Podle posledních průzkumů se ukazuje, že české děti na tom z hlediska čtenářské gramotnosti nejsou nejlépe. Užití vhodných metod práce s textem rozvoji čtenářské gramotnosti napomáhá (čtenářské gramotnosti věnujeme samostatný balíček publikací pro prvnídruhý stupeň). Rovněž rozvíjí čtení s porozuměním, komunikativní dovednosti a dovednost analytického (kritického) zhodnocení textu.

 

Pedagog by si měl vždy uvědomit, že nelze vyučovací hodiny stavět pouze na metodách vytržených z celkového kontextu výuky, je třeba si promyslet celkovou strukturu vyučovací hodiny, stanovit konkrétní vzdělávací cíle, včetně cílů rozvoje čtenářské gramotnosti (inspiraci na další výukové metody lze čerpat z publikací v edičních řadách Náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ I a II).

 

Tipy na metody práce s textem: ČTENÍ S PŘEDVÍDÁNÍM

 

Žáci čtou tiše a samostatně společný text po částech, které postupně od učitele dostávají. Po přečtení každé části textu žáci nejdříve samostatně předvídají, jak bude text pokračovat. Vycházejí při tom z odhadů (předpovědí) podložených z náznaků v textu a z vlastní čtenářské a životní zkušenosti a znalosti.

 

Mohou to činit (Košťálová, 2010):

 

  • odkazem na čtenářské zkušenosti se žánry („bude to mít tragický konec, protože je to balada a balady končí špatně“),
  • odkazem na jinou část textu („v textu se říká, že je rychlý, tak myslím, že by mohl být u cíle dřív než ten druhý závodník“),
  • odkazem na životní zkušenost („maminky jsou obětavé, takže myslím, že se matka vydá na dalekou cestu, aby zlomila to kouzlo“),
  • odkazem na jiný konkrétní text („nedávno jsem četl román, ve kterém se čas různě zrychloval a zpomaloval, tak třeba bude podobný trik i tady a loď doletí ještě před výbuchem“).
  • odkazem na známé postupy daného autora („četli jsme přeci už více detektivek od tohoto autora, a obyčejně je na začátku nějaká nenápadná postava, která je nakonec zločincem“),
  • odkazem na ilustraci nebo jiné grafické prvky („je tu na obrázku pramice ve tmě, takže myslím, že celá rodina se pokusí překročit hranici v noci na pramici“).

 

Pak svoje předpovědi mohou prodiskutovat ve dvojicích, ve skupinách nebo v celé třídě. Následuje čtení další části textu. Žáci porovnávají, nakolik se splnily jejich předpovědi, a posléze předvídají další pokračování textu.

 

Více metod, ale i třeba příspěvky zaměřené na hodnocení učitelů pojaté z několika úhlů pohledu, komunikaci ve škole a výukovým metodám, zacíleným na konkrétní přínos v jednotlivých předmětech či detailní zpracování možného využití vybraných metod při výuce, se můžete dočíst ve třetím čísle Výběru z aktuálních školských témat - Čtvrtletník pro ZŠ – III. Výběry přináší každé tři měsíce zpracovaná témata adresovaná ředitelům škol a jejich zástupcům na základě širokého a pečlivého výzkumu mezi samotnými řediteli. V tomto článku byla použita ukázka z příspěvku Metody práce s textem od Mgr. Petry Hendrichové, PhD.