Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání
Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince. Každý člověk má jedinečnou strukturu svých psychických vlastností a dispozic. V běžné komunikaci je termín „osobnost“ používán jako synonymum charakteristiky či hodnocení jedince.

V každém jedinci, tedy i v každém dítěti, je třeba vidět osobnost, i když mu jsou zatím jen dva roky. Právě v tomto období, kdy dítě vývojově prochází fází negativismu, fází prvního vzdoru, se formuje jeho osobnost. Učitelé mateřské školy se mohou stát vyhledávanými odbornými partnery těm rodičům, pro které je toto období někdy psychicky náročné. Dítě si uvědomuje sebe sama jako autonomního jedince, což vede k častým reakcím násilného vymáhání „já chci“, násilného odmítání „já nechci“ a k intenzivnímu prosazování větší samostatnosti „já sám“.

 

Dítě chce uskutečňovat svá přání, své nápady, staví se do opozice vůči druhým. Projevy negativismu jsou u jednotlivých dětí velmi rozdílné v souvislosti s temperamentem dítěte. U některých dětí jsou téměř nenápadné, u jiných velmi bouřlivé, kdy se dítěte vzteká, kope, hází kolem sebe, křičí („já chci, já nechci, já sám“), někdy sebou vzteky „mrskne o podlahu“. Rodiče i učitelé by měli zachovat klid, určitě je chybou okamžitě vyhovět přání dítěte. Dítě vlastně zkouší, co si může dovolit, vymezuje si svou vlastní pozici, seberealizuje se, sebeprosazuje se.

 

V tomto období je vhodné ponechat dítěti určitou volnost, prostor pro samostatnost. Je někdy velmi těžké umožnit dítěti, ať si samo něco vyzkouší, protože dospělí mají strach, že se mu něco stane, že něco ušpiní, rozbije, bude mu to trvat velmi dlouho… Dítě však potřebuje prostor pro postupné osamostatňování, nejen fyzické, ale i psychické. Pro proces osamostatnění je ideální, pokud probíhá v bezpečném prostředí, které je láskyplné, pro dítě přehledné a srozumitelné. Pro pocit vnitřní jistoty dítě potřebuje mít nastavená jasná pravidla.

 

Negativismus je zcela přirozený počáteční projev nezralé dětské vůle. Dospělí (nejprve rodiče, později i ostatní lidé, učitelé v mateřské škole) podle okolností dané situace a v závislosti na individuálních a sociokulturních rozdílech tolerují nebo potlačí vůli dítěte, čímž dochází k postupnému vymezování jeho nové pozice ve světě.

 

Neexistuje ideální návod, jak zvládat tyto někdy až stresující situace. Někdy stačí si chvilku dítěte nevšímat, odpoutat jeho pozornost jiným podnětem, jindy mu ponechat prostor, ať si to samo vyzkouší, jindy je naopak potřeba důrazně zopakovat a trvat na stanoveném pravidlu (nejprve si vyčistíš zuby, potom budeme číst pohádku) a především je důležitá jednotnost ve výchově. Nejen ve vztahu mezi rodiči a učiteli v mateřské škole, ale také uvnitř rodiny. Nejednotný přístup a rozdílné pokyny způsobují „zmatek v dětském vnímání“ dané situace, kdy matka něco zakáže, ale otec to povolí. Nejednotnost a nedodržování pravidel negativně ovlivňují vývoj osobnosti dítěte. Rodiče by dítěti neměli ustupovat a dělat jen to, co dítě chce či nechce, aby z něj nevyrostl malý tyran.

 

Dospělí by si měli uvědomit, že dítěti v tomto období velmi často nejde o obsah, ale pouze o formu, o prosazení vlastního rozhodnutí. Ponechme dítěti prostor, ať samo pozdraví, ať se samo oblékne, podporujme ho v jeho osamostatňování. Někdy napjatou situaci, kdy dítě prosazuje své přání, své rozhodnutí, můžeme odlehčit básničkou, která podpoří jeho samostatnost v pozdravení, oblékání, usínání, uklízení. Zde bychom dítěti měli ponechat prostor pro seberealizaci (ať se oblékne samo, i když to bude trvat déle, ať si uklidí hračky, nevadí, že je neuklidí tak jako maminka, ale udělá to samo). Neměli bychom zapomínat, že dítě se nejvíce učí vzorem dospělého. Pokud budeme sami zdravit sousedy, začne je dříve či později samo zdravit i dítě. Pokud budeme uklízet nádobí nebo prádlo, bude se dítě chtít zapojit také.

 

Ukázka z praxe

 

Ráno do mateřské školy přivedl 2,5letého Honzíka tatínek. Honzík se v šatně odstrojil, ve dveřích do třídy se s tatínkem rozloučil (zamával, dal mu pusu) a přivítal se s učitelkou. Odpoledne pro Honzíka přišla maminka. Honzík se v šatně začal vztekat, nechtěl se strojit, chtěl zpátky do třídy. Když mu maminka chtěla s oblékáním pomoci, tak se začal vztekat ještě více a křičel „já sám, já umím…“. Čím více maminka spěchala, tím více se Honzík vztekal. Učitelka z vedlejší třídy, která odcházela domů, slyšela křik, tak se v šatně zastavila: „Honzíku, ty jdeš domů, já také. Já se jdu také obléknout, tak můžeme jít z mateřské školy společně a ukážeš mi, jakým autem jezdíte…“ Honzík se začal hned sám strojit, protože chtěl auto učitelce ukázat.

 

V článku byly použity ukázky z publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od jara do léta, autorky: Jana Kropáčková, Hana Splavcová.

 

Mnohem více témat a specifik týkajících se dvouletých dětí v předškolním vzdělávání včetně námětů k činnostem s nimi, naleznete v ediční řadě Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.

 

Nepřehlédněte podobně laděný článek Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné >>

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

 V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Jak hovořit ve školce o sociálních rozdílech? Praktické tipy a náměty

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Jak vybrat vhodné písně pro děti?

21. 6. je Světový den hudby. Ideální příležitost si s dětmi zazpívat nějakou písničku, nebo je nějakou naučit. Ale jakou?…

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Den dětí

Mezinárodní den dětí se v ČR slaví každoročně 1. června. U jeho příležitosti jsou připravovány různé společenské…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Jak na ekologická témata - inspirace pro MŠ i ZŠ

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu se svými předškoláky projektem z publikace Činnosti venku a v přírodě…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8471

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 2
Starší článkyPoslední stránka