Učitel v roli diagnostika

Učitel v roli diagnostika
Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin učitelů najít společné rysy, společné znaky jejich didaktické a výchovné práce. Tak se u konkrétního učitele tvoří určitý styl práce, jemuž odpovídá určitý učitelský typ.

Takové dělení je samozřejmě do jisté míry zjednodušující. Ale navzdory tomu může posloužit k analýze příčin pedagogických úspěchů nebo neúspěchů určitého učitele a také při sebereflexi učitele, která souvisí s autodiagnostikou. Při posuzování didaktického stylu učitelů se užívá například dělení na:

  • logotropy – zaměřené na učivo;
  • paidotropy – zaměřené na žáky.

K jakému typu patříme, je dáno osobnostními charakteristikami, ale i takovými charakteristikami, jako je individuální míra vcítění – empatie.

Učitelé se liší také ve způsobu, jak vytvářejí svoji autoritu. Některý pedagog staví na oblibě, odstupu, na svých znalostech, a některý bohužel na strachu, který z něj žáci mají.

 

Cvičení

Pokuste se bez dlouhého rozmýšlení napsat, zda souhlasíte nebo nesouhlasíte s následujícími výroky. Zjistíte tak, ke kterému učitelskému typu máte blíže.

  • Dobrým učitelem mohu být i bez pedagogické teorie.
  • Nelze si představit vyučování bez kázně ve třídě.
  • Když žák při zkoušení neumí, je to důsledek jeho nedostatečné domácí přípravy.
  • Na gymnáziu by se mělo žákům vykat.
  • Učitel, který hraje s žáky dětské hry, se zesměšňuje.
  • Profesor, jehož studenti označují křestním jménem, nemá autoritu.
  • Učitel by se měl s žáky stýkat mimo vyučování.
  • Co dělají žáci mimo školu, je záležitostí jejich rodičů, nikoliv školy.
  • Učení ve škole je vážná práce a děti si to musí uvědomovat.
  • Děti se nemají ve škole pohybovat bez dozoru učitelů.
  • Kdo očekává od žáků vděčnost, ten se jí nedočká.
  • Dobrý vychovatel se obejde bez hrozeb a trestů.
  • Autorita učitele spočívá především na jeho odborných vědomostech.
  • Autorita učitele spočívá především na jeho porozumění dětem a jeho taktu.
  • Učitel musí mít jasné cíle výchovy a důsledně za nimi jít.

 

Nyní se zamyslete nad tím, se kterými výroky jste souhlasili a se kterými ne. Co to o vás vypovídá? Jste logotrop, nebo paidotrop? Jste učitel rigidní, nebo empatický? (Hintnaus 1993)

Pohledů na osobnost učitele existuje mnoho. Například se sledují jednotlivé kompetence. V Anglii (Kyriacou 2008) vymezuje ministerstvo školství kompetence učitele, o kterých se předpokládá, že by si je měl pedagog vybudovat během úvodního učitelského studia, a které by měl dále rozvíjet během prvních let vlastní praxe.

  1. Řídit práci dětí jednotlivě, ve skupině i práci celé třídy tak, aby byla prováděna odpovědným způsobem při dodržování potřebného pořádku.
  2. Diferencovat svou práci podle škály schopností nebo dosahovaných výsledků uvnitř vyučované skupiny nebo třídy.
  3. Využívat širokou škálu vyučovacích metod vhodných pro práci s celou třídou, se skupinami žáků i s jednotlivci.
  4. Přizpůsobovat vyučovací metodu dané učební činnosti a věnovat patřičnou pozornost tempu práce.
  5. Vytvářet dobře fungující vztahy se třídou a jednotlivými žáky.
  6. Komunikovat s žáky jasně a srozumitelně ústně i písemnou formou.
  7. Hodnotit efektivitu vlastního vyučování podle reakcí žáků a vhodným způsobem svou činnost upravovat.

 

Shrnutí

Pro to, aby učitel mohl účinně pracovat se svými žáky, je potřeba, aby nejprve zjistil, na koho má působit. Musí své žáky poznat. Pak mu bude jasné, že každý žák je trochu jiný, ale že i přesto se dají vysledovat obecně platné charakteristiky. Proces, kterým odhalujeme to, jaké máme žáky, se nazývá diagnostika a patří mezi základní dovednosti učitele, které je stále nutné trénovat. Je to určité dobrodružství, které stojí za to. Když poznáváme lidi ve svém okolí, poznáváme také sami sebe.

 


 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D.

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5251

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka