Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak
Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou použity také metody dramatické výchovy.

Metodický přehled

Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura

Očekávané výstupy
Žák:

  • pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností
  • čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku

Rozvíjená gramotnost: Čtenářská

Učivo

  • přednes vhodných literárních textů
  • literární druhy a žánry: báseň
  • dramatizace

Vzdělávací období: 1., 2.

Časový rámec lekce: 45 min

Co potřebujeme: papíry A4, A3, psací potřeby, fixy

 

METODIKA

 

Motivační část

Rozdělíme žáky do skupin (2–4 žáci).
Žáci ve skupinách vyjadřují pohybem vybrané situace z nabídky (PRACOVNÍ LIST 1).
Ostatní v diskuzi hodnotí způsob vyjádření a čitelnost sdělení.
Tuto část můžeme variovat na simultánní pantomimu – všichni předvádějí situace dle vedení učitele.
Tuto aktivitu lze využít jako motivační část kterékoli lekce.

 

Diskuze

 

Poznámka

Otázky volíme podle věku a zkušeností žáků.

  • V jakém ročním období se pouštějí draci? Proč?
  • Vyráběli/pouštěli jste si také draka? Na jaké problémy jste narazili? Jak jste je překonali?
  • Cítili jste při pouštění draků sílu větru? Jaké jste měli pocity?
  • Chtěli byste někdy vzlétnout a dívat se na svět z výšky?
  • Jaké výhody/nevýhody by mělo být drakem?
  • Musí mít drak určitý tvar? Co je důležité pro jeho konstrukci?
  • Proč drak vzlétne?
  • Autor si pohrává s významem slova. Jakého?
  • Kdy můžeme přesně určit význam tohoto slova?
  • Znáte další podobná slova?
  • V jaké pohádce/filmu vystupuje postava draka? Je vždy jen nositelem zla?
  • Co je to rým, verš, sloka?

 

Aktivita 1

Seznámíme žáky s textem básničky Jiřího Žáčka (např.: společné čtení z PRACOVNÍHO LISTU).
Básničku také můžeme předložit jako rozstříhanou PŘÍLOHU a žáci sestavují verše.
Následně hledají v textu odpovědi na otázky (PRACOVNÍ LIST 1 – úkol 2).
Lze také využít jako hádanku pro ostatní, kteří určují drakovy nálady.

 

Aktivita 2

V další fázi si žáci ve skupinách připraví rozhovor s drakem (PRACOVNÍ LIST 2).
Důležitým prvkem je zde emotivní zabarvení v mluvě draka.
Žáky vyzveme, aby si vytvořili hypotézu, proč se drak zrovna nalézá ve vybraném stavu (např.: Drak je mrzutý, protože ho bolí zuby atp.).

 

Reflexe

Žáci vybarvují počet políček v „sebereflexní mozaice“ dle splnění kritérií v jednotlivých úkolech.
Vzhledem k tomu, že zde pracovali ve skupinách, je důležité, aby také objektivně ohodnotili naplnění své role v týmové práci.

Žáky v počátcích utváření schopnosti sebereflexe vedeme otázkami typu:

  • Jakou měrou jsem přispěl k výsledku celé skupiny?
  • Pomáhal jsem ostatním? Měl jsem nějaké nápady, které skupina uskutečnila?

 

Příloha ke stažení

2 pracovní listy pro žáky, jeden materiál pro učitele

 


 

Text pochází z e-publikace Není drak jako drak, autorem ukázky je Svatopluk Mareš.

Související soubory

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0550

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka