Následující ukázka je námětem na hodinu českého jazyka propojenou s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova založenou na procvičení vnější charakteristiky a práci s předsudky. Na konci článku jsou všechny přílohy k textu volně ke stažení.

 

Příběh z fotografie

Dominantní složka: Komunikační a slohová výchova, tvorba textů, komunikace

Ročník: 9. ročník ZŠ a odpovídající ročník víceletých gymnázií

Anotace: Tématem bloku je charakteristika lidí a jejich jednání. Během aktivit se žáci zamyslí nad stereotypy v posuzování lidí a měli by si uvědomit, jak je zavádějící člověka posuzovat jen podle jeho zevnějšku.

Časový rámec: 2 vyučovací hodiny

Co potřebujeme: papíry A4, psací potřeby, rozstříhané přílohy a pracovní listy

Nejprve rozdělí učitel žáky do čtyřčlenných skupin. Pak jim přidělí jednotlivé postavy z přílohy pro žáky č. 1 (viz níže ke stažení). Každá skupina obdrží čtyři různé fotografie.

 

Aktivita č. 1: Máte postřeh?

Žáci si nejprve prohlédnou fotografie a pak je otočí tak, aby postavy nebyly vidět. Žáci budou odpovídat ANO x NE na věty, které učitel přečte. Žáci zapisují své odpovědi na papíry:

  1. Mladík má na hlavě čepici.
  2. Mladá žena drží v ruce notebook.
  3. Stará paní nese kabelku v ruce.
  4. Policista má košili s krátkým rukávem.
  5. Mladík má dlouhý kabát.
  6. Mladá žena nemá kalhotový kostým.
  7. Stará paní má na hlavě klobouk.
  8. Policista má vousy.
  9. Stará paní má černou kabelku.
  10.  Mladá žena má brýle.

Následuje kontrola a porovnání odpovědí s fotografiemi.

 

Aktivita č. 2: Odhadněte, kdo je jaký

Aktivita je zaměřená na vnitřní a vnější charakteristiku postav.

Učitel rozdá žákům do skupin rozstříhané tabulky s fotografiemi z pracovního listu pro žáky č. 1.

Instrukce pro učitele: Ve skupině vyplňte charakteristiku k jednotlivým postavám.

V následující diskusi žáci porovnají s ostatními skupinami, jak jednotlivé postavy charakterizovali.

 

Aktivita č. 3: Psaní příběhu podle fotografie

Jednotlivé skupiny vytvoří společný příběh, ve kterém všechny postavy z fotografií vystupují. Následuje čtení jednotlivých příběhů.

Poznámka: Většina příběhů, které žáci sepsali, se týkala staré paní, kterou okradl mladík na ulici a mladá žena jí pomohla.

 

Aktivita č. 4: Stereotypy v nás

Učitel rozdá žákům „novinovou zprávu“ (příloha pro žáky č. 2, viz níže ke stažení) a vyzve je, aby si tuto zprávu ve skupinách přečetli. Žáci vyjádří svůj názor na konfrontaci svého příběhu s tím „novinovým“.

 

Závěr

Závěr tohoto tematického bloku je vhodné věnovat diskusi o pocitech žáků z celého příběhu. Diskutujeme o stereotypech v myšlení lidí a o tom, že pravý charakter člověka většinou nelze poznat na první pohled.

 


Text pochází z publikace Tvořivá práce s textem, autorem je Svatopluk Mareš.