Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu
Kapitoly článku
V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.

 

 

O současném školství se často říká, že klade stále větší nároky na své žáky a studenty. Zdůrazňuje se výkon žáků, dítě, které nastoupí do školy nedostatečně vyzrálé, musí často vynaložit mnoho energie, aby své vrstevníky dohnalo. Vedle nároků na žáky však bezesporu stoupají také nároky na jejich učitele. V současné době se pokládá za normu, že za nepříliš vysokou mzdu budou učitelé kromě předávání informací, znalostí a dovedností rovněž rozvíjet sociální dovednosti svých žáků, zabrání výskytu sociálně patologických jevů, nezřídka že budou suplovat i roli rodiny.

 

Ačkoli není v silách žádného pedagoga zachránit každého žáka a každou třídu, je rozhodně velmi důležité pracovat s kolektivem třídy průběžně a od jeho vzniku se záměrně snažit posilovat pevnou sociální síť ve třídě, rozvoj vzájemné komunikace, spolupráce a tolerance. V opačném případě se třída bude vyvíjet zcela nahodile a existuje přibližně stejná pravděpodobnost, že bude její kolektiv přátelský a spolupracující, nebo na druhou stranu agresivní a šikanující slabší jedince (jestliže je celkové klima školy spíš nepříznivé, je druhá uvedená varianta ještě častější).

 

 

Seznamovací kurzy – jak na ně?

 

Začátek školního roku. Před učitelem stojí noví žáci. Na obou stranách je alespoň trochu cítit nervozita. Jak vytvořit ze vzájemně se neznajících individuí sehraný kolektiv, kde vládnou dobré vztahy nejen mezi žáky navzájem, ale i mezi žáky a jejich učitelem? Nabízí se využít úvodní seznamovací kurzy. Konají se většinou na počátku školního roku, ale obvykle pouze ve třídách, které přestoupily na druhý stupeň, na osmileté gymnázium, na střední školu, případně byly sloučeny z více tříd v jednu. V současné době stále více škol odolává nabídkám externích organizací, pro které tato aktivita představuje lukrativní zdroj příjmů, a samostatně se snaží zorganizovat celou akci.

Cílem seznamovacích kurzů je vytvořit stabilní základy sociální skupiny ve třídě, pomoci žákům, aby se vzájemně rychleji seznámili a získali příležitost pracovat společně a poznat také svého učitele. Jinými slovy seznamovací kurzy nejsou ani sportovní výcviky, ani výtvarné dílny a v žádném případě adrenalinové zájezdy, na nichž jsou žáci nuceni chovat se nestandardně a překonávat sami sebe.

 

Všeobecnou představu o seznamovacích kurzech má patrně značné množství pedagogů. Jak je v praxi realizovat si však umí představit už pouze někteří. Zorganizovat kvalitní kurz, který splní svůj účel, je vcelku náročná práce, která do jisté míry přesahuje běžné pedagogické činnosti.

 

 

Jaké základní charakteristiky seznamovacích kurzů by měly být dodrženy, abychom dosáhli původního záměru?

 

 

• Většinu aktivit by měly jednotlivé třídy absolvovat samostatně, bez účasti dalších tříd, za přítomnosti třídního učitele. Žákům i učiteli se tak zpřehlední, kdo do třídy patří, a budou si o sobě pamatovat alespoň základní informace.

 

• Kurz by měl být vždy zahájen technikami, které umožní představit se a zapamatovat si jména všech přítomných.

 

• Program seznamovacího kurzu by měl být dostatečně pestrý z hlediska témat, kterým se bude věnovat pozornost, i z hlediska činností, které se budou konat. Každý žák je zdatnější v jiné oblasti, a pokud se má ostatním představit, měl by získat příležitost předvést své dovednosti. Z těchto důvodů je vhodné zařadit aktivity různého charakteru – sportovní, turistické, výtvarné, tvůrčí, s důrazem na verbální i neverbální vyjadřování apod.

 

• Pestrost aktivit by měla být zohledněna také z hlediska jejich cíle. Žáci by měli dostat příležitost prezentovat sami sebe, současně však také zjistit, co mají se svými spolužáky společného, v čem jsou si blízcí, a v neposlední řadě by si měli vyzkoušet vzájemnou spolupráci v různorodých skupinách.

 

  • Nepovažuje se naopak za vhodné zařazovat do programu větší množství výkonově a soutěživě orientovaných činností, které mohou zbytečně zdůraznit nedostatky a nezdary některých žáků.

 

  • Účelem seznamovacích kurzů rovněž není zprostředkovat žákům hraniční zážitky. Naopak jejich hlavním cílem je umožnit žákům zažít čas strávený v kolektivu, v jehož závěru vědí základní informace o svých spolužácích, mají společné zážitky a je posílena stabilita nově vzniklé skupiny.

 

 

Posilování vztahů ve třídě je důležitou součástí úspěšné práce učitele se žáky.

 

 

 A jak vést ty nejlepší třídnické hodiny se dozvíte na další stránce!

 

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5492

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka