Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?
- 1. Jak učit žáky se SPUCH
- 2. Výukové metody SPUCH
6. Psaní dle diktátu
Diktát může být za určitých podmínek výbornou metodou pro rozvoj poslechových dovedností a vede žáky k tomu, aby maximálně vnímali to, co slyší. Pro diktát je třeba zvolit jednoduchý text se slovní zásobou, kterou žáci dobře znají. U žáků se SPUCH je vhodný např. dialog, který mohou diktovat 2 osoby, protože žáci takto více zaměří svou pozornost na text, který není monotónní. Žáci mohou být pro diktát stejného textu rozděleni do několika skupin.
První skupina píše celý text, v připraveném pracovním listu má nadepsaná pouze jména hovořících.
Druhá skupina má pracovní list, ve kterém je část textu již zaznamenaná a žáci pouze doplňují některá (klíčová) slova. Např. Suzy: „Who’s...?“
Třetí skupina má pracovní list s celým textem a některá slova jsou ve dvou podobách, žáci zatrhávají tu, která odpovídá poslechovému textu. Např. „Who’s that/this?“
7. Předpovídání (Predicting)
Tato aktivita je zaměřená na motivaci k poslechu, na rozvoj vnímání textu. Žáci před vlastním poslechem mají k dispozici obrázek a na jeho základě se snaží předvídat, o čem poslech bude. Učitel je vede k používání klíčové slovní zásoby, kterou mají v psané podobě k dispozici, např. na tabuli nebo nástěnce. Toto cvičení je současně vhodné pro procvičování tzv. Wh question (Who are they? Where are they? Why is she…? What are asking for?).
8. Slovní zásoba
K zapamatování slovní zásoby využívejte zvukovou stránku jazyka. Používejte mind maps a spider diagrams. K upevnění slovní zásoby používejte flashcards a barevné kartičky se slovíčky.
9. Doplňování textu
Pro žáky jsou velice atraktivní různé komiksové příběhy. Pomocí obrázků je snadné pochopit obsah. Je možné některé texty z bublin odstranit a nechat žáky, aby se pokusili doplnit věty, které tam patří. V závěru mohou být porovnány původní texty a texty žáků. Cvičení vede k rozvoji kreativity a osvojování slovní zásoby.
10. Dopisování kapitol, odstavců a vět
Žáci mají k dispozici výchozí text v rozsahu, který odpovídá jejich znalostem a jazykové úrovni. Podle individuálních možností učitel vede žáky k tzv. dopsání dalšího děje, který by mohl následovat. U některých žáků se může jednat třeba o jednu větu, u jiných o celý odstavec nebo kapitolu.
V současné době je ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami více prostoru než kdy dříve a samotnému vzdělávání se otevírají nové možnosti. Ty ovšem zavazují k tomu, aby byly přijaty, tvořivě zpracovány a uvážlivě užívány. Hlavním cílem by měl být prospěch dětí, které nějak vybočují z běžné normy a pedagogického očekávání. O dané problematice bylo v současnosti hodně napsáno, ale stále se jedná o otázky vysoce aktuální, protože nedostatečná znalost cizích jazyků znamená uzavření cesty k dalším informacím a zařazení do společnosti.
Text pochází z publikace Anglický jazyk z ediční řady Vzděláváme žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ. Autorkami jsou Petra Lexová a Jitka Tůmová.
Na další články se podívejte do našich Aktualit!