Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába
Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň ohrožená skupina živočichů. V článku se děti mohou seznámit se životem žab formou tří pracovních činností. Spolu s vámi si uvědomí, že žába je velmi užitečný živočich – obojživelník, který zasluhuje naši pozornost a ochranu.

Žába – skládačka z papíru

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Zvládat pracovní činnosti – skládání, stříhání, kreslení
  • Pracovat podle zadání
  • Práci umět dokončit
  • Rozvíjet jemnou motoriku ruky

Pomůcky: barevné papíry, nejlépe různé odstíny zelené a hnědé barvy, nůžky, obyčejné tužky, obrazový materiál – různé druhy žab, které se v Čechách vyskytují, obrázek – postup skládání žáby z papíru.

Rozdáme dětem barevné papíry a podle postupu s dětmi složíme žábu z papíru. Složenou žábu si děti mohou dokreslit. Inspirovat se mohou obrázky žab, které mají při práci k dispozici. Při kreslení detailů používáme pouze obyčejnou tužku, abychom zachovali jednotný ráz výsledné práce. Žáby můžeme rozdělit podle barev, spočítat je, určit více, méně, stejně.

 

Hladová žába – hračka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Respektovat a řídit se pokyny učitele
  • Soustředit se na zadaný úkol a dokončit jej
  • Zvládat pracovní a výtvarné činnosti – barvení, stříhání, lepení

„Žába si musí svoje jídlo ulovit! A víte, jak to dělá? Tiše sedí, ani nedutá a čeká na mouchu. Když moucha letí kolem, žába rychle vymrští svůj dlouhý a lepkavý jazyk a mouchu slupne jako malinu. Mňam! A to mi věřte, že jedna moucha k obědu je málo! Pojďme si vyrobit šikovnou žábu, která umí skvěle chytat mouchy. Uvidíme, které to půjde nejlépe.“
Pomůcky: papírová rulička od toaletního papíru, provázek, korálek, samolepicí očka, nůžky, temperové barvy, štětec, hnědá a zelená čtvrtka, sešívačka, spony do sešívačky, lepidlo, obrázek – postup výroby hladové žáby.

Dětem rozdáme ruličky od toaletního papíru. Pomocí štětce je obarvíme temperovými barvami. Předem se s dětmi domluvíme, které barvy při barvení ruličky použijeme (různé odstíny zelené a světle hnědé). Barvu na ruličce necháme zaschnout.

Vystřihneme z barevné čtvrtky nohy (viz obrázek). Připravíme si provázek o délce přibližně 10 cm. Provázek by měl být pevný. Na jeden jeho konec si děti navléknou korálek libovolné barvy a přiměřené velikosti. Provlečený korálek zauzlujeme tak, aby z provázku nepadal.

Když je barva na ruličce zaschlá, přilepíme na jednom z jejích konců oči. Hlava žáby je hotová. Provázek s korálkem provlečeme ruličkou až na její konec. Provázek k ruličce přichytíme sešívačkou. Tuto část ruličky zploštíme a ještě jednou ji sešijeme podél. K ruličce, v její horní a dolní části, přilepíme nohy lepidlem. Hladová žába je hotová.

 

Žabákova pusa

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Pracovat podle zadání
  • Zvládat pracovní a výtvarné činnosti – barvení, stříhání
  • Zadaný úkol dokončit
  • Respektovat pravidla

Pomůcky: papírové talíře na piknik v počtu dětí, které se pracovní činnosti účastní, temperové barvy v odstínech zelené, hnědé a červené, štětce, nůžky, obrázek – postup výroby žáby z piknikového talíře.

Dětem rozdáme papírové talíře. Talíře pomalujeme z jedné strany zeleně nebo hnědě a necháme zaschnout. Otočíme. Vnitřní část talíře vymalujeme červeně. Lem talíře malujeme barvou, kterou jsme použili při barvení opačné strany talíře. Opět necháme zaschnout. Když je barva na talíři suchá, talíř v jeho polovině přehneme. Zevně má talíř barvu zelenou nebo hnědou, na vnitřní straně je červený. V jeho středu nezapomeneme vystřihnout kulatý otvor o velikosti koruny. Otvorem mohou děti protáhnout ukazováček a jejich žába z přepůleného talíře tak získá mrštný jazyk.

 

Ukázka pochází z publikace ČTYŘI ROČNÍ OBDOBÍ - JARO, autorkou ukázky je Bc. Markéta Košťálová (redakčně zkráceno). Publikaci si můžete výhodně objednat v e-shopu ve formátu PDF jako e-knihu.

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka