Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Naučte žáky tvořivé práci s textem!
Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi. Proto přinášíme ukázku z publikace Tvořivá práce s textem, v níž si žáci 9. ročníku a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií tyto schopnosti procvičí. V závěru článku jsou zdarma ke stažení veškeré přílohy k textu. Inspirujte se!

Následující ukázka je námětem na hodinu českého jazyka propojenou s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova založenou na procvičení vnější charakteristiky a práci s předsudky. Na konci článku jsou všechny přílohy k textu volně ke stažení.

 

Příběh z fotografie

Dominantní složka: Komunikační a slohová výchova, tvorba textů, komunikace

Ročník: 9. ročník ZŠ a odpovídající ročník víceletých gymnázií

Anotace: Tématem bloku je charakteristika lidí a jejich jednání. Během aktivit se žáci zamyslí nad stereotypy v posuzování lidí a měli by si uvědomit, jak je zavádějící člověka posuzovat jen podle jeho zevnějšku.

Časový rámec: 2 vyučovací hodiny

Co potřebujeme: papíry A4, psací potřeby, rozstříhané přílohy a pracovní listy

Nejprve rozdělí učitel žáky do čtyřčlenných skupin. Pak jim přidělí jednotlivé postavy z přílohy pro žáky č. 1 (viz níže ke stažení). Každá skupina obdrží čtyři různé fotografie.

 

Aktivita č. 1: Máte postřeh?

Žáci si nejprve prohlédnou fotografie a pak je otočí tak, aby postavy nebyly vidět. Žáci budou odpovídat ANO x NE na věty, které učitel přečte. Žáci zapisují své odpovědi na papíry:

  1. Mladík má na hlavě čepici.
  2. Mladá žena drží v ruce notebook.
  3. Stará paní nese kabelku v ruce.
  4. Policista má košili s krátkým rukávem.
  5. Mladík má dlouhý kabát.
  6. Mladá žena nemá kalhotový kostým.
  7. Stará paní má na hlavě klobouk.
  8. Policista má vousy.
  9. Stará paní má černou kabelku.
  10.  Mladá žena má brýle.

Následuje kontrola a porovnání odpovědí s fotografiemi.

 

Aktivita č. 2: Odhadněte, kdo je jaký

Aktivita je zaměřená na vnitřní a vnější charakteristiku postav.

Učitel rozdá žákům do skupin rozstříhané tabulky s fotografiemi z pracovního listu pro žáky č. 1.

Instrukce pro učitele: Ve skupině vyplňte charakteristiku k jednotlivým postavám.

V následující diskusi žáci porovnají s ostatními skupinami, jak jednotlivé postavy charakterizovali.

 

Aktivita č. 3: Psaní příběhu podle fotografie

Jednotlivé skupiny vytvoří společný příběh, ve kterém všechny postavy z fotografií vystupují. Následuje čtení jednotlivých příběhů.

Poznámka: Většina příběhů, které žáci sepsali, se týkala staré paní, kterou okradl mladík na ulici a mladá žena jí pomohla.

 

Aktivita č. 4: Stereotypy v nás

Učitel rozdá žákům „novinovou zprávu“ (příloha pro žáky č. 2, viz níže ke stažení) a vyzve je, aby si tuto zprávu ve skupinách přečetli. Žáci vyjádří svůj názor na konfrontaci svého příběhu s tím „novinovým“.

 

Závěr

Závěr tohoto tematického bloku je vhodné věnovat diskusi o pocitech žáků z celého příběhu. Diskutujeme o stereotypech v myšlení lidí a o tom, že pravý charakter člověka většinou nelze poznat na první pohled.

 


Text pochází z publikace Tvořivá práce s textem, autorem je Svatopluk Mareš.

Související soubory

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9252

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka