Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci a komunikaci, ať už mezi kolegy, učiteli a asistenty pedagoga nebo dětmi při projektových aktivitách. Na co se můžete těšit? To zjistíte v článku!

 

Spolupráce mezi žáky, aneb Líný učitel v tom má jasno

 

Jedním z hlavních řečníků je Mgr. Robert Čapek, Ph.D. alias Líný učitel. Co říká Líný učitel o týmové spolupráci?

Týmovost je hodně důležitá. Frontální výuka, při které děti sedí v lavicích, a učitel stojí před nimi a mluví ke všem najednou, děti izoluje. Zato týmová práce jim uvolňuje ruce k zajímavé činnosti a snižuje strach z chyby. Když vám nejde rozdělat oheň a spolužák vám vezme sirky z ruky a řekne „hele, takhle se to dělá“, je to pro tým. Vy svému týmu pomůžete jinak, nebo se naučíte to, co vám nejde.

 

A protože je už na cestě 3. díl „líného učitele“, který se bude věnovat praktickým výukovým metodám, podívejme se, jakou metodu týmové spolupráce nám doporučuje Robert Čapek v již vydané publikaci:

 

Například metoda 4 rohů, kde kromě výhod běžné práce v týmech dosáhneme ještě větší spoluúčasti žáků – což posiluje klima –, neboť si sami zvolí téma, které jim nejvíce vyhovuje, a tedy i svůj pracovní tým. Vlastní rozhodnutí zvyšuje jejich motivaci. Metoda začíná tím, že učitel do každého z rohů ve třídě (ale samozřejmě těchto pracovišť může být i více či méně) pověsí úkol. Tyto úkoly by měly být odlišného charakteru, aby volba mezi nimi měla smysl. Úkoly by měly mít povahu problémového vyučování, možné je i opakování již probrané látky. Každý žák si v určeném čase vybere, na kterém zadání se mu nejvíce líbí pracovat. Pokud respektujeme rozhodování žáků jakožto největší pozitivum metody, můžeme vlastně variovat velmi mnoho dalších možností. Například pro práce ve dvojicích: napíšeme na tabuli několik (4–6) témat (otázek, úkolů) a dvojice si vybere úkol, jenž jí nejvíce vyhovuje. Pro učitele je výběr dvojic i zpětnou vazbou, které problémy žáky nejvíc baví (resp. zajímají). Podobnou volbu můžeme dávat žákům při mnoha dalších příležitostech, třeba při skupinkovém vyučování, kde žáci volí svých šest úkolů z dvanácti možností.

 


Robert Čapek si pro naši konferenci připravil přednášku s názvem Líný učitel do třetice. Již samotný název slibuje, že se kvalitní „líný učitel“ bude moci posunout ještě dále a stát se ještě línějším. Nenechte si ujít nejen přenášku, ale také možnost osobního setkání s lektorem na některém z odpoledních seminářů!

 


Když týmová spolupráce mezi učitelem a asistentem nefunguje

 

V praxi je nezbytnou nutností skutečná týmová spolupráce mezi asistentem pedagoga a učiteli v dané třídě, spolupráce, ve které asistent musí respektovat nadřízené postavení učitele i jeho pokyny pro práci s dětmi, uvádí v knize Asistent pedagoga v mateřské škole jeden ze spoluautorů PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. Přináší příklad z praxe MŠ, který ukazuje, jak samotná práce asistenta pedagoga může způsobit velké škody, pokud asistent není skutečným týmovým hráčem a nerespektuje pokyny zkušenějšího a odborně více připraveného učitele:

 

Asistentem se Pavel stal v 50 letech, kdy měl již dospělou dceru, dlouho učil na ZUŠ výtvarný obor a práce s dětmi ho stále zajímala, měl pocit, že na školkové děti bude takříkajíc stačit. Starší děti mu začaly připadat příliš akční a méně zvladatelné. Těšil se, že si s dětmi bude v klidu u stolečku kreslit. Představu školky měl ve svých vzpomínkách vymalovanou jako ideální barevný svět, kam vodil dceru v dlouhých šatečkách. Na kurzu pro asistenty se ne vždy veselé historky týkaly většinou základní školy, o školce se moc nemluvilo, ani odborně.

Pavel nastoupil do třídy s 25 předškoláky, šlo o homogenní třídu. Byla zde právě začínající paní učitelka Nina, možná s podobnou představou o praxi. Hlavní učitelkou a mentorkou obou se stala Radka, 55letá učitelka s 30letou praxí. Pavel měl na starost chlapce Matěje se zrakovou poruchou, k výtvarným činnostem bylo třeba používat lupu, sledovat dítě při pohybových činnostech, ale především vést ho k samostatnosti a podpoře smyslového vnímání, sluchu, orientaci v prostoru atd. Pavel si rozuměl jak s Matějem, tak s jeho rodiči. Radka ho chválila. Úskalí nastalo ve chvíli, kdy si více začal rozumět s Ninou, se kterou mohl sdílet své začátečnické pocity a na základě vzájemné podpory časem vytvořili koalici, bohužel proti Radce. Proč? Radka byla přísnější, racionálnější, více plánovala a s předškoláky pracovala často frontální řízenou činností. Tlak některých rodičů na výsledky a přípravu předškoláků k zápisu jí jako mnohé další věci potvrzoval, že práci dělá dobře.

Vize Pavla a Niny byla velmi svobodomyslná, bez určování hranic a pravidel, a asi, pravda, i kreativnější. Pavlovi tento přístup v práci s Matějem vycházel, chlapec byl klidný, rád Pavla poslouchal. Pavel byl výrazná osobnost. Měl čas pozorovat i kritizovat, ve své práci s Matějem byl úspěšný a falešné „sebevědomí“ mu rostlo. Dobré rady Radka zpočátku předávala i kolegyni Nině, ta však začala více poslouchat Pavla: „Nino, udělej si to podle sebe, přece ty děti nebudou pořád sedět. No jo, hlavně papíry a zapnutý bundičky, že jo, držet příbor a tužku, jako by se bez toho nenajedly…" Pavel pracoval jen s Matějem, se zapínáním bundiček a přípravou pomůcek nepomohl. Jen občas komentoval "pod vousy".

Situace nebyla pro Radku vůbec příjemná, přestala Ninu řídit a nechala ji i Pavla dělat vše po svém. Nejednotnost v řízení třídy, nezvládnutá komunikace, chybné stanovení a uvědomění si jednotlivých kompetencí vedla k vážným konfliktům mezi dospělými. To se odrazilo na klimatu třídy, mezi rodiči se začaly šířit Pavlovy pomluvy, kritika typu „já bych to dělal jinak…“ apod. To vedlo k sepsání petice proti učitelce Radce a situaci pak řešila nejen paní ředitelka, ale i ČŠI.

Čas letěl, celý rok se řešily personální problémy, s dětmi se pracovalo nahodile a nikdo nebyl spokojený. Pavel odešel již během roku s pocitem, že ho nikdo neposlouchá, přestože mu to s Matějem tak šlo. Rodičům Matěje velmi schopně vysvětlil, že v tak nesvobodné atmosféře pracovat nemůže. A Nina? Zmizela do jiné MŠ či ze školství, dala výpověď a do konce roku „onemocněla“.

Radka dávala do kupy celý rok nejen celou třídu, ale i vztahy s rodiči. Paní ředitelka ve třídě několikrát hospitovala, konzultovala s Ninou i Pavlem, ale rozjetý vlak se nepodařilo zastavit. Strávili spousty času řešením konfliktu a na nový rok se domluvili na externí supervizi pro Radku. Radka chtěla i nadále učit a chtěla to dělat dobře. Ví, že dělá chyby, ale cestu hledá dál. Pravděpodobně stačilo důsledně dodržovat kompetence jednotlivých aktérů a hned ve chvíli prvních skrytých konfliktů řešit nepříjemné situace s podporou ředitelky. Radka se na ni měla včas obrátit, a ne se vyhýbat přímému řešení problému.

 


Zbyněk Němec si pro naši konferenci připravil přednášku Týmová spolupráce asistentů pedagoga s učiteli v MŠ a ZŠ, která bude postavena na interpretaci obecně závazných norem (zákon, vyhláška), ale i na poznatcích z výzkumů a zkušenostech z pedagogické praxe. A pokud se chcete seznámit s nejčastějšími chybami v práci pedagogických asistentů a společně s lektorem hledat postupy, jak těmto častým chybám předcházet a jak je řešit, tak nepřehlédněte odpolední seminář
Spolupráce asistentů pedagoga s učiteli: nejčastější chyby, doporučení, dotazy.

 


 

 

Jak si vytvořit kvalitní tematický projekt na základě literární předlohy?

Mgr. et Mgr. Jaroslava Vatalová, Mgr. Hana H. Vatalová a Mgr. Lenka Špirochová nám v rámci své přednášky představí své Knihrátky, ucelený tematický projekt propojující četbu pohádky z knihy a činnosti z ní vycházející. Publikace se zaměřují na podporu čtenářské pregramotnosti prožitím pohádkového příběhu.

Činnosti v tematickém celku musí mít svou promyšlenou posloupnost a strukturu. Příprava by měla zahrnovat časovou dotaci, výčet potřebných pomůcek, přípravné práce před zahájením činnosti s dětmi, stupňování náročnosti v jejím průběhu. Při tvorbě pracovních listů, které jsou určeny k samostatnému vyplnění dětmi, je vhodné připravit více úrovní obtížnosti v souladu se specifiky a potřebami dětí tak, aby bylo dosaženo a využito maximálních možností každého vzdělávaného dítěte.

 

Že se Vám zdá jako nemožné toto vše zahrnout do tematického projektu v mateřské škole nebo na 1. stupni základní školy? Lektorky Vám poradí jak na to, stačí se přihlásit na jejich odpolední seminář Projektové vyučování v MŠ.

 

 


Na co dalšího se můžete na konferenci s názvem Učitel není líný těšit? Podívejte se na podrobný program zde. Registrovat se můžete zde - včasná registrace je za výhodnější cenu. Místa ubývají, tak se nezapomeňte registrovat! Naším společným cílem je kvalitní vzdělávání, k němuž vede cesta mimo jiné vzájemnou spoluprací a komunikací. Pojďte do toho s námi a dokažte, že Učitel není líný! Těšíme se na vás.

 


Odkazy a zdroje

ČAPEK, Robert. Líný učitel: jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-344-5.
ČAPEK, Robert. Líný učitel: cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-387-2.
NĚMEC, Zbyněk a Petra MARTINOVSKÁ. Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-394-0.
ŠPIROCHOVÁ, Lenka a Hana H. VATALOVÁ. Knihrátky s Dvojpohádkou. Praha: Raabe, [2019]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-420-6.

Konference UČITEL NENÍ LÍNÝ 2020

 

 

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás pozvat na třináctý…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0333

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka