřčlenných skupin. Pak jim přidělí jednotlivé postavy z přílohy pro žáky č. 1 (viz níže ke stažení). Každá skupina obdrží čtyři různé fotografie.

 

Aktivita č. 1: Máte postřeh?

Žáci si nejprve prohlédnou fotografie a pak je otočí tak, aby postavy nebyly vidět. Žáci budou odpovídat ANO x NE na věty, které učitel přečte. Žáci zapisují své odpovědi na papíry:

  1. Mladík má na hlavě čepici.
  2. Mladá žena drží v ruce notebook.
  3. Stará paní nese kabelku v ruce.
  4. Policista má košili s krátkým rukávem.
  5. Mladík má dlouhý kabát.
  6. Mladá žena nemá kalhotový kostým.
  7. Stará paní má na hlavě klobouk.
  8. Policista má vousy.
  9. Stará paní má černou kabelku.
  10.  Mladá žena má brýle.

Následuje kontrola a porovnání odpovědí s fotografiemi.

 

Aktivita č. 2: Odhadněte, kdo je jaký

Aktivita je zaměřená na vnitřní a vnější charakteristiku postav.

Učitel rozdá žákům do skupin rozstříhané tabulky s fotografiemi z pracovního listu pro žáky č. 1.

Instrukce pro učitele: Ve skupině vyplňte charakteristiku k jednotlivým postavám.

V následující diskusi žáci porovnají s ostatními skupinami, jak jednotlivé postavy charakterizovali.

 

Aktivita č. 3: Psaní příběhu podle fotografie

Jednotlivé skupiny vytvoří společný příběh, ve kterém všechny postavy z fotografií vystupují. Následuje čtení jednotlivých příběhů.

Poznámka: Většina příběhů, které žáci sepsali, se týkala staré paní, kterou okradl mladík na ulici a mladá žena jí pomohla.

 

Aktivita č. 4: Stereotypy v nás

Učitel rozdá žákům „novinovou zprávu“ (příloha pro žáky č. 2, viz níže ke stažení) a vyzve je, aby si tuto zprávu ve skupinách přečetli. Žáci vyjádří svůj názor na konfrontaci svého příběhu s tím „novinovým“.

 

Závěr

Závěr tohoto tematického bloku je vhodné věnovat diskusi o pocitech žáků z celého příběhu. Diskutujeme o stereotypech v myšlení lidí a o tom, že pravý charakter člověka většinou nelze poznat na první pohled.

 


Text pochází z publikace Tvořivá práce s textem, autorem je Svatopluk Mareš.

Související soubory

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka