Učitel v roli diagnostika

Učitel v roli diagnostika
Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin učitelů najít společné rysy, společné znaky jejich didaktické a výchovné práce. Tak se u konkrétního učitele tvoří určitý styl práce, jemuž odpovídá určitý učitelský typ.

Takové dělení je samozřejmě do jisté míry zjednodušující. Ale navzdory tomu může posloužit k analýze příčin pedagogických úspěchů nebo neúspěchů určitého učitele a také při sebereflexi učitele, která souvisí s autodiagnostikou. Při posuzování didaktického stylu učitelů se užívá například dělení na:

  • logotropy – zaměřené na učivo;
  • paidotropy – zaměřené na žáky.

K jakému typu patříme, je dáno osobnostními charakteristikami, ale i takovými charakteristikami, jako je individuální míra vcítění – empatie.

Učitelé se liší také ve způsobu, jak vytvářejí svoji autoritu. Některý pedagog staví na oblibě, odstupu, na svých znalostech, a některý bohužel na strachu, který z něj žáci mají.

 

Cvičení

Pokuste se bez dlouhého rozmýšlení napsat, zda souhlasíte nebo nesouhlasíte s následujícími výroky. Zjistíte tak, ke kterému učitelskému typu máte blíže.

  • Dobrým učitelem mohu být i bez pedagogické teorie.
  • Nelze si představit vyučování bez kázně ve třídě.
  • Když žák při zkoušení neumí, je to důsledek jeho nedostatečné domácí přípravy.
  • Na gymnáziu by se mělo žákům vykat.
  • Učitel, který hraje s žáky dětské hry, se zesměšňuje.
  • Profesor, jehož studenti označují křestním jménem, nemá autoritu.
  • Učitel by se měl s žáky stýkat mimo vyučování.
  • Co dělají žáci mimo školu, je záležitostí jejich rodičů, nikoliv školy.
  • Učení ve škole je vážná práce a děti si to musí uvědomovat.
  • Děti se nemají ve škole pohybovat bez dozoru učitelů.
  • Kdo očekává od žáků vděčnost, ten se jí nedočká.
  • Dobrý vychovatel se obejde bez hrozeb a trestů.
  • Autorita učitele spočívá především na jeho odborných vědomostech.
  • Autorita učitele spočívá především na jeho porozumění dětem a jeho taktu.
  • Učitel musí mít jasné cíle výchovy a důsledně za nimi jít.

 

Nyní se zamyslete nad tím, se kterými výroky jste souhlasili a se kterými ne. Co to o vás vypovídá? Jste logotrop, nebo paidotrop? Jste učitel rigidní, nebo empatický? (Hintnaus 1993)

Pohledů na osobnost učitele existuje mnoho. Například se sledují jednotlivé kompetence. V Anglii (Kyriacou 2008) vymezuje ministerstvo školství kompetence učitele, o kterých se předpokládá, že by si je měl pedagog vybudovat během úvodního učitelského studia, a které by měl dále rozvíjet během prvních let vlastní praxe.

  1. Řídit práci dětí jednotlivě, ve skupině i práci celé třídy tak, aby byla prováděna odpovědným způsobem při dodržování potřebného pořádku.
  2. Diferencovat svou práci podle škály schopností nebo dosahovaných výsledků uvnitř vyučované skupiny nebo třídy.
  3. Využívat širokou škálu vyučovacích metod vhodných pro práci s celou třídou, se skupinami žáků i s jednotlivci.
  4. Přizpůsobovat vyučovací metodu dané učební činnosti a věnovat patřičnou pozornost tempu práce.
  5. Vytvářet dobře fungující vztahy se třídou a jednotlivými žáky.
  6. Komunikovat s žáky jasně a srozumitelně ústně i písemnou formou.
  7. Hodnotit efektivitu vlastního vyučování podle reakcí žáků a vhodným způsobem svou činnost upravovat.

 

Shrnutí

Pro to, aby učitel mohl účinně pracovat se svými žáky, je potřeba, aby nejprve zjistil, na koho má působit. Musí své žáky poznat. Pak mu bude jasné, že každý žák je trochu jiný, ale že i přesto se dají vysledovat obecně platné charakteristiky. Proces, kterým odhalujeme to, jaké máme žáky, se nazývá diagnostika a patří mezi základní dovednosti učitele, které je stále nutné trénovat. Je to určité dobrodružství, které stojí za to. Když poznáváme lidi ve svém okolí, poznáváme také sami sebe.

 


 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D.

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka