Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně
Kapitoly článku
I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř! Interiéry nabízejí bezpočet možností, jak s dětmi vyvinout fyzickou aktivitu, pobavit je a zároveň rozvíjet. Ukázky v článku pocházejí z publikace Cvičíme s dětmi, která spadá do ediční řady Rozvíjíme dítě v předškolním vzdělávání. Autorkou kapitoly je mgr. Et mgr. Zdeňka Engelthalerová.

 

 

Všichni se asi shodneme, že zařazovat vhodné pohybové aktivity do denního režimu dětí je více než vhodné. Při výběru aktivit se samozřejmě řídíme věkem dítěte i jeho dosavadními schopnostmi. Co to ale znamená pro pedagoga v mateřské/základní škole konkrétně? Pedagog by během celého roku měl:

 

Využívat co nejvíce spontánně vzniklých příležitostí k různým typům skoků (např. při pobytu na zahradě – skok z obrubníku do pískoviště, přeskakování větví či louží při pobytu v lese atd.).

 

Umožnit dětem využívat různého náčiní i v průběhu her a volných činností (např. vytvoření a využití jednoduchých balančních ploch, přeskakování tyčí položených na zemi atd.).

 

Organizovat tyto aktivity s ohledem na bezpečnost všech dětí, ale i na potřebu odpočinku, vydýchání atd.

 

Analyzovat pohybové projevy dítěte a vhodně ho motivovat k odpovídajícím činnostem.

 

Využívat pohybových aktivit k rozvoji ostatních složek osobnosti dítěte

 

 Pro inspiraci Vám přinášíme několik konkrétních her zaměřených na skoky a přeskoky.

 

 

 

Na žížaly se nešlape


Na zemi v herně jsou položené krátké stužky, děti chodí volně po herně a stužky přeskakují.

Obměny:
Každé dítě má svou stužku (žížalu) a tu přeskakuje odrazem z pravé s doskokem na levou a obráceně, nebo snožmo, snožmo vpřed, vzad, bokem vpravo a vlevo, nebo skáče jednonož kolem stužky.

 

 

Pozor na:

Je důležité volit varianty poskoků dle pohybové vyspělosti dětí, mladší děti nemají ještě dobře vyvinutou orientační schopnost a nezvládají poskoky vzad.

 

Do vody z vody


Na zem natáhneme dlouhé lano, děti si stoupnou vedle sebe na jednu stranu (břeh) čelem k lanu. Na druhé straně lana je voda. Vedoucí hry vyvolává „do vody“ nebo „z vody“. Úkolem dětí je na každé zvolání poskočit buď na místě, nebo skočit do vody či vyskočit z vody podle toho, na jaké straně právě stojí.

 

Obměna:
Děti stojí bokem k lanu a skáčou do vody a z vody bokem.
Děti by měly poskočit na každý vyslovený podnět i za sebou se opakující, např. z vody, z vody, do vody, do vody, do vody…

 

 

Klokani


Na píseň Klokani od Zory Jandové děti provádějí rytmizované kombinace poskoků dle vlastní fantazie. Text písničky naleznete zde.

Obměny:
Různé kombinace poskoků, např. dvakrát poskok na pravé + dvakrát poskok na levé + dvakrát snožmo a opakovat; lze provádět ve dvojicích za sebou i proti sobě, paralelně i zrcadlově, v krátkých zástupech a je možné nepřeberné množství skokových variací.

 

 

Pozor na:

Různé variace poskoků přidáváme postupně a postupujeme od jednodušších k náročnějším prvkům.

 

Na další pohybové aktivity se podívejte na následující stránce!

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9182

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka