Dobrá zpráva je, že k tomu, abychom dokázali pozornost dětí zaujmout a navíc u nich rozvíjeli řadu dovedností, nepotřebujeme vymýšlet stále něco nového, neobvyklého a s velkým množstvím pomůcek. Řadu zajímavých aktivit je možné podniknout i s „klasikou“, jako jsou například říkadla a pohádky. Schválně, kdo z vás je nemiloval!

 
 
Říkadla a krátké, obsahově jednoduché básničky jsou vhodnými náměty k tvořivým, nebo dramatickým hrám a činnostem. Přinášejí dětem nejenom radost a uspokojení z porozumění obsahu, ale současně přirozeným způsobem rozvíjejí slovní zásobu a cit pro slovní vyjádření. Prostřednictvím ztvárnění jejich obsahu se u dětí rozvíjí tvořivé schopnosti a dovednosti. Zároveň u nich vytváří zájem a později i potřebu se s literárním uměním setkávat a nacházet v něm radost i inspiraci. Například pohádka je přirozeným prostředkem k tvořivé námětové nebo dramatické hře. Je mnoho způsobů, jak hru s pohádkou pro děti připravit. Základním kritériem, které bude tuto přípravu limitovat, je přiměřenost předlohy věku dětí, jejich možnostem a schopnostem.
 
 
 
Při výběru vhodné literární předlohy platí, že čím mladší jsou děti, tím více musí být předloha založena na ději. Základním předpokladem úspěšné práce s dětmi je nejen volba a zpracování předlohy, ale i navození kontaktů mezi dětmi, jejich uvolnění ke hře a soustředění na hru.
 
 
 
 

 

Jako příklad přinášíme následující aktivity na podzim a zimu ze hry Čtyři roční období. Podívejte na další stránku!

 
 
 
 
 
Mohlo by vás zajímat:

 

Paleček, Barborka a pohádkové střípkyIndiániČinnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání

 

 
Hra čtyři roční období
 
 
 
 
Pro každé roční období zvolíme jeden roh místnosti, ve kterém můžeme pro snadnější orientaci umístit atribut, který se k němu hodí, např. zima – kulíšek, rukavice, jaro – pomlázka, léto – nafukovací míč, podzim – papírový drak. S dětmi pak přecházíme z jednoho rohu do druhého a v hromadné improvizaci předvádíme činnosti, které se k tomu kterému období vážou. Pohybové hry pro jednotlivá roční období mohou provázet říkadla a básničky. Proto, že zrovna teď je podzim, přinášíme ukázku Podzimu a Zimy:
 
 
 
 
 
Podzim
 
Ve výtvarných činnostech z různobarevných papírových ubrousků či jemného barevného papíru připravíme malé lístečky a vyzkoušíme si, jak pomalu padají k zemi, když je vyhodíme do výšky. Přitom je můžeme chytat do dlaní a znovu vyhazovat.
 
Lehounké papírové lístečky padají pomalu a jejich chytáním a znovu vyhazováním do výšky vytvoříme nejen krásnou podzimní atmosféru, ale pomalý pohyb pomůže dětem dodržet i správný rytmus říkanky.
 
 
 
Listopad, listopad,

lísteček mi na dlaň pad,
 
zlatý lístek z javora,

zima už jde do dvora.
 
 
                                              (Marie Hemzáčková: Listopad) 
 
 
 
Zima
 

Podobně jako v předchozí ukázce si z jemného bílého papíru vytvoříme sněhové vločky. I v tomto případě „bílé sněžení" přiblíží dětem obsah a náladu říkanky Jana Skácela.
 
 
Domeček, louka, strom a děti,
 
vločka sněhu letí, letí,
 
a nedoletí, malá je,
 
než spadne na zem, roztaje.
 
                                                  (Jan Skácel: První sníh)
 
 
Padá, padá, sněhové pápěří,
 
padá, padá, nikdo mu nevěří,
 
že padá z nebe,
 
zato nás zebe.
 
Zebe uši, zebe nosy,
 
zebe opice i pštrosy,
 
v zoologické zahradě
zebe zebru na bradě.
 
 
 
 
 
Jako zajímavá inspirace, jak pracovat s literární předlohou, může působit i následující dopis, který k nám do Nakladatelství Raabe přišel v rámci prvního ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou:

 

 
Milý KuliFerdo,
 
chtěla bych se podělit o krásné zážitky díky Vaší soutěži.
 
Zadání – jakkoli ztvárnit pohádku O Červené Karkulce
 
Byl z toho celý týden ve školní družině.
 
První den jsme četli klasickou pohádku, ale také si pouštěli Karcoolku ze zahraničí, děti měly za úkol popřemýšlet, jaká jiná může být Karkulka. Děti dostaly za úkol vymyslet podobnou, či úplně jinou Karkulku.
 
Druhý den si z domu děti přinesly knihy, ve kterých je pohádka o Karkulce. Porovnávali jsme různé autory. Velice se nám líbila veršovaná od Františka Hrubína, děti se rozdělily na kluky a holky a učily se pohádku – rozhovor vlka a Karkulky.
 
Ve středu děti začaly malovat a také si opakovaly čtení pohádky tichým hlasem, hlubokým hlasem, vesele, smutně.
 
Ve čtvrtek proběhlo dokončení obrázků a vymýšlení textu, který je na zadní straně dílka, děti to moc bavilo.
 
V pátek jsme dokonce s Karkulkou vystupovali v jiném oddělení naší školní družiny. Byly z toho čtyři Karkulky proti devíti vlkům, opět veršovaná Karkulka od Františka Hrubína.
 
Závěrem bych chtěla poděkovat za skvělý nápad, protože v dnešní době se dětem moc nečte, neznají klasické pohádky a také vymýšlení příběhů není až tak časté, o ztvárnění, popisu a vysvětlování příběhu ani nemluvě. Myslím, že se u nás ve školní družině týden podařil a těšíme se na další zadání. 
 
(Z dopisu pro KuliFerdu od vychovatelky Aleny V., upraveno)
 

 
 
 
 
Druhý ročník soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou nyní nakladatelství Raabe pořádá, byl již zahájen. Výtvarná díla soutěžících je možné posílat do 15. dubna. Registrovat se je možné zde . Více informací naleznete tady. Těšíme se na všechna výtvarná dílka!
 
 
 
V článku byla použita ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů, autorky: Krista Bláhová, Libuše Honzová
 
 
 
 
 
 
Kam dál? Přečtěte si také:
 
 
 
 
 
 
 
 
 Na více článků se podívejte do Aktualit!
 
 
 
 
Mohlo by se Vám líbit:

 

Pozornost

Ediční řada – Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání

Roční období v písničkách